Istället för att lämna EU nu i veckan går Storbritannien till nyval den 12 december. Cirkusen runt Brexit är ett färskt exempel att bära i minne vad gäller konsekvensen av politisk annonsering i sociala medier.
Facebook och Twitter har nyligen valt två helt olika vägar inför den amerikanska valrörelsen. Facebook släpper faktakoll av politiska annonser medan Twitter förbjuder all politisk annonsering.
Under hösten har jag mot den bakgrunden med stort intresse följt två nya brittiska parlamentarikerna som börjat sitt arbete under stor ovisshet i EU-parlamentet i podden My MEP. Caroline Voaden och Judith Bunting från Liberaldemokraterna ger en inblick i hur det är att verka politiskt i konsekvensen av Brexitomröstningen i Storbritannien.
Judith Bunting var under 30 år vetenskapsjournalist hos BBC. Caroline Voaden har också varit journalist men beslöt sig dagen efter Brexitomröstningen, den 24 juni 2016, att bli politiskt aktivt. När de tillsammans med sina partikamrater klev in i parlamentet i september bar de knallgula t-shirts med ”Stop Brexit” för att få ut sina budskap.
Det är numer allmänt känt hur den brittiska folkomröstningen om Brexit påverkades av fejknyheter som fick stor spridning i alla medier. Nyheter som spred rasism och avhumaniserade stora grupper av människor förstärkte polariseringen. Daily Mail skrev om busslaster av migranter från Bulgarien och Rumänien på väg till Storbritannien – vilket inte alls stämde.
Läs hela analysen hos Blankspot, Om konsten att köpa ett valresultat.
Lämna ett svar