Det surrar i huvudet av tankar och idéer om framtidens medielandskap och hur det förändrar allas roller – från marknads- och kommunikationschefer, reklamare till pr-konsulter, you name it. Varje dag slås jag, i mötet med företag, om hur stort det är det vi går igenom nu. Hur djupt detta förändrar företagen när megafonkommunikationen förvandlas till dialog. Hur viktig vår uppgift som kommunikatörer är. Vi måste även visa företag som ännu inte hunnit sätta sig in i allt ge dem idén om hur en ökad närvaro på nätet kan se ut. Med relevans för dem och relevans för målgruppen. Det är vårt ansvar för de kommer vara förlorarna annars.
Sociala medier berör och påverkar ett företag ända upp till ledningsnivå och har inflytande även på den interna organisationsstrukturen. Det är stort. Större än alla riktigt förstått än….men vi märker att nyfikenheten och viljan finns allt mer hos företag idag. Det är en ynnest att få vara med i företagens process och stödja, guida och navigera fram i det digitala medielandskapet. Men. Det är inte antingen eller. Det är här vi så lätt tänker fel. Det är istället både och (vilket vi alltid ägnar mycket tid åt under våra kurser).
Sociala medier är inte ytterligare en kontrollerbar kanal. Sociala medier är ett nytt förhållningssätt. En ny kommunikationskultur. Med sin egen logik. Men som faktiskt bara bygger på det som sker mellan oss människor i våra dagliga möten och i vårt umgänge; dialog, närvaro och autencitet. Vilket ger företag unika möjligheter att börja om i sin kommunikation på så många sätt och vis, om de väljer att omfamna detta. Addera de värden som idag efterfrågas. Personlighet. Äkthet. Närvaro.
Kan vi pr-byråer det här då? Tja…. Rolf van den Brink menar att vårt nya uppdrag borde gett alla stora byråer något att tänka på:
”…ingen av de mest renommerade pr-byråerna har ett trovärdigt digitalt erbjudande. Det borde ge cheferna på dessa byråer en hel del att tänka på.”
Jag tror många fler byråer än JMW mycket väl förstått vikten av kunskap om sociala medier. Även på några av de större byråerna finns experter såsom Martin Lindvall hos Prime, Hans Kullin hos Burson Marsteller och Jerry Silfwer på Springtime. Alla visar de i sina respektive bloggar att de förstått sociala medier. Men här ligger kanske problemet.
Sociala medier hanteras som en specialkompetens. Ett extra ad on som kanske kopplas in om kunden är ”pigg” eller ”modig” nog. I Rolfs postning, även om han erkänner sin felanalys, avslöjas också en ganska fundamentalt rotad felaktig syn på sociala medier när han beskriver mitt arbetssätt under året som gått:
”Hon blev byråns ansikte inom sociala medier, började bambusa och socialisera med bloggarna, till och med irl. Idag kör JMW från sin sajt ett eget pratprogram via bambuser.
Jag måste erkänna att jag var skeptisk till profileringen som verkade dyr, sökt och ja, lite fånig. Som att alla medelålders konsulter sitter och twittrar medan kidsen skickar sms.”
Det han beskriver som fånigt, sökt och lite konstruerat är något av nyckeln till förståelsen för det nya medielandskapet. Insikten om att det är dags att lära sig nytt. Att lära sig allt detta nya för det är något vi måste lära oss. Vi kan inte leva på den gamla medielogikenmed journalisten som gatekeeper. Vi måste leva det nya och dela vår kunskap och våra reflektioner med andra kompetenta människor. Det i sin tur ger insikter och ny kunskap som vi kan förmedla till våra uppdragsgivare i form av relevanta strategier och kommunikationsplaner.
Chris Anderson var i Sverige i veckan och jag som gillar att koka ner saker till det mycket enkla menar att det den stora behållningen i hans framträdande var dessa två enkla nyckelfraser:
”People get stuck in their thinking….” (vilket sen exemplifierades ett antal gånger med just brytningspunkter mellan nya synsätt och gamla respektive nya förhållningssätt)
”The curious motivated can go ahead”(att det idag är möjligt att t.ex. skaffa sig en universitetsexamen på nätet, kunskapen finns där om vi vill ha den. Om vi söker den.).
