Stakston

Digitalisering, kommunikation och PR

  • Hem
  • Kurser & föreläsningar
  • #backademokratin
  • To be or not i Almedalen?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat – från bok till podd
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

You are here: Home / Arkivet / Teliareklam och Marlboromän

Teliareklam och Marlboromän

augusti 7, 2007 by Brit Stakston Leave a Comment

marlboromannen.jpg

De senaste veckorna har Telias sommarkampanj med fria samtal gått. Utanför min port har jag varje morgon mötts av den barbie-ken-liknande östermalmsgossens drömska blick med konturerna av sitt headset inbränt på kinden. Och det har stört mig lika mycket. Varje dag. Nu har den äntligen tagits ner.

Fri cancer är den enda möjliga association. Varje gång man bränner sig så som den unge mannen bränt sig så ökar risken för malignt melanom avsevärt. Att sen toppa det med fantastiskt långa mobilsamtal som redan utan 40-gradig hetta ger ett varmt öra och kokande hjärna kan självklart inte vara det mest sunda man gör långsiktigt. Tänkt ironi säkerligen men det är något med bildspråket som stör mig och det är här Marlboromannen kommer inridande.

Marlboro Country reklamen lyfte varumärket Marlboro från ett ganska feminint andra hands alternativ till ett varumärke synonymt med en manlig, hård, tuff och ta mig sjutton nästan hälsosam tillvaro ute i det fria – på hästryggen, med en cigarrett hängande i mungipan! En cool livsstil där cigaretten var ett måste. Fantastiskt. Och fullständigt otänkbart idag.

Undrar om jag gillat honom utanför min port på 60- och 70-talet?

BrS

Filed Under: Arkivet

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery