Julen 1914 hade första världskriget pågått sedan augusti och soldaterna spenderade sin första jul i skyttegravarna. På julaftonskvällen utbröt en spontan sång mellan soldaterna. Dagen därpå möttes tyska och brittiska soldater i ingenmansland och gav varandra julklappar och umgicks. Det fanns även rykten om att det spelades en fotbollsmatch men det är obekräftade uppgifter. Officerare och generaler blev senare vansinniga när de fick på rapporter om att en temporär vapenvila skett vid jul och att soldaterna hade möts mellan skyttegravarna. Året därpå blev soldaterna strängt tillsagda att inte ha en vapenvila över julen och så blev det under resten av kriget.
Händelsen kallas för The Christmas Truce på engelska och har blivit mytomspunnen. Hundra år senare gör alltså den brittiska matvarukedjan Sainbury reklamfilmen, Christmas is for Sharing, som utspelar sig i skyttegravarna under den här händelsen.
Sainbury’s har ett samarbete med The Royal British Legion som är en organisation som ger stöd till veteraner från den brittiska armén. I samarbetet 100 år efter första världskriget säljer Sainbury’s en speciellt designad chokladkaka där alla intäkterna går till Royal British Legion. Här presenterar de händelsen och samarbetet med Sainsbury.
Reklamfilmen är nästan fyra minuter lång vilket verkligen känns spelfilmslång och visar händelseförloppet den där juldagen för hundra år sedan. Hörde talas om den här reklamfilmen och var ganska skeptisk historieintresserad som jag är. Var övertygad om att den skulle vara larvig och kännas tafflig. Men ändrade mig efter att ha sett den. Visst det är en reklamfilm för en chokladkaka i skyttegravsmiljö vilket låter helt absurd och den är dessutom gjord av en matvarukedja men jag tycker inte att det förstör det viktiga budskapet av gemenskap. Och gör oss påminda om händelser vi behöver minnas.
Många har varit mycket kritiska till filmen och krönikörer som Charlie Brooker har starkt uttryckt sitt missnöje och menar att det är kränkande mot alla de som dog och deras anhöriga.
”Millions of young men were slaughtered during the first world war – “body-bagged for life”, in Sainsbury’s parlance – and doubtless as they lay dying in foreign fields, gazing down at what remained of their mud-caked, punctured, broken bodies, gasping their final agonised breaths, it would have been a great source of comfort for them to know their noble sacrifice would still be honoured a century later, in an advert for a shop.”
Personligen tycker jag att det tvärtom är en rörande film som är respektfull mot alla de soldater som dog under första världskriget. Den är snyggt fotad och filmmakarna har varit måna om detaljer och varit noga med att allting ska vara korrekt. Det har under det år som varit funnits många fina hyllningar och viktiga reflektioner över första världskriget och de 100 åren som följt. Att avsluta det här året med en långfilmsliknande reklamfilm från första världskriget är för den engelska publiken att knyta ihop säcken. Här finns också en video om bakgrunden till reklamfilmen gjord av Sainsbury.
Och det som gör att filmen fungerar är också den lilla, men viktiga detaljen, att om de bytte julklappar där i skyttegravarna så är det mycket troligt att det var just en chokladkaka som var något man delade eller gav bort som gåva. Sainsbury har också funnits ända sedan dess, det grundades 1896.
Reaktionerna som man kan läsa i kommentarerna på YouTube är också de blandade. Vissa är väldigt förbannande, vissa tycker om filmen men att det är fel avsändare och vissa tycker att det är en fantastisk reklamfilm. Se den och berätta vad du tycker! Taggen #ChristmasIsForSharing verkar dock inte fungera så som reklammakarna tänkt, det är mer reklam där än exempel på vem man kommer att dela julen med.
Och ett filmtips till julhelgen är att se filmen Joyeux Noël från 2005 som är en brittisk, fransk och tysk produktion om samma händelse. En välgjord och mycket välspelad film som jag starkt kan rekommendera.
Tevin Stakston
Lämna ett svar