Löjligt enkelt. Men det är allt det handlar om. De där två nyckelfraserna är förhållningssätt som möjliggör utveckling. Att inte fastna i gammalt tänk och låta nyfikenheten styra. As simple as that. Men. Det här kräver ganska mycket mod av oss alla. Mod att ompröva sin egen roll. Mod att se utanför sina egna och företagets gränser. Mod att se när vi fastnat. Mod att våga dela kunskap. Mod att öppna sig för nya arbetssätt. Mod att lyssna. Ständigt. Dygnet runt. Mod att vila i att inget är konstant längre.
Helt enkelt mod att se att vi befinner oss mitt i en kommunikationsrevolution. Jämförbar med industrialiseringen. Som vänder upp och ner på mycket av det vi arbetat med under många år.
En kommunikationskonsult kan år 2009 inte längre förlita sig på sina expertkollegor. Nu kan vi inte längre hävda att bloggarna är ointressanta (jodå jag har hört en branschkollega säga detta nyligen). Nu är tiden förbi med att bara förlita sig på oss early adopters som testar allt och som kopplas in som en extra krydda i vissa projekt. Nu är det dags att integrera det vi alla lärt oss i vår tidiga jakt och analys i allas arbetssätt. På varje kommunikationsbyrå.
Det är en brytpunkt nu. Vi kan inte backa längre. Sociala medier och kunskap om det ska för en kommunikationskonsult vara lika naturligt som det idag är att använda mailen när man kommer till jobbet. Jag minns när vi, på allvar, hade djupa diskussioner om hur mailen skulle hanteras 94-95 och framför allt prat om hur mycket tid som skulle läggas på att läsa mail. Vi enades om en timme om dagen, på ett givet klockslag, mellan 10 och 11 på förmiddagen. Idag vet vi alla hur mailen är en integrerad del i vårt arbete. Fullständigt naturligt. Tro mig sociala medier kommer att bli lika integrerat. Se bara på alla de rapporter vi skriver internt, alla långa mail till varandra. Hur många av dessa vore inte bra mycket mer intressanta att dela med fler än dina kollegor….via en företagsblogg till exempel. Där man kan få kreativ, affärskritisk input. Som bygger den framtida affären.
Sociala medier är en guldskål för företag som samlar företagets hela kommunikation. På ett nytt sätt. 24/7. Samtidigt som det mycket kostnadseffektivt är allt ifrån kundsupport och produktutveckling, chans till målgruppskännedom och skapar dialog med de som lever och är ditt varumärke. Nyckeln ligger i en helhetssyn på kommunikation och en vilja att tänka nytt.
/Brit Stakston
Brilliant, som vanligt!
En litet förtydligande kanske kan vara på sin plats bara. Du skriver att:
”idag är möjligt att t.ex. skaffa sig en universitetsexamen på nätet”
Du kanske ska betona att det är en RIKTIG examen? Det är annars välkänt att det har funkat länge. ;-)
Tack för förtydligandet! : ) och för komplimangen rent innehållsmässigt!
@Brit Jag hoppas jag tolkar din text fel när du antyder att Burson-Marsteller m fl ser sociala medier som en add-on för pigga kunder. Inget kunde förstås vara mer fel. Vi som har en gedigen erfarenhet inom PR vet att det digitala inte är något som hänger löst utan måste integreras i det övergripande kommunikationsarbetet.
Jag gissar att vi egentligen är helt överens, men jag ville bara klargöra detta.
@HansK: Jag pekar ut dig som en av experterna på sociala medier. I övrigt pekar jag på en bransch där kompetensen (och intresset) för sociala medier i marknadsmixen inte alltid finns naturligt hos varje byrå eller varje konsult. Denna utsaga baserar jag dels på vår egen interna resa, det är ett hårt jobb att våga ompröva sin roller dels på de företagsrepresentanter jag varje vecka möter som ger uttryck för precis detta: Att de upplever att de inte alltid får det stöd de behöver för att nå ut i det digitala medielandskapet – att deras uppfattning är att det inte är något som genomsyrar all verksamhet utan är något som är en extra kompetens som kopplas in i de projekt där så är nödvändigt eller passar in (att jämställas med när krisexperter eller konsument-pr konsulter anlitas). Jag har också stött på många, många kollegor i branschen som villigt erkänner ”vi kan inte den digitala arenan alls” – på våra kurser deltar även pr-kollegor och vi har även haft kurser för hela byråer. Vi lever i en tid där mycket av det som nu gäller inte var aktuellt för ett år sen….och inte kommer att vara om ett år….det där utmanar oss alla. Om ni alla på Burson-Marsteller har din syn och kunskap om sociala medier så är ni, och era kunder, bara att gratulera!! Unikt inom branschen vågar jag då påstå : ) Att vi i grunden är överens om att det handlar om en integrering vet vi ju : )
Ett exempel på hur olika det ser ut i branschen: Såg just att Rolf van den Brink har gjort en rolig lista av vilka pr-chefer som inte finns på Facebook…och även om ett konto på Facebook absolut inte är det enda (eller bästa) sättet att mäta kunskap om sociala medier så ger närvaron av 1.8 miljoner svenskar på Facebook en hint om betydelsen av det sociala nätverket för dagens kommunikationskonsulter…apropå diskussionen ovan : )
Tack för detta lysande inlägg som skickligt sammanfattar vad som håller på att hända. Instämmer fullständigt i att vi lever mitt i ett paradigmskifte som kommer att kullkasta allt – inte bara kommunikationen utan management, hr – rubbet!
Och när det gäller företag som fortfarande ”närmar sig det nya med ödmjuk försiktighet” bör de betänka detta:
Närvaro i de sociala medierna sänder signalen till konsumenterna att ”Vi lyssnar på Dig”. Vad säger det om alla som ställer sig utanför… ;-)
@Annette Novak
Tack för feedback och din bekräftelse av mitt inlägg och att det påverkar allt från kommunikation/marknadsföring till managment- och HR-perspektiv.
Och eller hur…vad säger tystnaden : )
Alla dessa experter på “sociala” medier.
Varför plockar inte PR-byråerna in fler unga och orädda begåvningar inom kommunikation och marknadsföring?. En som har växt upp med utvecklingen och förstår sig på nya medier på ett naturligt sätt.
Erfarna seniorkonsulter är såklart duktiga men det hela tenderar ibland att bli en gnutta ironiskt när vissa ska försöka sig på att förklara det nya medialandskapet och dess utveckling. Det blir ofta för mycket självklarheter.
P.S. JMW är dock en duktig byrå som är inne på rätt spår och ofta visar att det förstått, men även här borde finnas fler Juniorer. D.S.
Dessa experter på “sociala” medier.
Varför plockar inte PR-byråerna in fler unga och orädda begåvningar inom kommunikation och marknadsföring?. En som har växt upp med utvecklingen och förstår sig på nya medier på ett naturligt sätt.
Erfarna seniorkonsulter är såklart duktiga men det hela tenderar ibland att bli en gnutta ironiskt när vissa ska försöka sig på att förklara det nya medialandskapet och dess utveckling. Det blir ofta för mycket självklarheter.
P.S. JMW är dock en duktig byrå som är inne på rätt spår och ofta visar att det förstått, men även här borde finnas fler Juniorer. D.S.
Härlig text. Sköna visioner och insikter. Det du säger om: Personlighet, Äkthet och Närvaro är grundläggande.
Sociala media öppnar upp för mer emotionell kommunikation, något jag själv envist missionerar om som Corporate Storyteller.
På den innehållsliga punkten är vi fortfarande rätt outvecklade i Sverige. Svensken staplar envist siffror och nyckeltal och glömmer så lätt att det är det emotionella som påverkar och berör.
Här kan de sociala medierna erbjuda arenor för möten och dilog om vi tar möjligheten att bli bättre på att lyssna av och sen berätta företagens och organisationernas viktigaste stories.