Det är semestertider och både Kungsgatan och Sveavägen här i Stockholm är så gott som tomma långt fram till lunch. Ingen morgontrafik alls. Telefonen ringer inte heller men trots denna sommardvala så kommer ju tidningarna ut varje dag (med undantag av gratistidningarna). Fyllda med stora nyheter som att:
- Dressman i sina butiker har klädhängare som, om jag svävar ovanför dem, kan tyckas ha formen av hakkors.
- Eller att Sarah Jessica Parkers vårta har försvunnit.
Det här öppnar förstås upp möjligheter för att få ut nyheter. Någon som lärt sig använda nyhetstorkan till sin extrema fördel är Konsumentföreningens Louise Ungerth som ligger bakom en av gårdagens bästa (läs värsta) exempel på vad nyhetstorkan leder till:
Att mjölkpulvret i kaffemaskiner inte är mjölk. (Nähä?!) Och nu ska Selecta anmälas för det står ju mjölk på knappen till kaffeautomaten.
Inte nog med att det är korkat av någon att ens tro att det är mjölk i automaterna så är väl detta om något gamla, gamla nyheter. Det har ju tvättats skjortor med mjölkersättningsmedel av Björn Gillberg. Härdat fett och transfetter dyker upp titt som tätt som exempel på vägen till jordens undergång och då nämns alltid mjölkpulver. Hur kan tidningara ge denna ”nyhet” ett så extremt stort utrymme?
Det är naturligtvis inte en slump att Louise Ungerth sitter i tv-soffan varje sommar och får tidningsutrymme. Konsumentföreningen har ju lärt sig att det här fungerar. Att representera 500 000 konsumenter verkar ju tungt och seriöst när sommardvalan infunnit sig. Så Konsumentföreningen i Stockholm passar på att släppa releaser under sommaren. Förra veckan gick de ut med matbluffandet och igår alltså ”mjölkbluffen”. Förra sommaren tog Louise Ungerth chansen till att få ut både det ena och det andra.
Det extrema är dels hur lätt medierna hänger med på hela cirkusen dels att samma nyhete valsas runt flera varv.
Flaskvatten vet ni? Det där hemskaste hemska man kan konsumera nuförtiden. Redan 2005 startade Louise Ungerth och Konsumentföreningen en flaskvattendebatt och Louise själv blev så småningom flaskvattenhatarnas ansikte utåt. Under 2007 hittades det ständigt nya vinklar på flaskvattnet och gamla nyheter förpackades om till exempel i kombinationen värme och vatten i augusti förra året. Konsumentföreningen fick också uppmärksamhet om en undersökning, de själva gjort, som visar hur flaskvattensdebatten påverkat försäljningen negativt. En undersökning som inte ger en hel bild alls. Vad vet vi alla kanske köpte juice istället…som om det vore bättre ur miljösynpunkt.
Flaskvattensdebatten retade mig, trots mitt intress för miljö- och klimatfrågor, extremt mycket på grund av den fullständiga nyanslösheten och att man till exempel inte kopplade resonemangen till konsumtion av annan dryck alls (vilket Handelns utredningsinstitut, HUI, sedan kommenterade i en egen studie).
Men vad gör då detta? I relation till Sara Jessica Parkers vårta eller hakkors i formen på en klädhängare…då är väl detta ändå ”bättre” nyheter? Tja fast det är något med det jag inte gillar. Jag är konsument själv och dessutom en av medlemmarna i Konsumentföreningen i Stockholm. Jag känner mig alltid skriven på näsan. Jag värjer mig mot bilden av att livet är en kamp mellan jätteondskefulla manipulerande profithungriga företag och vi extremt korkade konsumenter som inte fattar något överhuvudtaget och att vår enda räddning i denna hemska värld för att nå bot och bättring på vår hemska livsstil kommer från Konsumentföreningen i Stockholm : )
Nej, jag har aldrig trott att det är äkta mjölk i kaffeautomaten. Faktiskt inte.
Nej, jag har inte köpt buteljerat vatten för att dricka på gymet under mina träningspass. eller för att vattna blommorna med eller något annat slösaktigt. (Däremot älskar jag kolsyrat vatten när jag äter middag på restaurang med sonen och vill ha ett festligt men alkoholfritt alternativ.)
