Stakston

Mediestrategen Brit Stakston. Allt om digitalisering, kommunikation, medier och PR

  • Hem
  • Föreläsningar & workshops 2024
  • #backademokratin
  • Almedalen 2025?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

Du är här: Hem / Arkivet / Ett stycke digital nutidhistoria: sociala medier i Sverige

Ett stycke digital nutidhistoria: sociala medier i Sverige

december 30, 2014 by Brit Stakston 11 kommentarer

Denna post uppdateras i slutet av varje år genom att en ny årspostning adderas.

Sociala medieutvecklingen bär verkligen på ett stort stycke nutidshistoria och den resa som kommunikationsbranschen och många andra gjort under de senaste åren kommer inte bli lika omvälvande som den var de allra första åren. Utvecklingskurvan är inte alls lika brant efter 2012. Den stora aha-upplevelsen, den stora omvälvningen har vi nu bakom oss men det finns ändå många utmaningar och möjligheter att omfamna. Nu är också påverkan så tydlig för hela samhället.

Socialamedieutvecklingen 2007 – 2014:

2014: Året som präglades av ytterligheter. Från journalistjakt till nyfikenhet på digital affärsutveckling.

2013: Journalistikens återkomst och förändringsviljan

Frågeställningar inför 2013: – Rent mänskligt vad händer nu med oss?

2012: Allt på en gång

2011: Revolutioner som berörde

2010: Från Vinterstudio till digital valstuga

2009: Twitter förnyade alla branscher

2008: Bloggens stora genomslagsår

2007: Facebook visade vägen

Resan från webb till sociala medier

2007-Facebookfeber1-225x300

Visst bör vi när vi talar om sociala medier påminna oss om att det var redan ett stort steg när nätet gjorde sitt inträde i våra liv i mitten på 90-talet. Företagen fick ju redan då bestämma sig för en strategi för att hantera den möjligheten. Sökmotorn Googles centrala roll i vår samtid manifesterades 2003 när Språkrådet tog med verbet  ”att googla”på sin lista. Time Magazine utnämnde oss alla ”You”, till årets person 2006 och poängterade därmed den utveckling nätet gått igenom, från envägskommunikation till kollaborativa plattformar till vilka alla bidrar. Den samlade kunskapens styrka och kreativitetens demokratiseringsprocess var tydlig i plattformar som Wikipedia, YouTube och MySpace.

När Facebook sedan exploderade i Sverige 2007 började den sociala utvecklingen av nätet i Sverige. Sedan dess har mångas verklighet förändrats, både i hur vi arbetar oberoende av bransch och hur vi interagerar med vänner och den utvecklingen hoppas jag man blir påmind om genom mina årssummeringar.

Från experter till vardag

Finjusteringen och resultatet av digitaliseringen pågår ännu. Effekten och förändringarna av nya möjligheter att möta kunder, patienter, konsumenter, medborgare, läsare och vänner oberoende av tid och plats sker ännu. Kommunikation via en mängd olika plattformar och verktyg, när det passar både avsändare och mottagare. Kommunikationsmöjligheter som i grunden ofta förändrar hela den affär man tidigare lutat sig mot.

Med dessa texter som utgångspunkt hoppas jag kunna visa hur vår vardag förändrats och ännu förändras. Även om man upplever att man stått lite vid sidan av utvecklingen kan man genom detta inse hur mycket av allas vardag förändrats. Mitt utsnitt av nutiden ger en viss övervikt åt media- och kommunikationsbranschens förändrade verklighet men visar även fler dimensioner bland annat berörs ofta demokratiaspekterna.  Gränserna mellan byrådiscipliner har under åren har verkligen suddats ut och så gör även alla andra gränser och områden inom olika branscher.

Det är inspirerande att paketera det som hänt och försöka fånga samtiden innan vi glömmer bort den helt.  Småskratten har varit många i samband med varje årssummering. Kanske ler du också igenkännande och reflekterar över din egen resas milstolpar. Till dig som varit med på delar av min resa under dessa år säger jag ett stort tack!

Digitaliseringen är en naturlig del av  vår vardag. Eftersom jag jämför digitaliseringen med läskunnighet måste vi alla fortsatt hjälpa till med att säkerställa att ”alla kan läsa” dvs på djupet förstå konsekvenserna av digitaliseringen. Det är när vi kan tänka tillsammans om hur vi vill att utvecklingen ska bli som det nya kan skapas. I ett tillbakablickande föds också framtiden. Det stora arbetet sker inom oss själva dagligen.

/Brit Stakston

 

Arkiverad under: Arkivet Taggad som: sociala medieutvecklingen

Kommentarer

  1. Anders Sporring säger

    november 7, 2012 kl. 11:55 f m

    Härligt! Har gjort en egen liknande artikel på Socialmedia Clubs blog
    http://socialmediaclub.org/blogs/from-the-clubhouse/digital-revolution-and-digital-evolution-part-one Som får en fortsättning nu mot slutet av månaden.

    Svara
  2. Jakob Hammarbäck säger

    november 21, 2012 kl. 4:52 e m

    Kontakta Wikimedia om du vill ha mer information om hur vi skapat världens största digitala uppslagsverk

    Svara

Trackbacks

  1. JMW Kommunikation » 2007 – Facebook visade vägen skriver:
    november 9, 2012 kl. 8:57 f m

    […] Det här är del 1 av 6 i en summering av den utveckling som skett inom kommunikationsbranschen tack vare digitaliseringen, här finns prologen som ger en bakgrund. […]

    Svara
  2. Brit Stakston- En av topp fem i Cision PR influencer Award 2012 | CISION Blogg skriver:
    november 13, 2012 kl. 3:33 e m

    […] värdet i att ta sig tiden för reflektion runt ett ämne. Just nu gör jag en serie som summerar socialamedieutvecklingen 2007-2012 . Det här är ett sätt för mig att säga tack och hej till den utveckling vi har bakom oss där […]

    Svara
  3. JMW Kommunikation » 2008 – bloggens stora genomslagsår skriver:
    december 18, 2012 kl. 1:07 e m

    […] Det här är del 1 av 6 i en summering av den utveckling som skett inom kommunikationsbranschen tack vare digitaliseringen, här finns prologen som ger en bakgrund. […]

    Svara
  4. JMW Kommunikation » 2009 – Twitter årets förnyare skriver:
    december 30, 2012 kl. 1:55 e m

    […] som skett inom kommunikationsbranschen under åren 2007-2012 tack vare digitaliseringen, här finns prologen som ger en bakgrund. till varför denna sammanställning görs nu. Längst ner  finns länkar till de andra […]

    Svara
  5. JMW Kommunikation » 2010 – från Vinterstudio till digital valstuga skriver:
    januari 1, 2013 kl. 2:39 e m

    […] som skett inom kommunikationsbranschen tack vare digitaliseringen under åren 2007-2012, här finns prologen som ger en bakgrund till varför detta skrivs nu. Längst ner finns länkar till de andra […]

    Svara
  6. JMW Kommunikation » 2013 – Rent mänskligt vad händer med oss nu? skriver:
    januari 4, 2013 kl. 2:04 e m

    […] sociala medier i kommunikationsbranschen åren 2007-2012 landar i att aha-upplevelsen och den stora omvälvningen nu är bakom oss. Det är dags att säga […]

    Svara
  7. JMW Kommunikation » Är medias sökarljus den största drivkraften? skriver:
    januari 27, 2013 kl. 11:00 e m

    […] draghjälpen från medierna verkar behövs för uthålligheten. I den genomgång jag gjort av den svenska socialamedieutvecklingen åren 2007-2012  kallade jag 2008 för bloggens år och summerade bloggosfärens roll 2012 ungefär […]

    Svara
  8. Psst… » JMW skriver:
    april 2, 2013 kl. 1:08 f m

    […] varit med på resan sedan juli 2007 och vid årsskiftet skrev jag en serie bloggposter som summerade sociala medieutvecklingen 2007-2012 år för år vilket innefattar en del av JMWs arbete under den […]

    Svara
  9. 2013 – journalistikens återkomst och politikens nya uttryck » JMW skriver:
    december 31, 2013 kl. 1:59 e m

    […] summeringen av sociala medieutvecklingen i Sverige kan nu 2013 adderas. I klippet från Nyhetsmorgon här ovanför nämner jag selfies, Bästa […]

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery