Det finns stunder då man blir extra glad över utvecklingen och över det som händer i så många organisationer idag. Det finns en del riktiga guldkorn och det senaste för mig är Sveriges Radios handbok för journalister i sociala medier. Ett gediget arbete har gjorts och nu finns deras fullmatade handbok för journalister så de kan utveckla sitt arbete med sociala medier. Handboken fungerar som en utmärkt bas för alla som vill sjösätta sina digitala redaktionella färdigheter. Christian Gillinger som utvecklat denna handbok tillsammans med sju andra medarbetare säger såhär om bokens ambition att kunna sprida kunskap till fler:
”Men det räcker inte med att lägga allt ansvar på några fåtal redaktörer med spetsansvar. Menar vi allvar måste alla Sveriges Radios medarbetare känna till vad sociala medier är. Alla kanske inte kommer att arbeta lika intensivt och omfattande som våra specialredaktörer, men kunskapen får inte bara finnas på isolerade öar i företaget.”
Det är precis den här sortens handbok som behövs för att starta den nödvändiga processen hos varje redaktion och medarbetare:
Precis så. Tack Sveriges Radio och teamet bakom boken. Fantastiska erfarenheter och hantverkskunskap ni bjuder varje redaktion på! Nu finns ingen ursäkt att inte ta tag i digitaliseringen på en enda redaktion. Vilket ju är ett måste för att kunna hantera företeelser som Tommy, Tintingate och Twitter. Följ författarna nu för realtidsinspiration! Här kan du ladda ner boken också.
/Brit Stakston
Det här är inlägg 58 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar.
Christian Gillinger säger
Jag tackar och bugar från botten av mitt hjärta! Det har varit ett jättejobb och jag skrev någonstans att jag var både livrädd och toknervös när jag höll första projektmötet i januari 2012. Det var så oöverskådligt och stort. Det har varit en resa kan jag säga.
Särskilt mot bakgrund av den punkt som hamnade överst på ”Relaterade inlägg” ovan. Gaddam.