
Jag hade lyxen att för Bonnier News annonsörer kunna bjuda på mitt omvärldsperspektiv på journalistikens betydelse i en demokrati, den pågående medieutvecklingen och digitaliseringens konsekvenser för både samhälle och individ.
Evenemanget var Meet Bonnier News och genomfördes i Malmö den 16 oktober. Bonnier News genomför liknande kompetensdagar regelbundet i syfte att ge annonsörer nya perspektiv på deras mediala ekosystem och hur de tillsammans kan skapa ännu större effekt.
För mig var dagens höjdpunkt det samtal som skedde efter min introduktionsföreläsning, ett samtal mellan mig, Heidi Avellan och Anders Hansson. Vi kunde tillsammans fördjupa oss i frågor om journalistikens ansvar, läsarnas förtroende och mediernas roll i en polariserad tid. Diskussionen belyste också vad de här förändringarna betyder för mediehusen, kraven på journalistiken och vikten med att säkerställa att det finns öron och fötter på plats. Förhoppningsvis gav det också insikter till företagen på plats för att kunna navigera i en föränderlig omvärld och fundera över de vägval de gör i relation till medieutvecklingen.
Samtalet leddes av techjournalisten Miriam Olsson Jeffery, vilket gav en dynamisk och insiktsfull inramning. Vi har båda länge verkat inom den digitala utvecklingen – och mötts vid många webbcamps, bland annat SSWC, Sweden Social Web Camp i den blekingska skärgården och Geek Girl Meetups genom åren. Extra bonus att hitta lite tid att reflektera tillsammans över hur långt utvecklingen kommit och vilka frågor som nu står i centrum.
Den här typen av samtal, där teknik, samhällsutveckling och kommunikation möts, är precis sådana samtal vi behöver genomföra allt mer.
Nyfiken på att boka mig? Läs mer här.

Lämna ett svar