Stakston

Mediestrategen Brit Stakston. Allt om digitalisering, kommunikation, medier och PR

  • Hem
  • Föreläsningar & workshops 2024
  • #backademokratin
  • Almedalen 2025?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

Du är här: Hem / Arkivet / BEFRIAD ZON: Jajja stämmer kritiker – ger fokus på viktig fråga

BEFRIAD ZON: Jajja stämmer kritiker – ger fokus på viktig fråga

juni 6, 2009 by Brit Stakston 9 kommentarer

Sökmotorskonsulten Nikke Lindqvist har i dagarna stämts av sökoptimeringsföretaget Jajja. Det räcker med att googla på Jajja för att vi ska förstå varför stämningen görs.

Nikke Lindqvist är en av dem som uttryckt kritik mot Jajja och spamlänkande vilket även till exempel IDG och bloggen Vetenskapsnytt gjort tidigare. Kritiken mot Jajjas stämning i veckan fångas upp av bland annat Simon Sundén och Nätkoll. Jocke Jardenberg skriver till och med Jajja stäm mig också. Läs även Carnabys reaktion över att de dragits in i det hela.

Vi får väl använda tillfället till att sätta fokus på en angelägen fråga för branschen. Vikten av att göra företag medvetna om svarthattsbranschen parallellt med att företagens stora intresse för sociala medier just vaknat.

Alla vi inom kommunikationsbranschen befinner oss i en tid då gränser suddas ut mellan våra olika branscher. När vi föreläser får även vi ofta frågor om sökmotoroptimering. Vi kör då en ”Enkel SEO”-genomgång för att visa vad sökmotoroptimering i sin enklaste form handlar om. Vi berör då frågan om distribuerad närvaro och ger enkla råd som att till exempel:

  • Skriva varumärke, värden etc lite oftare än i vanlig text
  • Upprepa viktiga ord för postningen lite oftare än som görs i vanlig text
  • Kategorisera och tagga varje inlägg

Vi resonerar sedan att man enkelt genom distribuerad närvaro kan få kontroll över fler av de organiska träffarna genom att finnas på t.ex. YouTube, Flickr, koppla profiler på LinkedIn till företaget, genom en blogg som regelbundet uppdateras. Att det här gör att även ett litet företag kan nå ut. Att det svenska språket är i sammanhanget såpass litet bidrar också till en lätthet att faktiskt kunna förändra förstasidans organiska träffar relativt snabbt.

Ibland finns det någon bland åhörarna som då säger ”ja men det där kan man ju köpa sig till” och syftar på spambloggandet. Det givna svaret från oss blir:

  • det där kommer förr eller senare leda till trubbel
  • fokusera istället på ert eget kvalitativa innehåll, det är vad användarna vill ha

Vi blir ständigt uppvaktade av företag som vill berätta om sina förnämliga tjänster inom sökmotorbranschen. Det kretsar runt bloggandet om fejkbloggar (positiva bloggpostningar garanteras) och spambloggande som kommer kunna lyfta våra uppdragsgivarnas sökresultat.

Styrkan för ett företag med sociala medier är att jobba med sin egen närvaro. Föra dialog. Bli närvarande. Ge innehåll. Ge ett mervärde till det man kommunicerat tidigare på webben. Framför allt handlar det om att på ett genuint sätt sätta sin verksamhet, sina produkter och tjänster i relation till dagsaktuella frågor. Det når man inte varken genom bloggar som dunkar in tomlänkar eller genom att låta bloggare skriva fejkrecensioner.

/Brit Stakston

Disclaimer: JMW har föreläst tillsammans med Nikke Lindqvist, vi har även rekommenderat honom för uppdragsgivare som sökt stöd för sökmotoroptimering.

Arkiverad under: Arkivet Taggad som: jajja, Nikke Lindqvist, Sociala medier, sökmotorkonsulter

Kommentarer

  1. Maria på MIKU säger

    juni 6, 2009 kl. 2:03 e m

    Hej,
    Oj, det verkar hända grejer! Jag gick hit för att ge länken till min bloggpost idag på Ambassaden där jag tog upp din tidigare text om ansvar och transparens: http://www.ambassadorer.se/post/Jag-hyllar-personligt-mod-vilja-transparens.aspx

    Med personlig närvaro och transparens avslöjar sig väl fejkbloggare ganska omgående. Eller vad tror ni?

    Länken till små företag fungerade tyvärr inte när jag klickade. Intressant för mig som småföretagare att läsa mer om.
    Mvh Maria på MIKU

    Svara

Trackbacks

  1. SEO-företaget Jajja hotar att stämma Carnaby | Carnaby-bloggen skriver:
    juni 6, 2009 kl. 9:45 f m

    […] Brit Stackston – Jajja stämmer kritiker – ger fokus på viktig fråga […]

    Svara
  2. Jajja hotar Carnaby av Danne skriver:
    juni 6, 2009 kl. 9:57 f m

    […] Brit Stackston Jajja stämmer kritiker – ger fokus på viktig fråga […]

    Svara
  3. Deepedition » Hur tänkte Jajja Communications här? skriver:
    juni 6, 2009 kl. 11:41 f m

    […] Efter det var det tack och hej för det företaget från mitt håll. Precis som Brit Stakston skriver på JMW så handlar det idag om att de olika segmenten inom kommunikationsbranschen rör sig i […]

    Svara
  4. SEO-branschen inför rätta — Niclas Strandh digitalPR, creative planning och sociala mediestrategier skriver:
    juni 6, 2009 kl. 12:03 e m

    […] att Jajja får för sig att stämma Niclas Strandh DigitalPR. Brit Stakston har också valt att skriva om det på JMWs blogg vilket ju berör mig rätt mycket då jag är fast underkonsult till […]

    Svara
  5. Jonk - Jajja sökmotoroptimering; kritisera och bli stämd skriver:
    juni 6, 2009 kl. 2:07 e m

    […] hotar Carnaby av Danne Franska familjeministern är en lögnare – Björn Sennbrink Klura – Noterat JMW Kommunikation » Blog Archive » BEFRIAD ZON: Jajja stämmer kritiker – ger fokus pÃ¥ viktig frÃ… MÃ¥nhus » Länksprutning – 6 June 2009 SEO Nyheter » Blog Archive » Jajja Communications […]

    Svara
  6. Saturday, June 6th 2009 skriver:
    juni 6, 2009 kl. 2:50 e m

    […] most awed that PR consultant Brit Stakston writes about her take on the situation on JMW Kommunikation’s official website and that my friend and SEO Collegue Simon Sunden has […]

    Svara
  7. Att bli Jajjad har ändrat innebörd skriver:
    juni 6, 2009 kl. 3:09 e m

    […] http://www.jmw.se/2009/06/06/befriad-zon-jajja-stammer-kritiker-ger-fokus-pa-viktig-fraga/ […]

    Svara
  8. Tuesday, June 9th 2009 skriver:
    juni 9, 2009 kl. 9:15 e m

    […] Marcus Westberg is still supportive, I’m very happy that my friend Brit Stakston writes on JMW’s company blog. Gunnar @ Nätkoll says Bring it on Jajja. Distruptive.nu asks SEMPO about the Google Guideline […]

    Svara

Lämna ett svar till SEO-företaget Jajja hotar att stämma Carnaby | Carnaby-bloggen Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery