En av de saker Blank Spot Project fått många hejarop för efter lanseringen av de första fem reportagen är redovisningen av vad reportagen kostar. Under ”kostnader för reportaget” anges totalkostnaden. Där ser man lönekostnader för reporter och fotografer, res- och boendekostnader samt annat såsom tolkar eller vaccinationer. Den 3o september visade vi även den totala kostnads- och intäktsbilden av Blank Spot Projects verksamhet för de som kom och firade med oss. Eftersom den transparensen uppskattades delar vi med oss av den även här.
Vårt löfte för det som samlats in
I mars 2015 lovade vi att den idé människor hade stöttat, om medborgarfinansierad utrikesjournalistik, skulle visas upp i form av en sajt och två reportage sex månader senare. Det var det alla backare hade investerat mellan 10 och 10 000 kronor i. Det har nu visat upp. Vi hoppas förstås att idén man trodde på matchas av den journalistik vi levererat. Förhoppningsvis vill man då fortsätta betala för mer journalistik av det slaget. Vi hoppas också att de avslöjande som görs och innovativa berättarformer ska attrahera ytterligare nya läsare.
Så med sajten lanserad med fem långa reportage från Thailand, Burma och Peru går vårt arbete in i nästa fas. Nu försöker vi bygga för framtiden och hoppas kunna hitta långsiktighet i vår affärsmodell. Vi har kunnat testa den under de första sex månaderna. Den baserar sig på intäkter från läsare (från 70 kr/månad eller 599 kr/år för privatpersoner, 10 000 kronor för föreningar), vidareförsäljning av vår kunskap och innehåll samt bidrag från mecenater eller fonder. Fördelningen dem emellan tänker vi oss i framtiden ska vara ungefär 70 % läsarintäkter, 10 % vidareförsäljning, 20 % stöd. Vi siktar på 10 000 betalande läsare om tre år. Läs gärna några fler tankar om affärsmodellen och vägen framåt.
Budgetutfall mars – september
De kostnader som redovisas under varje reportage är ju de specifika kostnaderna för det team som arbetat med just det och de omkostnader de haft. Här ingår med andra ord inte alla andra kostnader för att driva en verksamhet som gör det möjligt för läsaren att kunna läsa reportaget. (Redaktionens löner, korrläsare, formgivare, webbutveckling och hostingkostnader och annat som t.ex. kostnader för bokföring och hyra). Här är en grov sammanställning av intäkter och kostnader för Blank Spot Projects första sex månader.
Intäkter
Intäkterna för fas 1 blev totalt 2 miljoner. Efter crowdfundingen fanns 1.3 miljoner kronor och cirka 150 personer har sedan dess stöttat med totalt 90 000 kronor. Vi har föreläst och delat med oss av kunskap om bland annat crowdfunding och säkerhet för journalister vilket under perioden gett oss intäkter på cirka 140 00 kronor. Vi har också fått ett bidrag för fem år framöver av finansmannen Sven Hagströmer. Ett bidrag på 1 750 000 kronor under fem år och pytsas ut under dessa år. Bidraget för i år är på 500 000 kronor.
Från idé till 2 miljoner kronor blev det alltså. Det är stort för oss som hade en idé i februari. Och den miljon vi bad om som blev två gav oss därmed också möjlighet att leverera mer än de två utlovade reportagen.
Kostnader
På kostnadssidan är den största posten löner inklusive frilansarvoden för arbetet med reportagen. Drygt 1 miljon kronor har gått till detta. Här ingår dels de kostnader som redovisats under varje reportage dels också redaktörer, korrläsning, bildinköp och annat reportagerelaterat. Nils Resare som redaktör och Martin Schibbye som chefredaktör har varit halvtidsanställda (halvtidslönen är på 20 000 kronor). Budgeten har inte möjliggjort att de kunnat få ekonomisk ersättning för heltid.
En stor kostnadspost för arbetet i fas 1 är också själva webben och övrig webbnärvaro. Här ingår arbetet med webben, digitala strategier, SEO, betallösningar och säkerhetsfrågor. Totalt 760 000 kronor. Ur denna pott har jag under dessa sex månader totalt fakturerat 93 000 för arbetet med digitala strategier och affärsplaner.
Övriga kostnader är medlemshantering, redovisning samt hyreskostnader. Blank Spot Project har betalat 3 330 kronor i hyra per månad för tillgång till kontor i en lokal där månadshyran är på 40 000 kronor.
Reducerade arvoden och ideellt arbete
Reportagekostnadsredovisningen avslutas med följande text värd att observera för Blank Spot Projects kostnadsbild.
Värt att nämna är att Blank Spot Project under dessa första sex månader haft förmånen att få en hel del minskade utgifter tack vare viljan att stödja projektet. Vi har därför fått rabatterade försäkringar från Gefvert och teamet har utan avgift fått använda Bambusers livesändningsapp Iris. 23 video har gett oss tillgång till sin videoplattform utan ersättning. Journalisterna i teamen har också fått digitala utbildningar kostnadsfritt. Många fler har dessutom bidragit ideellt i realiserandet av Blank Spot Projects reportage. Ni vet vilka ni är. Ingen nämnd ingen glömd.
Alla de inblandade byråerna har halverat sina ordinarie timpriser, de flesta har debiterat Blank Spot Project ett timarvode på 650-750 kronor för att på så sätt visa sitt stöd. Den ideella arbetsinsatsen har också varit stor bland några av grundarna och av andra för att man vill se Blank Spot Project lyfta. Så kommer det förstås inte alltid att vara men med slimmade resurser med fokus på reportagekostnader och transparens så hjälper många till så gott man kan och tänker nytt ifråga om det mesta. Och varje bidrag eller hjälp på andra sätt har gett oss utrymme att få Blank Spot Project på fötter.
Årsomsättning framöver
Så hur ser vi på framtiden, vad är det för budget vi talar om på årsbasis?
Över tid är det ohållbart att Blank Spot Project överlever och skapas av att folk arbetar med lägre ersättning eller helt utan ersättning. Det är inte bra varken för de inblandande personerna eller Blank Spot Projects framtid. Den produkt vi vill göra behöver självklart fokus och arbetsro för att utvecklas optimalt. Att Nils och Martin inte har kunnat få ersättning för heltid trots att de arbetat mer än det var förstås en budgetfråga under uppbyggnadsfasen. Den arbetsinsats de gjort trots detta är ju möjlig att göra under en period i tron på Blank Spot Projects framtid och viljan att bevisa den. Man måste testa och våga för att se om det håller. En vardag som vi delar med alla entreprenörer som vill se sin idé flyga.
Men budgeten framöver bygger på att alla inblandade får ersättning för nedlagd arbetstid. Vi vill bygga en redaktion som får betalt heltid. De reportrar som anlitas ska också arbeta heltid och kunna ha fokus på Blank Spot Project och inte behöva jaga andra uppdrag under tiden de är ute på fält. Även redaktionen kommer att arbeta ute i fält.
Det handlar inte bara om journalistiken som behöver fokus på Blank Spot Project utan även medlemsvården. Det tar tid och energi att hålla engagemanget vid liv bland 2 500 intressenter som i sin tur ska engagera fler. Läsarrelationen kommer behöva resurser. Det är centralt för en digital folkrörelse för journalistik. Här har vi under de första sex månaderna inte fullt kunnat leverera så som vi önskat. Vi ser också framöver att vi vill ha inhouse det mesta av de tjänster som nu behövts köpa in av byråer.
Så med detta sagt, de första sex månaderna har gett oss en indikation på att 5 miljoner per år är ett minimum för att kunna bedriva verksamheten. Då kan Blank Spot agera kontinuerligt och leverera journalistik. Men vårt mål är redan nu en omsättning på minst 10-12 miljoner inom tre år. Detta för att kunna åstadkomma mer och för att bli en medieaktör som omvärlden och våra läsare/medlemmar kan räkna med. Vi vill ha muskler och arbetsro för att kunna agera. Vi behöver se upp så vi inte fastnar i en aura av ideellt projekt helt beroende av enskilda eldsjälar. De berättelser vi vill berätta från världens vita fläckar förtjänar och kräver kontinuitet samt uthållighet.
Läs här mer om affärsidén och vår mission samt byggstenar framöver.
Här kan ni också se vår film om vad Blank Spot Project är och kika på de trailers vi gjort för varje reportage.
Lämna ett svar