Nej, jag är inte en dum konsument och jag vågar vara kritisk. Jag kan läsa själv på innehållsförteckningarna.
Sen är jag förstås också lite gramse över att tidningarna inte istället är fyllda med bara mina uppdragsgivares alla nyheter trots nyhetstorkan. Ni vet såna där riktigt bra nyheter ;)
/Brit Stakston
Kristofer Björkman säger
Du vet ju hur media fungerar. Ständigt sökande efter de klassiska nyhetskriterierna. Någon/t känd/t som gör något knasigt som berör alla (så många som möjligt). Hur många dricker inte kaffe med mjölk från kaffeautomater? Man häpnar alltid hur enkla spelreglerna är. Bara beklaga, Brit, en del uppdragsgivare är enklare än andra ;-)
deeped säger
Jag har ju jagat upp mig en del runt dem genom åren.
lord Fredruk säger
Jag trodde aldrig att jag skulle ta klappträna på Dressmann i försvar, men det här var ju bara för löjligt. Ännu en anledning att förlänga min femåriga AB-bojkott till tio år.
Louise säger
Hej,
Bara ett litet tillrättaläggande: Nej, jag har aldrig trott att det var riktig mjölk som rann ur kaffeutomaten, jag trodde det var mjölkpulver + vatten – inte glykossirap och härdat fett- eftersom det står mjölk överallt på automaten. Och det är faktiskt olagligt.
Och inte heller tycker jag illa om företag eller företagsamhet. Tvärtom! Stor respekt!
Angående flaskvattnet-. Jo vi kopplade visst klimatpåverkan till annan dryck: Kranvatten.
Angående nyhetstorkan:Jag arbetar hela sommaren och tar semester på vintern. Därför rapporter på sommaren och därför många TV soffor- andra att tillgå är på semester.
Sommarhälsningar Louise Ungerth
JMW säger
Hej Louise,
Vad kul att du hittat hit!
Vet inte med mig att jag skrivit att du själv i egenskap av privatpersonen Louise Ungerth trott att det är mjölk i kaffeautomaterna…det är mer ansatsen i den rapportering och dialog som sker med Konsumentföreningen i frågan i media som har den undertexten. Vilket jag som en av de medlemmar du representerar har lite svårt att relatera till.
Jodå kranvatten istället för flaskvatten den kopplingen är tydlig. Men allt är inte svart eller vitt jämt. För mig är kolsyrat vatten på restaurang en del av mitt livs guldkanter, ett exempel på saker vi kan unna oss och ändå leva hållbart på samma sätt som vi inte behöver välja bort alla resor i flygplan men kanske dra ner på slentrianmässiga flygresor etc. Just det valet för mig vad gäller dryck satt i relation till vad många andra ser som guldkantsdrycker såsom öl, vin, juice eller champagne gör att mitt närproducerade kolsyrade vatten ändå blir ett väldigt hållbart alternativ i relation till dessa. Ert flaskvattensrace var så onyanserat så läsk framstod som ett bättre alternativ… Med tanke på att det dels används än mer vatten för att producera läsk och innehåller socker etc så är det ju ett klart sämre alternativ på många sätt och vis.
Allt handlar om att ge helhetsbilder. Nyhetstorkan gör att helhetsbilden ibland inte avkrävs och det blir lättare att få ut nyheter.
Jag förstår att du jobbar på sommaren : ) det är ju min poäng, att det är en uttalad strategi från er sida. Mycket klokt av er. Det är ju därför ni får ut saker. Jag vet att morgonsofforna är mer lediga på sommaren : )
Jag har inget emot dig personligen Louise du gör bara ditt jobb. Jag har dock lite svårt för kanslistyrda organisationer som dessutom säger sig tala för mig – det borde ju vara mer ”vi” än ”jag” i dina svar, men som fd chef för en ideell organisation så känner jag väl igen det där. Det är många organisationer som har det problemet, man blir ju så uppfylld av det goda i det arbete man gör.
Jag reagerade i huvudsak mot att ännu en gång gamla nyheter presenteras som nya nyheter. Och att konsumenter generellt som klump blir lata, okunniga och slösaktiga : ) och tyckte faktiskt att det är skojigt att då dyker ”Louise” alltid upp.
Tack igen för att du kommenterade. Roligt!
Ha en skön sommar.
/Brit