Stakston

Digitalisering, kommunikation och PR

  • Hem
  • Kurser & föreläsningar
  • #backademokratin
  • To be or not i Almedalen?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat – från bok till podd
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

You are here: Home / Arkivet / Twitter, twitter säg mig vilka de vackraste twittrarna är? Män.

Twitter, twitter säg mig vilka de vackraste twittrarna är? Män.

mars 7, 2013 by Brit Stakston 3 Comments

topp 10 twittrare

Here we go again. Det är listdags igen. Där männen dominerar.

Årets siffror för Twitterbarometern presenterades igår på mediedagarna, MEG. Sveriges mest inflytelserika twittrare utses enligt Aitellus mätning efter följande variabler:

  • Hur många svenska följare ett svenskt konto har
  • Hur många svenska följare följarens konto har
  • Hur många retweets ett konto fått

Män dominerar och inflytande likställs alltså med kvantitet från en plattform:

  • där man enkelt kan RT:a sina egna inlägg och be sina vänner RT:a det man gör
  • där ett litet kluster av vänner enkelt kan sätta igång en RT-fest
  • där man kan publicera tweets flera gånger om dagen för att ständigt få nya retweets
  • där man alltså helst bör följa följare med många följare
  • där man för att anses vara inflytelserik ska producera tweets i parti och minut för att öka sannolikheten för retweets

Att vara inflytelserik kan ju inte på allvar mätas efter hur mycket tid man spenderat på twitter rent kvantitetsmässigt.  Visst vem bryr sig men det besvärande är att det presenteras som något reellt mått. För de som inte är på twitter så blir det ännu en sån här exluderande pseudostatusmarkering som en medieelit håller på med.

Dessutom underligt urval av yrkeskategorier. Om det ska vara medieyrken så fattas t.ex reklamare, marknadschefer, ledarskribenter, mediechefer eller vad det kan vara. Men eftersom komiker finns med så varför inte skådespelare också eller vad hände med bibliotekarier och lärare? Kategorierna verkar ha utformats efter vilka som är mest profilerade på twitter, så man säkert kan fånga upp dem som syns mest. En kategori som visar det är den kategori där jag själv medverkar PR/socialamedieexperter. En PR-konsult är sannerligen inte med automatik en sociala medieexpert. Eller tvärtom. Den kategoriseringen är ju irrelevant.

Jag vet att det är högst naturligt att vi människor så himla gärna vill sortera in oss i gamla kända små boxar. Men låt mig ändå protestera i samma tak som listorna kommer. Twitter är alltså ett verktyg som uppskattats för öppenheten och det icke-hierarkiska demokratiska kommunikationssättet. Det är det vi gått i spinn runt med just den plattformen.

Grundarna själva säger att Twitter ska ses som seger för mänskligheten och i då blir det extremt bakåtsträvande att kategorisera användarna efter gamla kvantitets- och räckviddsmått. Men det är klart vi 300 småpåvar älskar ju vårt kungadöme, den här digitala ankdammen, och laddar redan nu med RT:knappen för att säkra en ännu högre plats nästa år. Och vi kommer bara följa dig om du har många följare.

/Brit Stakston

Närrelaterat: Kvinnor, it och mångfald hur gör vi?

Det här är inlägg 44 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar. 

Filed Under: Arkivet Tagged With: #blogg100, twitter

Trackbacks

  1. Min dag | Helen Alfvegren skriver:
    mars 8, 2013 kl. 11:59 e m

    […] har skrivit tänkvärda inlägg, till exempel Nina, Vian, Whinar, Horunge deluxe och Brit, och Stockholms stadsbibliotek har kommit med boktips för de som är nyfikna på att läsa mer om […]

    Svara
  2. JMW Kommunikation » Vad är kvalitetsjournalistik för dig? skriver:
    mars 10, 2013 kl. 10:13 f m

    […] diskuterade mediefrågor ur alla möjliga perspektiv. Från etikfrågor till nya siffror om den twittrande manliga medieeliten och annonsering. Var även som hastigast på Webbdagarna i Stockholm och träffade en mängd av de […]

    Svara
  3. Tommy, Twitter och Tintingate. Florist? » JMW skriver:
    mars 20, 2013 kl. 7:11 f m

    […] folkbildning om mediekritik som något akut och tjatat i ändlösa poster om twitterlistor, medieelit, nätelit med hopplös historielöshet eller tro på vår egen […]

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery