Stakston

Mediestrategen Brit Stakston. Allt om digitalisering, kommunikation, medier och PR

  • Hem
  • Föreläsningar & workshops 2024
  • #backademokratin
  • Almedalen 2025?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

Du är här: Hem / I media / Att twittra sig till synlighet och därmed makt

Att twittra sig till synlighet och därmed makt

april 29, 2015 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Ny studie i Norge visar att man kan twittra sig in offentligheten och visst är det så. I en intervju med SVT Kulturnyheterna ger jag några exempel på personer vars digitala närvaro gett dem en plats i offentligheten. Vid sidan av det uppenbara att nämna mig själv menar jag att t.ex. Lina Thomsgård och den framgång Rättviseförmedlningen snabbt fick tack vare Facebook är ett bra exempel. Dessutom nämner jag t.ex. Bianca Kronlöf som med hjälp av YouTube slog igenom och idag har en stark röst inom de frågor hon driver. Och inom politiken är både Kent Persson (M) och Rossana Dinamarca (V) exempel på två politiker vars politiska karriär säkerligen gynnats väl av deras egen digitala närvaro.

Och när ändå denna fråga om att twittra sig till offentlighet är på tapeten vill jag lyfta fram min analys av taggen #björklundsskola. Hur en 17-åring från en dag till en annan får en arena att diskutera sin syn på skolan i medias absoluta finrum och får diskutera med några av de som bestämmer skolans framtid.

Arkiverad under: I media Taggad som: Nätmakt

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery