DN skriver om att ”människor inte behövs när datorer tar över” och visst är det så att massor av det som idag görs av människor kommer i framtiden skötas automatiserat. Det här kommer i förlängningen bli centrala ödesfrågor som handlar om hur välfärden ska byggas. Vem som ska jobba med vad när jobben förändras men också delvis försvinner helt. Andrew McAfee som är professor vid MIT och en av författarna till ”The second machine age” resonerar om detta på följande vis i artikeln:
”…de som gynnas mest av utvecklingen är superstjärnor och i en global värld kan vem som helst bli superstjärna inom vilket område som helst. -Men jag skulle inte vilja vara en medelbegåvad, medelutbildad tjänsteman i den värld vi mycket snatt håller på att skapa.” och poängterar att när deras jobb försvinner samtidigt som superstjärnorna tjänar allt mer pengar blir klyftorna i samhället större och större. ”Den stora utmaningen är: vad ska vi göra med alla människor som vi lämnar bakom oss när teknologin rusar framåt?”.
Ja precis så är det förstås och det är återigen en påminnelse om att det är akut att förstå vad digital kompetens är och vad mycket den betyder för att inte bli fullständigt omsprungen i en snar framtid. Och hur hantera det faktum att även om fler kan bli ”superstjärnor” så vill inte alla bli det och de allra flesta av oss är medelmåttor. Hur ska grundförsörjningen hanteras som medelmåtta och hur hanterar det faktum att ett arbete också ger människan mening. Värdering av arbete och företagande i de nya ekonomierna och dess konsekvenser för samhället i stort är viktiga frågor om välfärden i stort och för människors välmående. Arbetsmarknaden och utbildningssektorn är i en så stor förändring och varje arbetsgivare har redan idag ett stort digitalt kompetensansvar för att möta denna utveckling. Digitaliseringen måste integreras i allt och parallellt bär samhället ansvar för att analyser görs av var digitaliseringen optimerar och var den eventuellt skapar problem och hur det i så fall bör hanteras.
Ett intressant och enkelt exempel på att ta ansvar för kompetensutvecklingsbehoven som sker även hos kunderna idag är ett initiativ som en av världens största banker tagit. Barclays har i Storbritannien ett program de kallar för ”Digital eagles” där 7000 Barclays-anställda erbjuder digitalt stöd för den intresserade. Här lär sig personer inte bara att förstå hur bankens egen app fungerar utan får också lära sig allt möjligt som man själv vill veta mer om. Det kan vara att lära sig sätta upp säkra mailkonton, att förstå hur man använder sökmotorer, få förståelse för säkerhet på nätet, shoppa online, förstå hur man använder YouTube och ser på TV online eller hur man använder Skype för att spara pengar. Man behöver inte ens ha konto i banken för att ta del av denna service och det är kostnadsfritt.
”Through our ’Digital Eagles’ programme, we want to take customers and non-customers on a journey to improve their technology capabilities and feel confident to embrace the new digital revolution, so they can reap the benefits of being online. Whether they’re 10 or 110, we don’t want to leave anyone behind.”
Steven Roberts, strategic transformation director at Barclays, ”Barclays introduces digital experts”, Express & Star, 28 maj 2014
Universiteten och andra traditionella utbildningsformer utmanas ju även de av att nätet är ett rum för lärande. Onlineutbudet inom alla utbildningsnivåer är stort och ersätter ibland universitet. Många gratis onlinekurser tillgängliggör fantastisk kompetens och erbjuder lärandemöjligheter för fler än de som vanligtvis nås av dessa kurser. Nya aktörer såsom Khan Academy med en slogan som ”You can learn anything” For free. For everyone. Forever. ” är briljanta exempel på den utvecklingen. Men trots oline lärresurser av det slaget kommer dock inte, trots mångfalden, det ersätta behovet av skolväsendets roll för att stärka lusten att lära. En integrerad digital kompetens inom all form av utbildning behövs nu men att internet skulle kunna ersätta alla utbildningsinstitutioner är typexempel på en mer osund internetcentrism som blundar för verklighetens klyftor. Sådana resonemang tar inte hänsyn till att alla inte vaknar upp med förutsättningar vare sig socioekonomiskt eller självförtroendemässigt att bli superstjärnor. Förmågan att tänka entreprenöriellt eller att finna trygghet i attt ständigt behöva utveckla sig sker inte heller med automatik. Den skillnaden är stor idag och kommer i ett digitaliserat samhälle bli än större. Och DET löser sig inte av att man även i utvecklingsländer har tillgång till en mobil.
Den digitala kompetensen som idag erbjuds har inte ens sin utgångspunkt i att möta dagens kompetensbehov på arbetsmarknaden, än mindre i ett längre perspektiv. Vi blir underordnade den tekniska utvecklingen som om den handlar om en läsplatta i skolan eller på jobbet. Istället för att bestämma oss för vilken utveckling vi vill se av samhället i en digital samtid. Att just analysera hur välfärden ska byggas när arbetsmarknade ser helt annorlunda ut.
Precis som Andrew McAfee säger behöver vi t.ex. fundera över vad människor kan som inte datorer kan. Han nämner egenskaper t.ex. ledarskap, empati, förhandling eller förmåga att välja vad man gör härnäst utifrån mer komplexa val. Precis så är det ju och till det kan vi säkerligen addera traditionella hantverkskunskaper som verkligen också kommer att vara värdefulla. Eler hur vi behöver kunna låta nya och gamla läsvanor att mötas och analysera perspektivet av vad morgondagens arbete kommer att vara när massor av arbeten inte längre finns. Precis samma utveckling som skedde i övergången från bondesamhälle till industrisamhälle. Men i en ännu större skala.
Vi behöver prioritera smarta konsekvensanalyser av den utveckling vi ser framför oss, alltifrån till att förstå hur nya maktstrukturer ser ut till vad som händer när Iphone-fabriker läggs ner, skolväsendet på alla nivåer inte behövs i exakt den form de finns idag, taxibilar och bussar körs av sig självt och medicinering sker automatiskt genom analys av kroppsdata. Vilken utveckling vill vi se, vilka jobb blir kvar för de som inte springer lika snabbt och hur skapas ett aktivt medborgarmakt hos fler. Exakt här ska frågan om digital kompetens knytas an. Inte i frågan om Mac eller PC i skolan.
/Brit Stakston
[…] Vad gör vi när datorerna gör vårt jobb? – Stakston […]