Efter gårdagens utbrott om #sthlmtechfest och om en tidningsartikel med 19 män och 1 kvinna som referenser följer frågor om vad man kan göra och vad jag själv egentligen gör? Påminner igen om att ta hjälp av Rättviseförmedlingens listor eller be dem komma in och stötta på andra sätt. Eller vända sig till andra arrangörer av möten, till exempel The Conference som varje år lyckas åstadkomma något så grundläggande som jämlikhet mellan könen och lära av dem.
En stor del av denna problematik hanteras också av att bestämma sig för att förändra bilden i varje liten del i vardagen där det är möjligt. Vägra bli en del av de strukturer som förstärker existerande problem eller fördomar. Agera när man kan. Mötesplatsen Hej Digitalt som lanserades i Almedalen 2014 av mig, Beata Wickbom och Emma Egnell, Brand New Communications är ett exempel på att försöka göra. Här kan du ta del av vår utvärdering och kanske få en idé om vad du vill göra med oss nästa Almedalen!
Oberoende mötesplats
Vår mission var att med Hej Digitalt erbjuda en oberoende och kreativ plattform med digitalisering, innovation och entreprenörsskap som samlande tema. Vi diskuterade nätaktivism, entreprenörsskap, innovation och teknologins möjlighet för skola, näringsliv, samhälle och medborgare. Dygnet runt i en kreativ inramning med olika metoder och koncept för möten och dialog.
Vi hade inga som helst problem med att hitta kvinnor för den här veckolånga satsningen på digitalisering. Vi hade 95 personer på scenen och 57 procent av dem var kvinnor. Totalt hade vi 1309 besökare varav 60 procent var kvinnor.
Vi gjorde under veckan så mycket coola saker och vi har alla tre våra egna favoritevenemang från veckan. Det där extra guldkornen från en vecka fylld av fantastiska möten och många perspektiv på digitala ödesfrågor, utmaningar och möjligheter. I utvärderingen finns också alla de medverkande, en imponerande lista över personer som styr Sveriges digitala utveckling och närrlelaterade angelägna frågor som påverkats av digitalseringen. Frågor om journalistik, innovation, demokrati och folkbildning plus mycket mer.
Personligen minns jag lite extra workshopen om kodning som framtidens språk som arrangerades tillsammans med AcadeMedia. Vi arbetade i 2 timmar. Ja du läste rätt, 2 timmar i ett Almedalen där trenden är att det ska vara korta, korta seminarier! Folk har ju inte tid! Jo med rätt metod, deltagare och frågor. Det här med kreativa mötesformer som tar tillvara allas kunskap och öppnar för djuplodande samtal kommer vi att utveckla till nästa år. Det är ju en sån gyllene chans att göra mer när alla dessa människor möts på en sådan liten yta som Almedalen. De 100 lärare och skolledare som deltog i den workshopen visade att det är möjligt.
- Emma Egnell producerar GMA14
- Beata, Brit och Anna-Karin Hatt
- Fullsatt arena
- Workshop i Almedalen
Ett annat personligt favoritögonblick från veckan är seminariet som mitt förlag Idealistas ordnade, som också blev det mest besökta seminariet. Woho! Det var en fröjd att som moderator få utnyttja hela den fullsatta arenan. Och så många perspektiv och massor av erfarenheter som delades. Ett av mina all-time high ögonblick som moderator dels för utmaningen med många paneldeltagare (som dök upp fler än förväntat) och massor av besökare som alla kunde ge pusselbitar till digital opionionsbildning. Här kan ni ta del av det seminariet. Här finns också allt annat som streamades från Hej Digitalt: Ett innehåll som nu börjar sprida sig. Under Almedalen hinner man inte titta på allt men nu till hösten finns massor att lära av de digitala makthavarnas funderingar över sina utmaningar och möjligheter under sitt besök på Hej Digitalt.
Inspelningen från seminariet Digital Opinionsbildning, tisdagen den 1 juli 2014
Inför nästa år kommer vi aktivt arbeta med att bredda jämlikhet ur fler perspektiv än kön, till exempel vill jag i sändningarna ”Godmorgon Almedalen” visa en bättre bild av Sverige ur en mängd andra perspektiv än kön.
Vill du bli en del av Hej Digitalt?
Vi kör Hej Digitalt även nästa år och vill gärna ha massor av inspel, ideér och söker fler partners. Emma Egnell som är mötesproffs i varje detalj har förstås också gjort en snygg sammanfattning av vad som egentligen hände i Almedalen. Ladda ner vår utvärdering för att se hur vi lyckades med vår mission och låt dig inspireras. Fundera hur du och ditt företag/organisation vill vara en del av Hej Digitalt inför nästa år. Kan vi kanske på riktigt göra något åt det som hände på #SthlmTechFest nästa sommar i Almedalen? Det är ju ett återkommande problem.
Vi vill också passa på att tacka alla som kom, deltog och arbeta med oss i Almedalen. Det är ni alla som gjorde Hej Digitalt till den mötesplats det blev!
Redan imorgon lägger vi den första grunden till Almedalen 2015 så släng iväg ett mail om du vill bli en del av detta.
Hej Digitalt Almedalen 2015: Klart jag vill vara med
Vad vill du hitta på tillsammans med oss?
Emma Egnell
Beata Wickbom
Brit Stakston
/Brit Stakston
[…] organisationer som lyckats med den digitala kommunikationen. Och då menar jag inte initiativ som Hej Digitalt som såklart har koll på den digitala […]