Att synas på nätet som privatperson och som företag är självklart viktigt idag. Thursday Bram på bloggen Stepcase Lifehack ger fem skäl till varför man ska bry sig om sin online närvaro och tre skäl till varför man kan glömma det…
I kortversion så är de fem skälen FÖR on line närvaron de följande:
- Arbetsgivare och kunder letar efter dig på nätet…
- Du skaffar dig vänner och kontakter on line. Inte bara privata för det ger dig en plattform för ”glömda vänner” att hitta dig.
- Du kan kommunicera med ”viktiga” personer utan kontaktinformation genom att du via sociala nätverkssajter kan skicka dem meddelanden t.ex. via Facebook eller LinkedIn.
- Om du inte öppnar konto på lite olika nätverkssajter i ditt namn kanske någon annan gör det …
- Alla andra gör det….fundera på om det inte krävs av dig i ditt yrke att du ”finns” genom att ha profiler i en rad olika nätverk.
Apropå nummer två så läste jag häromdagen i Aftonbladet den glada historien om den adopterade kvinnan som just hittat hela sin försvunna familj på Facebook.
Tre argument MOT är:
- Anställda och kunder bryr sig kanske inte sååå mycket om dina färdigheter på sociala nätverk. Säkerställ bara att det inte är något negativt som dyker upp vid en sökning på dig/företaget.
- Det är inte helt säkert, alltid, att publicera för mycket information…lämna inte ut personlig information som gör att hela ditt liv är möjligt för tredje part att kartlägga.
- Tiden du lägger på din närvaro på sociala nätverkssajter tar ändå tid från något annat. Frågan är om du hellre kunde lagt tiden på dina barn än ett par timmars mikrobloggande….
Postningen avslutas med några resonemang om vikten att hitta balans. Självklart. Allt i livet handlar väl om balans.
Vi får ofta frågan om tiden när vi föreläser om sociala medier. ”Hur har ni tid med allt det här?” Mitt svar brukar vara att det dels inte handlar om att finnas på alla de arenor som vi går igenom under en förläsning dels att det handlar om relevans för mig som individ.
Sen många generationer tillbaks hinner inte människan konsumera allt som produceras under en livstid. Allt handlar om hur vi filtrerar och väljer ut samt att vi hittar mening i våra liv genom den information vi konsumerar. Relevans och intresse är nyckelorden för mig som baserar sig på den vilja och lust jag har för att lära mig mer och förstå saker. Internet för mig är en guldgruva och för människor samman. Gemensam visdom helt enkelt. Avlastar mycket mer än det belastar.
På Lifehack Stepcase skriver Dustin Wax intressant om just detta i postningen ” Toward a New Vision of Productivity”
Here’s the thing: the average Westerner (along with huge numbers of non-Western elites) is trained primarily as an information processor. It’s what we do, and it’s what we’ve become good at – processing data and transforming it into actionable information. We have become “infovores”, consumers of information in the raw – grazing our way through blogs, news portals, and social media sites the way we graze snacks at the office, working our way from candy dish to vending machine to break room donuts through the course of our day.
…fortsättning…
To tame information overload, then, is not simply a matter of restricting ourselves to sources that advance our immediate goals in some way. To do that, we would have to be less than human – we’d have to be working machines, and while that might sound great to employers (hopefully not the ones you and I work for, though!) it’s not at all what real personal productivity is about.
Instead, we need to rethink our relationship with information and with work. Because information is, in the end, the building material that meaning is made of. When there’s a gap between our passion and our work, we scatter our attention in search of some glimmer of meaning, and therein lies the problem not in the information itself.
Passion är det som ger all tillgänglig information mening. Exakt.
/Brit Stakston
UPPDATERING: Intressant artikel i The Economist om hur Obamas nya personalstyrka scannas av ordentligt vad gäller deras on line historia. Kommentar i postningen Let Who is without a web shadow cast the first stone som tidigare funderat just på våra ”Web Shadows”.
Omer Rosenbaum säger
Problemet med social nätverk är inte hitta vänner och kollegor på nätet. Problemet är hur klara era tid på bästa sätt.
I framtiden varje stora foretag skulle ha Social media Rådgivare, antingen från byrå liknad JMW eller markom personal att ha social media kunskap.