Detta är en postning utifrån en session under Sweden Social Web Camp som ställde frågan om ”alla” tillhör bubblan. Den berör främst den interna diskussionen inom vår lilla krets av webbintresserade. Om det finns en massa oskrivna regler och hierarkier att hantera. Efter konferensen diskuterades ännu aspekt av det här med anledning av en tänkt vinkel i TV4. Var det här mini-Almedalen och vi alla morgondagens makthavare? Det bubblar ibland mellan oss att vi ser på omvärlden som om den är helt okunnig för att den inte delar vårt intresse för nätet. Är vi så mycket smartare än andra? Har vi ett annorlunda DNA? Jag tycker det är viktigt att vi inom den här kretsen av webbintresserade lägger vårt fokus på att få fler att förstå vad som är möjligt med hjälp av nya kommunikationsverktyg. Vi ska få fler att koppla ihop sladdarna. Men vi ska inte trycka på alla startknapparna själva.
I förra it-bubblan fanns också en övertro som nästan snuddade vid perspektiv av ”Jonas Birgersson for president”. Något i vissa diskussioner fick mig att reagera direkt på en beskrivning av att vi som nyss campat tillsammans skulle vara morgondagens makthavare. Det gagnar ingen utveckling att se kunskapen om nätets möjligheter som något förunnat några få. Vi förespråkar ju maktförskjutningar och att internet är fritt. Med det kommer förpliktelsen för tillgängliggörandet. Men det ska jag skriva mer om i en egen postning. Och inget av det förtar känslan av att ha varit med om något glädjefyllt, inspirerande och stort under SSWC 2010.
Nu till den interna elitdiskussionen. Den om det finns olika status bland oss som umgås. Oskrivna regler och hierarkier.
Bloggande får bli ett sätt att lösa det faktum att jag inte kan vara på två ställen samtidigt idag. Jag håller en egen session samtidigt som det hålls en om elitism i sociala medier med frågan tillhör ”alla” bubblan? Diskussionledare är Jennifer Bark och Sanna Stefansson.
Här kommer mina snabba tankar om detta. En del av vad som sker inom vad vi kan kalla socialamediesvängen eller ”bubblan” som det interna begreppet blivit handlar om rena helt normala gruppdynamiska processer där det sker ett kraftspel mellan medlemmarna i en grupp. Där saker förändras i takt med utveckling och mognad av vår grupp.
För mig blir en session om elitism med den vinklingen naturligt kopplad till det som under våren i perioder märkts i diskussioner på branschträffar och i de sociala nätverken. Den om de förhatliga sociala medieexperterna. De där okunniga. En sociala medieexpert har blivit ett skämt. Ett skällsord. Några man älskar att hata. Och något som vi inom den här gruppen absolut inte får kalla oss eller vill bli kallade kanske för att det upplevs förmätet. Vi tassar på tå för jantelagen nafsar oss i hasorna. Och alla kan ju öppna ett Facebook-konto. Jag använder t.ex. energi och mat dagligen inget av det gör mig själv till en energi- eller kostexpert. Det överlåter jag med glädje till andra och väljer om jag vill känna förtroende för de som profileras som detta i media på olika sätt.
Ok. Googlar man på begreppet nämns jag i första träffen. Så det är väl dags att erkänna det. Jag har kallats sociala medieexpert och jag har absolut inga problem med det. Inte alls.
Det är däremot inte den mest relevanta beteckningen på det jag gör. Och det händer framför allt mer sällan. Men det gör mig inget när den används. Och den har sitt syfte för de som använt den:
1. Media har använt det för att förklara vem den här fullständigt okända personen är som tycker och tänker om Facebook eller om mikrobloggar. Mer förr än nu måste jag påpeka vilket också visar vilken utveckling som skett. Mediestrateg eller kommunikationskonsult är mycket, mycket vanligare idag. Eller mer i såna här kombinationer ”Experten Brit Stakston, strateg för sociala medier på JMW”.
2. Arrangörer av seminarier gillar att använda den. De vill ju ha den bästa på plats och expert verkar vara ett gångbart ord då. Det använder vi till och med själva på JMW när vi bjuder in våra uppdragsgivare.
3. För oss som byrå i relation till kunder har jag och fler med mig på byrån lyfts fram som sociala mediexperter i en tid då allt var nytt. Det har varit lika naturligt som att vi på byrån i pitcher och kundsamarbeten alltid lyft fram olika konsulters specialområden inom kommunikation.
Mina reflektioner om aversionen som väcks när någon sett termen sociala medieexpert cirklar runt resonemang om att det kanske återspeglar en omedveten gammeldags syn på experter. En expert kan bara vara de som skrivit akademiska avhandlingar eller något sådant. Eller kanske vanlig missunnsamhet baserat på en känsla ”jag är också expert jag använder också sociala medier, varför syns den där mediekåta typen överallt”. Eller en sorglig jantelagseffekt trots att vi pratar om nya medieformer som faktiskt sägs kunna spränga jantelagen. Här lever vi verkligen inte som vi lever i så fall. Låt folk avgöra själva tänker jag. Låt medier, konferensarrangörer eller folk kalla sig vad de vill. Omvärlden ger alltid sina omdömen ändå. Ni bestämmer själva vem som är sociala medieexperten för er, om ni nu måste definiera en sådan. Den kraften att vi själva värderar finns det vet vi ju.
Så om vi kollar vad en expert är enligt wikipedia:
An expert, more generally, is a person with extensive knowledge or ability based on research, experience, or occupation and in a particular area of study. Experts are called in for advice on their respective subject, but they do not always agree on the particulars of a field of study. An expert can be, by virtue of credential, training, education, profession, publication or experience, believed to have special knowledge of a subject beyond that of the average person, sufficient that others may officially (and legally) rely upon the individual’s opinion.
Så hur ser jag på min expertroll. Det som skiljer mig från den som har en framgångsrik närvaro och kunskap om de sociala medierna för sitt privata användande är att mitt arbete går ut på att under heltid analysera och förstå hur den utveckling vi ser påverkar människors i deras vardag och deras affär. Oavsett bransch.
Ett arbete där jag fullständigt släpper min egen syn på vad som är möjligt och intressant för mig i min privata syn på nätet. Min egen mediekonsumtion hör ju inte hemma här alls, det har det aldrig gjort för en kommunikationskonsult. Jag har skrivit en postning om hur jag arbetar som lyfter fram att det handlar om att förstå. Läs gärna den texten om du stör dig på att jag kallats sociala medieexpert. Den sätter fingret på hur jag arbetar och hur allt handlar om att förstå.
För mig finns ingen elitism inom den här kretsen som skiljer sig från andra grupperingar.
Däremot spelar det egna förhållningssättet in här. Vi har vårt eget ansvar att försöka bidra till att söndra den typen av grupperingar om vi upplever det som sker som besvärande och exkluderande. Förhållninggssättet här är i grunden byggd på ett gemensamt kunskapsbyggande, delande av erfarenheter, tankar och upplevelser.
Vi är över 400 personer här på denna konferens. Vissa av oss jobbar mycket tillsammans men ses nästan aldrig. Vissa pratar vi med online men umgås aldrig med offline. Vissa är personer jag är mer nyfiken på än andra för vi har aldrig chansen att spåna saker tillsammans. Vissa stöter jag på här och nu för vi råkar sitta bredvid varandra under frukosten och det leder till fler samtal eller inte. Vissa kommer jag inte hinna prata med. Men det betyder inte att jag inte skulle vilja prata med er alla. Det betyder inte att jag exkluderar någon. Det betyder inte att jag upplever att vissa är mer värda än andra. Däremot kan vi säkert gilla vissa mer än andra. Personkemin försvinner inte för oss som gillar nätet som kommunikationsform.
Jag tror elitismen är precis sådant där som vi alla bär ett gemensamt ansvar för hur vi vill förhålla oss till. Omfamna om den är viktig för oss. Eller ifrågasätta.
/Brit Stakston
britstakston säger
Bloggat i brist på möjlighet att vara med. Elitism och socialamediexperter. http://bit.ly/a8CpYH ping @thejenni @sanapes #sswc
This comment was originally posted on Twitter
seblo säger
Bra läsning. RT @britstakston: Bloggat i brist på… Elitism och socialamediexperter. http://bit.ly/a8CpYH ping @thejenni @sanapes #sswc
This comment was originally posted on Twitter
TjejEntreprenor säger
#sswc. Elitism och socialamediexperter. http://bit.ly/bWIvF7
This comment was originally posted on Twitter
Jennifer säger
Många vettiga tankar/åsikter att ta med sig in i kvällens diskussion – tack. Återkopplar efteråt (om nätet tillåter…)!
