Vi står inför den tredje valrörelsen där nätet och sociala medier kommer att spela en stor roll. Torsdagen den 8 mars är det premiär för #backademokratin. Syftet med denna samtalsserie är att fundera över nätets och demokratins utveckling tillsammans med politiker, opinionsbildare och andra experter. Vi hoppas också att inspirera fler till att engagera sig för demokratins utveckling och aktivt agera inför valet i september.
I stort verkar det ju inte som att digitaliseringen lett till en revitalisering av svenska politiska partiers arbete. Den ökade medborgardialog som förutspåddes öka förtroendet för politik och politiker när sociala medier kom har uteblivit. Tvärtom bubblar ett allt starkare förakt för såväl politiker som partiorganisationer. Till detta kan man addera ett informationskaos där fakta tas ur sin kontext och . Populismen vinner mark i stora delar av västvärlden, nu senast i det italienska valet. Ytterkantsrörelser på såväl vänster som högerskalan har förtjänstfullt använt sig av alla de nya verktyg för opinionsbildning och påverkan som finns. Den digitala påverkanspaletten gör det möjligt att snabbt bygga starka mediala ekosystem som utmanar de traditionella medierna.
Det växer också fram nya politiska rörelser som ett resultat av förakt för etablerade partiers sätt att arbeta. Ytterligare en grupp som också har en stor skepsis för de etablerade partierna finns bland de som engagerat sig för flyktingströmmarna till Europa under hösten 2015. Även här finns en frustration och ett förlorat tålamod för en trögrörlig politisk process och besvikelse över politikers brutna löften.
De offentliga samtalen online blir för varje dag allt mer präglade av hat, hot och trollning än av ett gemensamt kunskapsbyggande med respekt för varandras olika åsikter. Nätet verkar alltså mer bidra till att slita isär samhällen och polarisera människor än förena. Sociala mediejättarna spelar sin roll här och har även de blivit mer än arenor för det fria ordet. Deras affär bygger på att alla spenderar så mycket tid som möjligt på deras plattformar. Tyvärr verkar ilska vara det allra mest effektiva sättet att få människor att fastna på en plattform.
Addera sedan till detta en ganska förvirrad mediebransch. Å ena sidan djupt medveten om all problematik runt digital opinionsbildning å andra sidan i det dagliga redaktionella arbetet glöms dessa kunskaper ändå bort när trycket är stort på att vara snabb. Digitala välregisserade aktiviteter presenteras som gräsrotsrörelser utan analys av vad, vem och varför som startat dem.
Ovanstående är några av de utgångspunkter som finns för den svenska valrörelsen 2018 och detta vill vi diskutera med politiker och andra yrkesverksamma i frågor om engagemang, medier och demokrati. Livepodden och vloggen #backademokratin kommer att ta upp frågor om mediers utveckling, nätets påverkan på det offentliga samtalet och politikens utveckling och förmåga att upplevas som relevanta i en demokrati.
Programledare är författaren och mediestrategen Brit Stakston.
Medverkande i avsnitt 1 är:
- Riksdagsledamoten Eva-Lena Jansson från Socialdemokraterna.
- Madelene Spinord som förra året gick med i Socialdemokraterna.
- Torbjörn Sjöström, VD, Novus om opinionsundersökningarnas roll och mediers förmåga att hantera trollandet på nätet.
Premiärprogrammet sker på internationella kvinnodagen och vi passar därför också på att diskutera de krav på praktiska förändringar som metoo-uppropen presenterade i en debattartikel. Och vad betydde samlingstaggen #imaktenskorridorer för kvinnor inom politiken?
#backademokratin spelas in framför en livepublik på Wallingatan 37 i centrala Stockholm och återfinns sedan på Youtube, Itunes och Soundcloud. Anmälan till deltagande på plats sker här.
Tid: Mingel från klockan 17 och sändning pågår mellan klockan 17.30 och 18.30.
Podden spelas in av Stakston Digital Academy i samarbete med WeStreamU och Blankspot. Följ sändningen via Blankspots Facebooksida.
Bakgrund:
Brit Stakston har ägnat större delen av sitt yrkesliv åt att analysera nätets påverkan på människor och samhället. Inför valrörelsen 2010 skrev hon boken Politik 2.0 om hur nätet kunde bidra positivt till utvecklingen av politiskt engagemang och senare boken Gilla om hur man skapar engagemang i idéburen verksamhet. Hon resonerar i båda dessa böcker om hur nätet kan bidra till mer inkluderande arbetsmetoder och leda till att den maktdrivna kulturen inom politiska partier kan revitaliseras och bli mer medborgardrivna, inkluderande och förtroendeskapande. I sitt arbete som mediestrateg och senare VD för reportagesajten Blankspot har hon noga följt mediers relation till nätet och nätjättarnas roll i våra liv.
Lämna ett svar