Stakston

Digitalisering, demokrati och kommunikation – Brit Stakston analyserar vår tid.

  • 🏠 Start
  • Boka mig som föreläsare
  • Om Brit Stakston
  • Aktuell i media
  • Digitalisering
  • Publicerat
  • 🗂️ Arkivet
  • 💬 Kontakt

Powered by Genesis

Hem » Början till ett nytt Almedalen

Början till ett nytt Almedalen

juli 6, 2016 by Brit Stakston Lämna en kommentar

BLOGG. En promenad från Kallis ner till Almedalsparken.

Inget ger en tydligare bild av utvecklingen av Politikerveckan än en promenad från Kallis ner till Almedalsparken. På den plats där manifestationen #sittmedDawit var för tre år står nu en Audi för att lansera supermiljöbilen Audi Q7 i Sverige.

Budskap byts lätt ut.

Från kampen för en fängslad journalist till bilreklam.

Lite längre ner på samma gata har DN en stor monter. Hälften av ytan är ett Volvoshowroom med lounge och en Volvo på plats som många vill kika närmare på. Man kan också boka en testkörning av en laddbar Volkswagen.

Kön ringlar sig lång till Mercedes konceptbil F015 som är i Nordeuropa för första gången. Att på plats få klämma och känna på den självkörande bilen väcker intresse. Bilutställningen kombineras med ett seminarium om vad som krävs för att Sverige ska bli självkörande när det gäller stadsplanering, lagstiftning och infrastrukturinvesteringar.

Bilindustrin är välkänt duktiga lobbyister och har skapt uppmärksamhet under många Almedalsveckor. Göran Persson i sin konsultroll för Bil Sweden och ”bilindustrin” här även varit nominerad till Hetast i Almedalen 2009. I år visar den här motorshowen att Almedalen som magnet för näringslivets särintressen har nått nya nivåer.

Via livesändningar har inte bara publiken utanför Almedalen fått inblick och kunskap utan det har också lett till att Almedalen som koncept kunnat spridas ytterligare till fler aktörer. Inspiration om hur Almedalen fungerar som påverkansarena är lätt att få och det som tidigare upplevts som omöjligt blir plötsligt lätt. Och väl på plats möter man stora sin twitterfeed IRL.

Men bortom lanseringarna av bilar finns också början till ett nytt Almedalen. Eller kanske slutet.

Den sanna magin i Almedalen har alltid legat i närheten till makten. Öppenheten och möjligheten till informella samtal och mötet mellan politiken, civilsamhällets och näringslivet. Forumets styrka är balansen i detta ekosystem mellan eldsjälarna och de kommersiella intressena. Om denna känsliga balans utsätts för stor stress och allt för kraftigt rubbas är det slutet för Almedalen.

Arkiverad under: Digitalisering Taggad som: Almedalen

Om Brit Stakston

Föreläsare och strateg med fokus på digitalisering, demokrati och kommunikation. Brit Stakston har i över tre decennier analyserat hur digital utveckling formar samhällen och medier.

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Följ mig i sociala medier

Instagram LinkedIn Bluesky
Blankspot

Reportagesajten Blankspot

Brit Stakston är medgrundare till Blankspot och bevakar här demokrati, digitalisering och förändringskraft i världen.

Klicka här