Stakston

Mediestrategen Brit Stakston. Allt om digitalisering, kommunikation, medier och PR

  • Hem
  • Föreläsningar & workshops 2024
  • #backademokratin
  • Almedalen 2025?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

Du är här: Hem / Arkivet / Hur hade H&M agerat om det skett hot i en butik?

Hur hade H&M agerat om det skett hot i en butik?

februari 6, 2013 by Brit Stakston 10 kommentarer

Inför kvällens Uppdrag Granskning om hatet mot kvinnor som sprids på nätet publicerar redaktionen ett omdiskuterat exempel från när H&M låtit kränkande hotfulla inlägg ligga kvar på Facebook.  De är riktade mot 21-åriga Julia efter en kritisk fråga mot ett av företagets produkter som publicerades på Facebook.

Det finns mycket att säga om ett hat som sprids via nätet men här blir det helt absurt när man som företag inte kliver in och sätter ner foten. Diskussionen sker på det egna forumet vilket företagets  Facebooksida är och där kan man vara lika tydlig om hur man förväntar sig att människor ska bete sig mot varandra som man säkerligen är i varje H&M-butik. Yttrandefrihet handlar om annat än hot på en företags Facebooksida.

Hur är det möjligt att man lät diskussionerna fortgå och lät hotfulla inlägg ligga kvar i så lång tid. Hade det här beteendet verkligen accepterats i en butik? Det okommenterade blir ett sätt som nästan ser ut som att man låter andra besvara Saras kritik. Hennes inlägg var ju mycket kritiskt mot dem för en tröja de sålde:

”Hej HM. Igår spatserade jag in på HM och upptäckte att ni har tryckt en tröja med motivet av en dömd våldtäktsman och marknadsför det som nåt coolt. Hade en T-shirt av Hagamannen varit lika okej?”

H&M själva deltar vad jag kan se, vid en hastig genombläddring en enda gång genom denna kommentar:

h&m svar 1

I övrigt kliver man ur diskussionen helt och adresserar inte den efterföljande problematiken i den aktuella tråden där snart även hot förekommer.

Det här var ju en mycket omdiskuterad händelse i december som även fler än Julia reagerade på och det blir intressant att se hur H&M besvarar detta ikväll.

Att leva som man lär

Det största misstag vi gör är att låta de digitala reaktionerna leva ett eget liv och välja att se det som marginellt och oviktigt.  Sopa dem under mattan och tro att det som sker där ska appliceras på andra värdegrunder än de som vanligtvis gäller för företaget. Vi kan läsa följande om H&Ms etiska hållning:

Att vara ”etisk” innebär för oss att vi alltid ska agera med integritet och respekt i allt vi gör.

Vi är beroende av tusentals människor och hundratals relationer med andra företag och organisationer för att uppnå våra affärsmål. En grundläggande princip för oss är att visa respekt för alla som bidrar till H&M:s framgång, såväl kunder som medarbetare och affärspartners.

Vår etiska hållning har en stark koppling till våra värderingar. Vi tar klart avstånd från alla former av korruption och ser mångfald som en tillgång. Våra medarbetare är nyckeln till vår framgång och det är viktigt för oss att behålla lojala och skickliga medarbetare och, allt eftersom vi växer, locka till oss ännu fler duktiga medarbetare. Därför vill vi säkerställa att vi har goda relationer med både våra medarbetare och våra leverantörer. Vi ska, som lägsta krav, följa alla gällande lagar och förordningar, men också följa våra etiska principer i allt vi gör.

I den kontexten blir det Julia okommenterat utsattes för på företagets Facebooksida helt obegripligt, oetiskt och mycket skrämmande. När ett helt företag låter det här ske blir brottet ännu större  även i allmänhetens ögon. Exakt vad Julia också sa i programmet. Hur det skrämt henne att inte ens företaget gick in och tog tag i diskussionen. En avsaknad av empati och civilkurage visar exakt hur vi ska hantera det så omdiskuterade hatet på nätet. Genom att inte ,göra det H& M gjorde, abdikera för hatet. Varken som företagsrepresentanter, föräldrar, kamrater eller nätälskare.

 

/Brit Stakston

Uppdaterat efter Uppdrag Granskning:

Julia intervjuas och berättar hur 2 800 inlägg låg ute en hel månad, dvs 1 000 inlägg fler än det är idag, som alltså nu är borttagna för att de var för grova. Det här lät alltså H & M vara kvar på sin sida och berättar samtidigt i programmet att de tagit bort ytterligare 3000 inlägg som var värre än de som fanns kvar. Vad i hela friden fick dem att inte bara stänga tråden, ta kontakt med Julia som inte ville något annat än att ta en debatt. Och mötas av respekt av H&M.

Den skrämmande frågan som slagit mig flera gånger idag är hur den här nätnormen har skapats – där ett företag tror att det är ok att låta någon hotas på deras företagssida. Har vi nätentusiaster bidragit till det här eftersom vi så ofta backat från varje diskussion om näthat och sett det mest som ett hot mot yttrandefrihet. Eller hur kunde det bli så här att nätet blivit normen, överordnat allt annat.

Vi hör också i inslaget vad några av de som skrivit hotfulla inlägg säger: ”det var dumt gjort”, ”inte meningen att det skulle ta så stora proportioner”, ”det var bara skrivet i stundens hetta”, ”det var lite taskigt gjort”, ”kommer inte ens ihåg vad jag skrev”, ”jag vill verkligen inte att hon ska ta självmord”.

