Stakston

Mediestrategen Brit Stakston. Allt om digitalisering, kommunikation, medier och PR

  • Hem
  • Föreläsningar & workshops 2024
  • #backademokratin
  • Almedalen 2025?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

Du är här: Hem / Arkivet / Trafikverket och Facebook kan spåra ur helt

Trafikverket och Facebook kan spåra ur helt

december 1, 2010 by Brit Stakston 4 kommentarer

Skrev ju  utförligt häromveckan om Trafikverket och deras Facebooksida. Det hela håller på att spåra ur allt mer. Nu har andra anställda börjat ge sig in och diskutera med Lasse Hansson. Helt förkastligt och helt fel strategi, men förståeligt som frustrerad kollega.

”Lasse Hansson” reflekterar om varför chefen alltid blir fullast under samverkan……och klart är väl att det här kommer fortsätta tills Trafikverket så småningom lägger ner sin Facebooksida.

Själv fick jag en anonym kommentar på min bloggpost skriven av någon med ip-adress Banverket.se som tycker att jag blandar äpplen och päron i min förra bloggpost när jag, som han uppfattat det, jämför Stutterheim Raincoats och Trafikverket. Min första kommentar är förstås att det inte avsågs att vara en jämförelse på det sättet. Solklart är det stor skillnad på att driva en företagssida på Facebooksida för regnkläder eller en myndighet.Syftet var att bjuda på två, just helt olika, perspektiv av hur verkligheten kan vara när man administrerar Facebook-konton.  Ett guldkorn. Och en surdeg.

Anledningen att jag nämner den kommentaren är att en anonym kommentar skickad från Banverket visar att  Trafikverket (fd Banverket och Vägverket) omgående borde erbjuda kompetensutveckling om sociala medier. Kanske skulle en öppen diskussion om syftet med Facebooknärvaron internt skapa en större förståelse och ge stöd till anställda som inte delar ”Lasse Hanssons” syn på Trafikverket.

I övrigt läs gärna min förra post med några råd om hur Trafikverket skulle kunnat hantera den uppkomna situationen.

Närrelaterat är att jag tycker det är mycket intressant att SJ haft så lite, i princip inga, kommentarer från resenärer på sin Facebooksida, inte ens igår.

/Brit Stakston

Arkiverad under: Arkivet

Kommentarer

  1. Anna säger

    december 1, 2010 kl. 11:04 e m

    Det som tidigare var Banverket ingår i det som numera (sedan i april) är Trafikverket.

    Svara
  2. Johannes Sundlo säger

    december 1, 2010 kl. 11:44 e m

    Tack för intressanta inlägg!
    Jag funderar på en sak kring det här – Tror du att vi får se negativa kommentarer från personer i en organisation där personen bakom kommentaren står för den med sitt egna namn? (Jag antar här att Lasse Hansson är ett fingerat namn) Och hur bör organisationen i så fall reagera på detta? Kan det finnas i ett värde att ha en så öppen kultur utåt att intern kritik kan framföras i sociala medier?

    / Johannes

    Svara

Trackbacks

  1. Tweets that mention JMW Kommunikation » Trafikverket och Facebook kan spåra ur helt -- Topsy.com skriver:
    december 1, 2010 kl. 10:27 e m

    […] This post was mentioned on Twitter by Brit Stakston, Thomas Gille and Thomas Gille, Patrik Oksanen. Patrik Oksanen said: RT @britstakston: Nu börjar Trafikverkets anställda tjafsa med anonyme Lasse Hansson på Facebook #felstrategi #surdeg http://bit.ly/eAyv3C […]

    Svara
  2. Mobila, sociala och inget är längre nytt - Deepedition DigitalPR skriver:
    oktober 20, 2013 kl. 1:04 e m

    […] insett att sociala medier må vara gratis när det gäller inköp men kostsamt i arbetstid. Det utmanar också ett antal strukturer när det gäller kundtjänst och att hantera sina […]

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery