Stakston

Digitalisering, kommunikation och PR

  • Hem
  • Kurser & föreläsningar
  • #backademokratin
  • To be or not i Almedalen?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat – från bok till podd
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

You are here: Home / Arkivet / Socialamedierevolutionen är ett faktum

Socialamedierevolutionen är ett faktum

juni 1, 2008 by Brit Stakston 12 Comments

Har i veckan haft ett antal seminarier om sociala medier plus ännu en av de heldagskurser om sociala medier tillsammans med kreative plannern Niclas Strandh, Heimer & Company. Idag sätter vi oss båda och finslipar upplägget för våra nylanserade bloggkurser också. Kort sagt är intresset stort för sociala medier. Att en hel dag få diskutera marknadskommunikationens alla aspekter med så många företag har varit extremt lärorikt. Men vad har vi lärt oss då i mötet med ett så stort antal företag och organisationer?

Den här postningen skulle kunna bli hur lång som helst men ska kort försöka summera något av det som varit mest tydligt under vårens intensiva arbete med att evangelisera runt sociala medier.

  1. Kontroll vs tappa kontroll

Självklart. Den ständiga ömma tån för företagen…de är väldigt rädda för den kontroll över sitt varumärke som de förlorat genom sociala medier, en kontroll man aldrig ens haft men de sociala medierna driver verkligen på insikten om hur lite kontroll man har. Företagen har två enkla möjligheter att hantera detta. De kan dels interagera dvs hellre ge sig in i dialogen än att fortsätta hålla för öronen som om den inte pågår dels kan de faktiskt använda de sociala medierna för att till viss del, paradoxalt nog, återta kontrollen…

Sociala medier ger företag chansen att kunna ge sin bild av verkligheten, kommentera dagsaktuella skeenden och visa på den kunskapsbit man själv bidrar med i det som sker i omvärlden. Vilket ytterst också förändrar pr-konsulters roll, för det handlar idag om så mycket mer än stora releaser via journalister idag. Företagen kan själva, extremt kostnadseffektivt, få ut sitt budskap.

2. Analoga vs digitala värderingar

Passen där vi går igenom digital immigrants vs digital natives och adderar analoga och digitala värderingar till dessa begrepp blir till viktiga stunder av mer filosofiska diskussioner om förhållningssätt och handlingsutrymmen i paradigmskiften. Att resonera runt förflyttningen som sker i begrepp som personligt och privat är viktiga byggstenar för det fortsatta arbetet med sociala medier för företag.

3. Personifieringen
Sociala medier är också ett kraftfullt redskap för företag, organisationer och människor att blir mer personliga. En önskan som finns både hos företagens medarbetare och konsumenter/kunder. Efter en heldags workshop börjar det glittra i ögonen bland kursdeltagarna av stolthet över att vara en del av dem som kan bära fram sitt företags värderingar och visioner tillsammans med insikten över att verktygen för detta finns.

Det här har vi bara sett början av. Till exempel har endast sju procent av landets företag bloggar idag och att strukturerat använda sociala medier som kitt i employment branding arbetet saknas det ännu klockrena exempel på.

4. Organisations- och ledarskapsutveckling

Här och i punkt 5 ligger det riktigt utmanande för företagen. Sociala medier driver på företagen och tvingar dem att tänka om vad gäller arbetsformer, arbetsroller och interna strukturer mellan marknad, kommunikation, IT, HR och ledningsgrupp. Det har mer än en gång under vårens alla kurser funnits anledning att bryta för en stund och strukturerat ge deltagarna utrymme att diskutera organisationsutveckling, mötesformer, delande av kunskap och yttrandefrihet på nätet för medarbetare. Vem får säga vad och vad får man inte säga och varför i så fall? Ja sociala medier borrar sig verkligen in i företag och vänder upp och ner på företagskulturer, hierarkier och utmanar nivån av mod hos ledningen.

5. Demokratisering

Sociala mediers roll i demokratiseringsprocessen är välkänt. För företag och organisationer gäller det att skapa förståelse för att människor engagemang i tjänster, produkter relaterade till dem enkelt kan uttryckas på nätet idag. Var och en som är engagerad i något kan idag med lätthet starta ett eget socialt nätverk. Demokratiseringen är förstås också kopplad till organisationsutvecklingen. Fler medarbetare som ges chans att uttrycka sig bidrar ju också till demokratiseringsprocessen i stort.

6. Sociala medier är inget val & helhetssyn
Vi måste sluta tänka sociala medieprojekt. Det blir så aktivitetsstyrt och att slänga in en blogg eller ha en kanal där kunder/konsumenter kan uttrycka sig betyder inte att man tagit till sig den fulla potentialen av de sociala medierna. Det räcker inte. Sociala medier handlar om något lika naturligt som el, telefon eller organisationsnummer för företag och genomsyrar all intern och extern kommunikation idag. Utan sociala medier kommer man inte finnas för kunden/konsumenten. Utan sociala medier kommer man snabbt vara extremt ineffektiv både vad det gäller till exempel anställdas arbetstid, interninformation och extern marknadskommunikation.

Sociala medier är navet i all kommunikation, exkluderar inget och fångar upp allt varumärkesbyggande arbete. Gör alla marknadsaktiviteter sökbara, delbara över tid och ska förstås bygga på en genuin vilja till tvåvägskommunikation. En dialog med konsumenter och kunder som dessutom blir en ständig källa till utveckling.

Hur kan man som företag ens överväga att stå utanför allt detta?

JMW som kommunikationbyrå och Heimer & Company som reklambyrå har valt att ge dessa kurser tillsammans bl.a. för att sociala medier suddar ut gränser mellan byråer (och för att visa att Sverige är större än Stockholm ;), Heimer & Company ligger i Falun.).

Vi tycker att det är en poäng att vara förebildliga här och visa kunder att samverkan kan ske över byrågränser och hur våra respektive specialistkompetenser vinner på att samverka mer över dessa gränser.

Tack alla!
Stort tack till alla kursdeltagare vars engagemang och mod att diskutera bidragit till kursens utveckling och vår personliga utveckling som kursledare. Förstås också ett jättetack till min eminente vapendragare Niclas Strandh, det har varit utvecklande och inspirerande att jobba tillsammans! Trots många och långa resor från Borlänge, en globetrotter har fötts ;)

Arbetet fortsätter till hösten med kurser i Sociala medier och Bloggworkshop för företag, kurser som inte bara kommer att ges i Stockholm!

Brit Stakston

Filed Under: Arkivet

Trackbacks

  1. Stefan Hyttfors, Wenderfalck: “Skriv och publicera dina nyheter för Google istället för massmedier” « Newsdesk PR 2.0 skriver:
    juni 3, 2008 kl. 11:37 e m

    […] on June 3, 2008 by dojan Björn Mellstrand på JMW skriver nyligen i ett blogginlägg: “Socialamediarevolutionen är ett faktum“. Stefan Hyttfors på PR-byrån Wenderfalck skriver i ett debattinlägg i Dagens Media: […]

    Svara
  2. JMW Kommunikation » Blog Archive » Sex eller sociala medier? Vilket väljer du? skriver:
    juni 5, 2008 kl. 11:31 f m

    […] i veckan en summering om de hetaste frågorna hos företag när de vänder sig till oss för mer kunskap om sociala […]

    Svara
  3. "Skriv och publicera dina nyheter för Google istället för massmedier” | Bloggtidningen skriver:
    juni 7, 2008 kl. 10:46 f m

    […] Newsdesks blogg har också tagit upp det här ämnet liksom JMW:s blogg. […]

    Svara
  4. JMW Kommunikation » Blog Archive » Självuttrycket är en vattendelare för sociala mediers genomslag - inte teknikförståelsen skriver:
    juni 23, 2008 kl. 7:05 f m

    […] upp extremt många intressanta perspektiv. Reflekterade över några av de viktigaste delarna här . Men det finns fler […]

    Svara
  5. JMW Kommunikation » Blog Archive » Brit och Björn samtalar om sociala medier skriver:
    juli 2, 2008 kl. 2:46 e m

    […] gärna mer hur sociala medierevolutionen är ett faktum. Eller anmäl er till nästa sociala mediekurs den 29 augusti eller […]

    Svara
  6. JMW Kommunikation » Blog Archive » BEFRIAD ZON: 1 år på JMW skriver:
    juli 13, 2008 kl. 9:02 f m

    […] i mediemixen i olika sammanhang för ett stort antal företag. Det har lärt mig och JMW massor om hur företag tänker och vad vi som kommunikatörer kan hjälpa dem […]

    Svara
  7. JMW Kommunikation » Blog Archive » BEFRIAD ZON: Att kritiseras för transparens skriver:
    juli 19, 2008 kl. 11:52 f m

    […] den spännande tid vi lever i. Ni som känner mig vet hur jag kan gå loss på de här delarna av företagens möjligheter…en aspekt jag nu funderat på är om vi ens är beredda på personifieringen av […]

    Svara
  8. JMW Kommunikation » Blog Archive » Kolla om PR-byråerna kan sociala medier skriver:
    december 20, 2008 kl. 11:33 f m

    […] måste våga göra en omdefinering av arbetssätten – den att vi måste bli mer av pedagoger i den kommunikationsrevolution som sker. När paragdimskiften sker behövs lotsar – det är definitivt en uppgift bland annat för […]

    Svara
  9. JMW Kommunikation » Blog Archive » Kommunikationsrevolution och paradigmskifte skriver:
    december 26, 2008 kl. 10:31 e m

    […] tunga ord som repeterats många gånger under 2008 är kommunikationsrevolution och paradigmskifte. I mötet med företag antecknar vi efter varje föreläsning eller kurs frågor […]

    Svara
  10. JMW Kommunikation » Blog Archive » Obama kunde sociala medier - hur använda den kunskapen nu? skriver:
    januari 5, 2009 kl. 1:55 e m

    […] tror att det är precis den utvecklingen som ligger framför oss. Att internet gör oss mer mänskliga och hela. Den perfekta fasaden är svår att hålla vid liv när nätet blir “a never-ending global […]

    Svara
  11. JMW Kommunikation » Blog Archive » Time to learn and battle at Sweden Social Web Camp 2009 skriver:
    augusti 23, 2009 kl. 11:47 e m

    […] den spännande tid vi lever i. Ni som känner mig vet hur jag kan gå loss på de här delarna av företagens möjligheter…en aspekt jag nu funderat på är om vi ens är beredda på personifieringen av […]

    Svara
  12. JMW Kommunikation » Blog Archive » I sociala medier finns den framtida affären för företag skriver:
    oktober 12, 2009 kl. 9:48 e m

    […] Att det handlar om strategisk affärs- och organisationsutveckling. […]

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery