Aftonbladet granskar återigen PR-branschen och tar idag bland annat upp en twitterkurs jag genomfört för en myndighet. Rubriken ”Lärde sig twittra för 6 000 per timme” är slagkraftig och det är lätt att förfäras över detta slöseri med skattepengar.
Jag tycker granskningar av detta slag är bra av många skäl. Självklart för att det handlar om skattemedel men också för att det ger oss i branschen ytterligare ett tillfälle att förklara vad vi egentligen gör och till vilket arvode. Sedan är det förstås alltid en utmaning att förklara behovet av stöd för kommunikationsfrågor. Den förförståelse som finns om att PR-konsulter enbart arbetar med manipulation spelar ju också roll i hur man värderar vårt arbete. Även jag kan reagera vid genomlysningar som dessa av vad man köpt till vilka summor. Löpande granskningar av köpet av PR-tjänster leder nog ofta till en nyttig självrannsakan både bland beställare och konsulter.
Men för att återgå till den specifika twitterkurs som Aftonbladet idag skriver om. Den genomfördes förra våren då jag var verksam vid en PR-byrå. Arvodet var 10 000 kr exklusive moms (12 500 kr inklusive moms) och arbetsinsatsen innehåller följande moment:
- Ett förmöte där jag tillsammans med kunden går igenom förväntningar med kursen. Här ges också en större förståelse för den digitala kunskapsnivån hos samtliga deltagare vilket är viktigt för kursens genomförande. Kursen anpassas efter varje kunds unika behov. Tidsåtgång: 1 timme.
- Research och inläsning som består av olika interna och externa analyser av kundens verksamhetsområde. Det innebär till exempel att de digitalt aktiva medarbetarnas konton analyseras, likaså kundens huvudkonton på Twitter och Facebook. Vad har de skrivit hittills och hur de har interagerat med sin omvärld ger ett underlag för det vi ska diskutera under kursen. Sedan handlar det om att läsa in sig på kundens verksamhet, både via webben och eventuella tryckta källor jag fått under förmötet. Det kan vara verksamhetsberättelser eller rapporter som knyter an till den specifika utbildningen. Denna inläsning behövs för att förstå kundernas kommunikativa verklighet och för att kunna ge förslag på vilka digitala arenor, nyckelpersoner eller sammanhang som kan vara av intresse för dem. Tidsåtgång: 2-4 timmar beroende på antal kursdeltagare och underlag.
- Kursgenomförandet som består av föreläsning varvat med diskussion utifrån varje kunds perspektiv. I arvodet ingår också att kunden får presentationen. Tidsåtgång: 2-3 timmar
- Rådgivning via mail. Efter kursen är mina kursdeltagare välkomna att ringa eller maila frågor. I det aktuella fallet minns jag senare en diskussion om ett hashtaggval inför en konferens. Detta är en service för att deltagarna inte ska fastna i små tekniska detaljer som inte tar dem över tröskeln. Tidsåtgång: varierar men cirka 30 min.
Syftet med en twitterkurs brukar främst handla om att få en gemensam större förståelse för twitter som kommunikationskanal hos en hel lednings- eller kommunikationsenhet. Ofta söker man utveckling och inspiration genom en diskussion utifrån aktuella exempel och interna orosmoln. Numer finns ofta en vilja att utveckla sin digitala närvaro ytterligare och efteråt skapar kunden ofta en handlingsplan för sitt twitteranvändande. Viktigare än att producera många tweets per individ är att lära sig vilken utmärkt kanal för omvärldsbevakning Twitter är. De får genom kursen verktyg och kunskap nog för att följa relevanta digitala diskussioner beroende på de olika verksamheterna. Vanligt är också att man inkluderar digital kommunikation i sin krisplan efter genomgången kurs. För de allra flesta ligger nog det största värdet just i en ökad kompetenshöjning och en ökad digital omvärldsbevakning. Ett upplevt stort mervärde finns också i att fler än bara kommunikations- och pressavdelningen förstår vad twitter handlar om och att twitter sätts in som ett verktyg bland många i en hel kommunikationspalett.
Arvodet i det aktuella fallet för de 10 000 kr exkl moms (12 500 inkl moms) för cirka 6 timmars arbete ger ett timarvode på drygt 1 600 kronor exklusive moms. Kursen leddes av mig som regelbundet utses som en av Sveriges främsta kommunikationsexperter med en digital spetskompetens och dokumenterad erfarenhet av just Twitter. Bra valuta eller ej för pengarna det överlämnar jag till mina kunder att avgöra. Men insatsen bör oavsett vilket utvärderas ur andra parametrar än antal tweets som producerats vilket Aftonbladet reducerar det hela till i sin artikel. Huvuduppgiften var att öka kunskapen om twitteranvändandet ur en mängd olika perspektiv. En central kunskap i dagens medielandskap.
Den aktuella presentationen finns på mitt Slidesharekonto.
/Brit Stakston
Läs gärna även mitt inlägg om JKLs mail spökar för PR-branschen som även det innehåller tankar om kommunikationsköp.
Lämna ett svar