Medan andra nätplattformar ser över hur deras forum används och byter strategier tycks Facebook allt mer ducka för kritik. Skriver hos Sydsvenskan en debattartikel om den pågående annonsbojkotten som inleds 1 juli.
Nu väcks den röst som till slut kanske äntligen kan få Mark Zuckerberg att vakna. Annonsörernas.Facebook kan inte längre ducka för sitt ansvar för det offentliga samtalet på plattformen och hur effektivt deras plattform används för att destabilisera och polarisera samhällen ytterligare. I takt med att användare hotas eller förföljs, hälsofarlig information sprids och falska gräsrotsrörelser driver frågor och skapar påhittade konflikter är det naturligt att företag inte vill förknippas med dem.Det är en plattform som genom sina val de senaste åren mer kantrat över till att manipuleras och älskas främst av alternativhögern och andra starka politiska krafter.
I det perspektivet blir det naturligt att Facebook får hantera krav från annonsörerna på miljön deras annonser hamnar i. De uttrycker sitt missnöje över att Facebook är så fyllt av hat och hot, desinformation och polarisering.De varumärken som nu slutar annonsera gör det för att plattformen allt oftare krockar med deras värdegrund. Det är varumärken som är till för alla och som vill förknippas med positivitet, optimism, värme och glädje. Valet av att vara på Facebook som är fyllt av arga gamla människor blir uppenbart helt fel.Facebook har hamnat långt ifrån sin första vision om en plattform för att förena människor. Idag tjänar företaget pengar på människors hat.
Läs hela debattinlägget hos Sydsvenskan ”Idag tjänar Facebook pengar på människors hat”.
Lämna ett svar