Idag släpps Svenskarna och Internet 2016 i sin helhet, kapitlet om sociala medier släpptes för några veckor sedan. Statistiken kan jämföra med mätningarna sedan 2000 vilket gör den extra rolig att läsa. Man kan konstatera att vi använder mer prylar, lägger ner mer tid och gör det mesta på nätet numer. Av den vakna tiden läggs drygt en femtedel på internet. Det finns en fortsatt ökad oro för hur de stora nätföretagen använder vår data.
De delar som jag intresserar mig extra för är de som rör medieutvecklingen, delaktighet i samhället och vad man gillar/ogillar med nätet. Så här kommer i korthet några utdrag ur rapporten som berör detta.
Flickor mer delaktiga i informationssamhället
Bland de yngsta 12-15 år är det flickorna som känner sig mest delaktiga. Även i åldersgrupperna upp till 55 år är kvinnorna något mer delaktiga. I åldersgrupperna över 55 år blir det tvärtom, då blir det betydligt fler män än kvinnor som känner sig delaktiga i ”informationssamhället”.
Internets betydelse för att känna handlingskraft och delaktighet är tydlig här. Detta måste vi bära med oss när vi pratar om digitaliseringen och samhällsutvecklingen.
Internet viktigaste informationskällan
Den viktigaste alla informationskällan för alla är internet (58%) följt av tv och radio (51%) och dagstidningar (41%). För de unga 16-25 år anges Facebook vara en viktigare nyhetskälla än tv, radio och dagstidningar.
Intressant är ändå hur långsamt det går. De skriver i rapporten ”Alltmer av medieanvändningen sker på internet, men förändringen går långstamt. De äldre håller emot och en majoritet läser fortfarande en papperstidning, ser på tablå-tv och lyssnar på flödesradio.”
Trots att nätet funnits i 20 år dominerar radio och tv i sina traditionella former och dagstidningen i sin pappersversion. Tiden som ägnas åt de traditionella medierna är fortfarande större än deras webbversioner särskilt när det gäller radio och tv. Men självklart ser man bland siffrorna att både webbradiolyssnandet och tv-tittandet via webben.
För en majoritet av svenskarna är internet den främsta källan till information. Dagstidningar förlorar men radio och tv är viktiga eller mycket viktiga som informationskällor. Bland unga har Facebook en viktigare roll än traditionella medier. Totalt är tv den viktigaste källan för nationella och internationella nyheter.
Hälften av befolkningen söker på nyheter varje dag. Av de som använder nätet dagligen är det via mobilen man läser nyheter.
Bra och dåligt med nätet
Kapitlet 11 om vad som är bra och dåligt med internet lyfter fram tillgängligheten, snabbheten och att man kan hitta det man vill som bra saker. Det där ”hitta det man vill” består av fakta, kunskap och mångfalden. Lättheten att hålla kontakt med vänner, familj nämns också men i mindre utsträckning än nätets informativa egenskaper.
Smidigheten i att betala online lyfts också fram som positivt. Intressant är att så få lyfter fram internets roll för arbetslivet (1%) eller för nöjen (1%) och underhållning (1%).
Mer integritetsoro för Facebook och Google. Mindre för myndigheter.
Det negativa är förstås näthatet men också den bristande källkritiken, all falsk information och skräp som finns. Sedan lyfter man också oron över att det tar för mycket tid och ibland kan internetanvändandet leda till ett beroende. Oron för hur de globala spelarna Facebook och Google kan kränka integriteten. 2014 var det 27 procent som kände stor oro eller mycket stor oro. Detta har ökat till 33 procent idag. Denna oro gäller dock inte myndigheter, där har det minskat till 15 procent från 19 procent 2014.
Nätanvändningen i stort
Över 90 procent har tillgång till nätet och 82 procent använder internet dagligen. Sju procent står utanför och motsvarar 630 000 personer. Ointresse och krånglig teknik är några av orsakerna till att man är icke-användare. Hälften av de över 75 år är icke-användare. Apropå kunnighet så bedömer fler av de manliga internetnanvändarna att de är kunniga på datorer. Undantaget är åldersgruppen 12-15 år där lika många flickor som pojkar tycker att de är mycket kunniga.
Av de som använder internet gör man det i genomsnitt cirka 24 timmar i veckan. I gruppen 16-25 år är motsvarande siffra nästan 40 timmar.
78 procent kopplar upp sig via mobilen och 65 procent varje dag. Tre av fyra 2-åringar använder internet och har ökat till 72 procent från 67 procent förra året.
Användandet av sociala nätverk fortsätter att öka något, ligger runt 75 procent sedan några år. Det är den dagliga användningen som fördubblats sedan 2010. Nu använder 58 procent sociala nätverk dagligen.
YouTube mest populär i alla åldrar
Kvinnor använder sociala nätverk mer än männen, kvinnorna ägnar 7.8 timmar per vecka och män 6.3 timmar. Kvinnorna är mer aktiva och postar, delar samt skickar vidare mer frekvent. Kvinnor är mer intresserade av hälsa och medicinska frågor på internet. Männen mer aktiva på diskussionsforum och ser film, nätdejtar och spelar om pengar.
Facebook (71%) ökar i alla åldersgrupper förutom bland 12-15 åringar, Twitter (22%) minskar (-4%)och Snapchat (25%) dominerar bland unga. Youtube är en populäraste sajten i alla åldrar. Nästan alla fyraåringar tittar på film på internet (98%) men även de allra äldsta internetanvändarna använder YouTube.80 procent av internetanvändarna över 76 år använder YouTube någon gång.
De unga kvinnorna råkar oftast illa ut på nätet, redan i åldern 12-15 år har 28 procent av flickorna råkat ut för mobbning på nätet jämfört med 15 procent av pojkarna. I gymnasieåldern uppger var fjärde flicka att de nätmobbats (26%). I sammanhanget har man också frågat hur allvarligt man upplevde att mobbingen var. 13 procent av mellanstadieeleverna och 19 procent av de utsatta gymnasieeleverna uppger att mobbingen var ganska allvarlig.
Dejtar, näthandlar och swishar
Nätdejtingen är vanligare bland män än kvinnor. Två av tio 16-25 åringar har nätdejtat, en av tio mellan 26-45 år har nätdejtat. Var femte nätdejtare har haft lyckat resultat, startat en relation, gift sig eller blivit sambo.
Nio av tio har näthandlat någon gång. Fler och fler säljer också på nätet, ökat till 55 procent från 47 procent. I ålderna 26-45 år är det drygt två tredjedelar som säljer varje månad. 83 procent jämför priser och mer än hälften gör det varje månad (55%).
Fyra av fem (79%) med smart mobil använder Mobilt BankId och två tredjedelar swishar (66%). En stor ökning jämfört med 2014 då det var bara hälften av alla med smarta mobiler som använde mobilt BankID. I åldern 16-45 år använder mer än 80 procent av internetanvändarna mobilt BankID och mer än 73 procent swishar.
Här kan du läsa Svenskarna och Internet 2016 från klockan 9.30.
Lämna ett svar