Vanlig sswc nyfiken säger
Som vanligt och med eftertryck visar du Brit Stakston att du är en av få som tydligt ska kallas social media expert. Du visar bara genom ditt handlade med detta blogginlägg vad det handlar om. När de andra på SSWC okonfererar tar du kontakt med omvärlden. Du visar på en icke elitism som är beundransvärd. Du har tex en kollega som med sin framtoning i diverse egna bloggar och även på Twitter förstärker elitismen. Som i diskussion kallar personer må de vara troll, för idiot och diverse andra tillmälen. Personer i er sfär bör oavsett intensiteten i debatten vara förebilder. För mig tillhör man varken eliten eller expertskaran med den framtoningen. Är det sådana personer vi ska anlita som företagare eller myndigheter? Elit som vill vara elit, som ser sig stå över alla andra och därmed får välja språk och tilltal efter behag. Nej JMW står bra Brit men en del kollegor borde nog fråga henne: hur gör du ?
Martin Lindeskog säger
Brit,
Bra skrivet om Jantelagen. På mitt EGO visitkort står det ”social media enthusiast”. Jag blev inspirerad av denna titel när jag läste Tamar Weinbergs bok, The New Community Rules: Marketing on the Social Web.
Jag tillhör faktiskt en expertgrupp (small biz experts) på Anita Campbells site, Small Business Trends. :)
Jag hoppas du har trevligt på #SSWC. Hälsa @MikuMaria.
All the Best,
Martin
britstakston säger
@agaton http://bit.ly/a8CpYH
This comment was originally posted on Twitter
Dreadnallen säger
Tack Brit för att du på ett öppet och inkluderande sätt tar upp detta viktiga ämne. Det kommer säkert fler inlägg och diskussioner om utvecklingen inom och utanför ”bubblan” i kölvattnet av årets SSWC-arrangemang.
Jag vill dock understryka att kritiken inte främst handlar om expertrollen som sådan, utan snarare hur den utvecklas i takt med att begreppet ”sociala medier” får en allt vidare innebörd.
Att affärsnytta och privat användning skulle vara helt väsensskilt håller jag inte med om. Sociala medier handlar mer än något annat om relationer – och hur man bygger dessa, oavsett om det är människor eller organisationer emellan.
Jag instämmer därför helt och fullt med ”Vanlig sswc-nyfiken” att en ”social expert” värd namnet måste visa just denna inkluderande och brobyggande kompetens som du efterlyser.
Jag tror inte heller att de flesta kritiker drivs av avundsjuka eller akademiskt snobberi. Det handlar mer om att vända och vrida på begreppen och lyfta fram innehåll framför medie- och managementfloskler.
Niclas Strandh säger
Brit är som vanligt bäst när det gäller att sätta fingret på såna här frågor. Läs och begrunda.
This comment was originally posted on FriendFeed
Selig säger
Tack Brit för att du relativerar lite och lyfter saker och ting tillbaka till sitt rätta sammanhang!
Mona Wallin säger
Expert, eller elit om man så vill är i alla fall jag tacksam för att vi har. Men i ditt och många andras fall vill jag kalla det förebild.
Visst finns de som grupperar (bubblar) sig, precis som i andra sammanhang, problemet med att gruppera sig publikt är att det blir exkluderande. Där tycker jag att vi har något att prata om – mer som en diskussion om netikett för att motverka exkludering. Personligen tycker jag att #ff – fenomenet är ett exempel på det.
Däremot anser jag att det är en ickediskussion att prata om vilka som var med på Tjärö.
Cecilia säger
Jag är en av dem som var med på ”jaikutiden”, men som ärligt talat aldrig sett mig som en medlem av ”bubblan”. Varför? För att jag använder sociala medier/twitter/bloggar/fb helt och hållet för mitt eget höga nöjes skull. Jag har ett ytterst vanligt stadstjänstemannajobb, där jag inte jobbar med sociala medier alls.
Så för mig personligen känns ”bubblan”/”eliten” snarare som de personer som har media/sociala medier som yrke – jämfört med oss vanliga hobbytwittrare och -bloggare. Jag tror också att innehållet i det man skriver kan bli lite annorlunda beroende på om man använder sociala medier i jobbet eller privat – men det är min egna teori.
Vad gäller Sociala Medier-Expert så går jag helt på din linje, Brit.
dreadnallen säger
@annaskycova gentemot dem som inte ”hänger med”! ;) Läs kommentarerna till Brit, kanske det klarnar lite: http://bit.ly/8YTdni
This comment was originally posted on Twitter
dreadnallen säger
@annaskycova gentemot dem som inte “hänger med”! ;) Läs kommentarerna till Brit, kanske det klarnar lite: http://bit.ly/8YTdni
This comment was originally posted on Twitter
betaalfa säger
Elitism och socialamediexperter: http://bit.ly/apR5Jx
This comment was originally posted on Twitter
britstakston säger
@GertFrost absolut har reagerat här på det som du reagerat på också -läs gärna detta http://bit.ly/a8CpYH
This comment was originally posted on Twitter