PM Nilsson intervjuas i Resume TV denna vecka om den kommande ”sociala community” som skall lanseras tillsammans med Leo Lagercrantz, finansierad av Bonniers och svenska investmentbolaget Proventus.
Nilssson påas av Viggo Cavling om den hybrid mellan Facebook och DN debatt som de ska lansera. Nilsson förklarar det som en social community där man kan bli medlem och som företagare ges möjlighet att använda ett verktyg för att kraftfullt kunna delta i en kvalificerad samhällsdebatt på olika nivåer. Ett nytt annonsformat diskuteras också där det för läsaren ska vara tydligt att det är annonser men att företagen i detta format skall kunna uttrycka sina åsikter och att det därmed är långt från traditionella annonser.
Referenser görs också till Martin Jönsson tidigare satsning på något liknande, Martin kommenterar både detta och det som PM och Leo ska göra här.
Well det som hänt sen Martins förra försök är bland annat att bloggandet som företeelse har etablerat sig där länkandet och kommenterandet är lika bärande delar som bloggpostningar i sig och andra funktionaliteter.
Bloggsfären ger på sitt sätt varje företag, som har modet redan idag, möjlighet att kunna delta i en kvalificerad samhällsdebatt. PM och Leos satsning kan kanske bli en bra samlande ingång, nya aktörer kanske vågar/vill ge sig in i debatten när det finns en tung avsändare, min enda tvekan för om man verkligen har förmågan att ro hem det här ligger i den här postningen hos PM & Leo för några dagar sedan.
” Efter 14 dagar som amatörbloggare har jag upptäckt mycket som jag inte visste tidigare. Bland annat hur mycket kvalitet bloggosfären erbjuder. Ett flertal publicistiska nischer som traditionellt sköts av professionella anställda har idag långt bättre ideella konkurrenter i gestalt av bloggarna.”
Ur postningen Folkrörelsens återkomst, PM & Leos blogg, 10 mars 2008.
Att år 2008 upptäcka bloggsfären är anmärkningsvärt, hur trevligt det än var skrivet och ger stor upprättelse till många kunniga bloggare som också genom åren ifrågasatts. Men om den kunskapen inte fanns innan det här projektet utvecklades kommer man då kunna inkludera de variabler till interaktion och annat som finns i de sociala medierna.
Veckan som gått har på sitt sätt verkligen varit bra för bloggsfären dvs det är något stort som hänt vad gäller att se bloggandet som maktfaktor när Expressens debattsida två dagar i raden handlar om bloggandet som företeelse, Maria Wetterstrands inlägg här och Blondinbellas svar här.
Har kommenterat min syn på det enorma fokus på modebloggandet som finns och kan nu ytterligare visa hur stor maktfaktor de tillskrivs med veckans citat.
” Vi har träffat Claes de Faire i ett skumt gathörn och gjort upp om att PM ska sitta i TV med Sveriges mäktigaste tonåring sedan Karl XII: Blondinbellan”…
Ur PM & Leos blogg
Med en son som lärt mig allt om Karl XII känns det här citatet legendariskt. Några gränser får det väl finnas för hur mycket makt man tillskriver en modeblogg :)
Det är verkligen dags för andra kunniga bloggare att gestalta bloggsfären vid sidan av modebloggarna och träda fram i samhällsdebatten oftare. Till exempel ta plats när mötet mellan gamla och nya medier sker . Bloggsfären är fylld av kunniga människor, företag och organisationer. Till exempel reklamare som här eller här, planners som här och här, kommunikatörer som här eller annat samhällsengagemang som här och här .
Helt enkelt listan skulle kunna göras hur lång som helst. Debatten är levande bland bloggarna. Och det är synd att den kunskap som finns här inte oftare får den uppmärksamhet och erkännande som de faktiskt förtjänar att få i samhällsdebatten.
/Brit Stakston
UPPDATERING 23 mars
Annandag påsk följer den tredje debattartikeln om bloggar på en vecka i Expressen. Den är gången är det stå upp komikern (vilket jag tar som utgångspunkt) Tobias Persson. Mitt i en hel del poänger värda att diskuteras så förtar han sina egna ord genom den arrogans han använder sig av och slutklämmen blir verkligen löjlig:
”För 150 år sedan byggde ungdomar vår järnväg, våra hus, vårt samhälle –
i dag fotograferar de sin fika. God natt jord!”
Men snälla någon måste du vara så förutsägbar, det blir ju bara bakåtsträvande och så enkelt för dina motståndare att raljera med. Jämföra järnvägsbyggandet med modebloggandet….. Det finns vardagar och verkligheter hos en hel del ungdomar idag som handlar om vår motsvarighet till järnvägsbyggandet. Precis som det för 150 år sedan fanns unga borgardamer som enbart drack te också.
ann helena rudberg säger
Ja alltså själv har jag hamnat på utelistan hos Blondinbella. Eller skulle ha gjort om hon kände till mig. Helt utslagen, utmanglad av samhället, 60plus och med sjukersättning så sitter jag och bloggar själv utan knappt någon läsare. Jag borde kasta mig till marken och kyssa hennes tår. Något annat är inte realistiskt. Den som är rikast när den dör vinner! Det har jag alltid sagt. Läs mig istället: annhelenarudberg.blogspot.com eller på metrobloggen.se
lord Fredruk säger
Veckans citat är alltför blygsamt. ”Sveriges mäktigaste tonåring sedan Karl XII: Blondinbellan” aspirerar definitivt på årstiteln redan nu.
Själv har jag just insett att uthållighet tillsammans med transparens måste vara några av de viktigaste egenskaperna när man skriver branschblogg. Om man vill ha några återkommande läsare d v s. Få reklamare har dock insett bloggens styrka rent businessmässigt. ÅH torde vara den klarast lysande stjärnan. De flesta byråer bygger sin verksamhet på annonser, ett med god marginal antikt medium. Och deras kunder står vid sidan och applåderar.
Hur är det i PR-branschen? Jag får uppfattningen att fler är med på ”socialtåget”.
Brit Stakston säger
Inom PR-branschen finns det en del goda exempel och kanske är fler med på ”socialtåget” än i reklambranschen men även i vår bransch behövs fler och arenan är definitivt öppen för fler med mer mod. Vissa saker törs dock i princip ingen av oss pr-aktörer närma sig t.ex. mediekritik vilket vi också diskuterade på vårt sista frukostseminarie som vi lägger ut i dagarna, kolla gärna på den diskussionen som följer presentationen av företagsbloggar. På JMW har vi också i vår bloggpolicy restriktioner t.ex. att vi inte skriver om våra kunder. Transparens är en målsättning men också till viss del en utopi både vår och våra kunders verklighet har sina restriktioner. Transparens för oss handlar till viss del om att manifestera en central del i JMWs utveckling – nyfikenhet och modet att dela kunskap för att på sätt boosta vår egen kunskap ytterligare. Uthållighet, ärlighet, viss stringens, tydliga visioner och mål internt för bloggandet och en gnutta mod är väl en del de viktigaste beståndsdelarna med en företagsblogg som blir intressant att läsa. Kanske. Som företagsledare finns ju dock företagsbloggen som ett utmärkt verktyg att kommentera saker som händer i omvärlden, det är förvånande att fler inte gör. Och även som ett internt redskap att via interbloggar kommentera företagets syn på omvärldsföreteelser. Glad påsk!
lord Fredruk säger
Vi har funderat på om vi kan behandla vårt nyhetsbrev fullständigt journalistiskt (så långt det går), men vi har inte kommit dit än. Alltså, att viskulle skriva lika mycket om förlorade kunder och nederlag. Idag går det ut till 800-900 pers handlar mest om roliga saker, även om vi tycker att vi hittat en hyggligt neutral ton. Fast man skulle ju vilja löpa hela linan ut…
Glad påsk.
JMW säger
Jo det vore ju spännande, jag valde för ngn tid sen att skriva om en mindre bra presentation, eftersom vi som kommunikationskonsulter borde vara proffs på sånt föranledde det en intressant intern diskussion och blev även ett bra exempel på hur transparens leder till goda interna processer. Förlorade kunder berörde du i en postning såg jag och reflekterade just över att det är sällan man läser om sånt…
Hoppas ni vågar låta linan löpa lite längre – sätt upp mig på er mailinglista :)