Besvärande många säger ”det var massor som skrivit” som en ursäkt. En person som ställer upp i bild i sändning  säger att  ”det är bara Facebook” och att han inte tror att hon blir ledsen med argumentet ”Facebook är bara text. Det är bara ord.”

När Julia säger ”man kände inte hopp för framtiden” så ger man nästan upp. Men det är exakt det vi inte får göra. Vi får inte abdikera.

Tangentbordet och skärmen kan alltså på ett ansvarslöst sätt devalvera kraften i ord när de läggs ut på nätet vilket männen som uttalade sig om sina hot vittnar om. Samtidigt som vittnesmålet mottagaren Julia ger är att det är skrämmande ord. Trots att de ”inte menade det på det sättet” så kan alltså exakt samma ord skrämma till tystnad eller bidra till sömnlöshet och otrygghet.

Något vi måste hantera på så många plan. Det är verkligen allas ansvar.

Det här är inlägg 15 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar.

 

Arkiverad under: Arkivet Taggad som: #blogg100, näthat

Kommentarer

  1. maria zerihoun säger

    februari 6, 2013 kl. 9:48 e m

    Det är UPPENBART att H&M behöver en social media strategi/specialist/stjärna som är både FEMINIST och har en känsla för ETIK samt är 30 dagar snabbare än detta multinationellt bolag när det gäller att gallra/agera/interagera online. Jag tar 1600 kr/tim (hur många Tupac t-shirtar är det?). HÖR AV ER! Förresten, Chris Brown är oxå en dömd amerikansk svart ”hip” artist. Något för nästa ”hoppas-bli-hipp-i-förorten”-tshirt?!
    ETIK-4-LIFE!
    :Maria Zerihoun (ps detta har jag inga problem att säga till vem som helst som jobbar på/i/för H&M i ”köttvärlden”)

    Alla ni andra SM-stjärnor/ljus eller ess – gör som jag och sök jobb på H&M!!!!

    Svara
  2. Anders H. säger

    februari 7, 2013 kl. 12:35 f m

    Bra, fick känslan att det här borde tränas ute på företagens sociala mediaavdelningar. Samt att Facebook saknar funktioner att låsa trådar mm.

    Svara
  3. Karin säger

    februari 7, 2013 kl. 1:47 f m

    Jag blir tyvärr inte förvånad över H&Ms handlande. För ett par månader sedan intervjuades Miriam Tappert, globalt ansvarig för sociala medier tillsammans med ett par andra företag av Computer Sweden http://computersweden.idg.se/2.2683/1.464708/tio-storforetag-om-facebook
    De är på facebook för att sprida information. Visst lite interaktion men det verkar komma i andra hand. Stola över 12 miljoner som gillar dem men utan tanke på vad det leda till och vad det kräver. De har en policy för moderering: ”för att hålla bort till exempel vissa svordomar och spam”

    Svara

Trackbacks

  1. Näthot ska alltid anmälas skriver:
    februari 6, 2013 kl. 10:28 e m

    […] polisen lade ner Julias anmälan redan dagen efter att hon gjorde den är lika upprörande som att H&M lät kommentarerna ligga kvar i över en månad. Men det är ingenting nytt. Polisen utreder så gott som aldrig hot som ”bara” har […]

    Svara
  2. Nej, jag har inte hört något (så en del om hatet på nätet) #blogg100 - Deepedition skriver:
    februari 6, 2013 kl. 11:14 e m

    […] företag som H&M misslyckas med att moderera sin Facebooksida är gravt allvarligt. Att det ska behövas ett program på TV […]

    Svara
  3. Om hat mot kvinnor på nätet « Aprendi – webb & lärande skriver:
    februari 7, 2013 kl. 12:24 f m

    […] Brit Stakston – BEFRIAD ZON: Hur hade H&M agerat om det skett hot i en butik? […]

    Svara
  4. Don’t give me special treatment, good nor bad (swe/eng) | BENSON skriver:
    februari 7, 2013 kl. 1:10 f m

    […] to my top influencers today: Klaus-Peter Beiersdorf on Facebook, Cissi Wallin, Brit Stakston and Sara Mirjamsdotter on Twitter, Joakim Jardenberg on his personal blog, and of course the […]

    Svara
  5. Hur mycket av H&M:s ignorans på Facebook genomsyrar företaget i övrigt? #blogg100 | signerat || kjellberg skriver:
    februari 7, 2013 kl. 8:53 e m

    […] sociala medier på H&M som ska stå till svars utan faktiskt en ansvarig för hur man hanterar etik och […]

    Svara
  6. JMW Kommunikation » PK-debatt om näthat skriver:
    februari 11, 2013 kl. 9:23 e m

    […] betyder att journalister har lika stora problem som företag kan få när diskussioner går överstyr. De hade nog konstruktivt behövt mer tid åt detta under […]

    Svara
  7. Grillat är godast - Burger Kings Twitter hackades - Deepedition DigitalPR skriver:
    februari 18, 2013 kl. 10:23 e m

    […] företag som fått känna av ganska hårda smällar när det gäller deras sociala medie-närvaro: H&Ms usla hantering av rensning av kommentarer i samband med näthatsdiskussionen, SAS mfl som utsattes för falska Instagramkonton och liknande. […]

    Svara

Lämna ett svar till Näthot ska alltid anmälas Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery