Snart dags för Almedalsveckan! Ser fram emot en vecka som vid sidan av det roliga uppdraget som programledare i Godmorgon Almedalen #gma12 också ger mig tillfället att tillsammans med andra intresserade utbyta erfarenheter och tankar om viktiga frågor för branschen, samhället och inom mitt eget intresseområde. Frågor jag särskilt kommer att bevaka handlar om digital opinionsbildning, pressfrihet och mötet mellan civilsamhället och politiker. Frågan om påverkan i en digital samtid är spännande och ställs på sin spets i Almedalen.
Metadiskussionerna om Almedalens roll har som vanligt dykt upp de senaste dagarna. Är det sunt eller osunt med dessa möten mellan politiker och opinionsbildare? Det är viktiga diskussioner och jag ser själv att dessa möten mellan civilsamhället och politiker i grunden ofta är av godo men ser också oerhört mycket framemot både intervjun med Maria Wendt och att lyssna på henne apropå hennes nya bok Politik som spektakel. Jag tycker Maria Wendts och Johan Cronemans perspektiv med kritik mot mediernas eventuella springsjasande åt opinionsbildare är viktigt att diskutera, även i Almedalen. Frågan om vem som påverkar vem är lika aktuell nu som den alltid varit.
Ett annat seminarium jag ser framemot är det om ”Är svenska lobbyister snällare – hur unikt är Sverige” som branschorganisationen PRECIS arrangerar. Det enda seminarium bland över 1800 som i sin beskrivning av eventet berör lobbyism. Det säger en hel del om vår inställning till den frågan. Hur många av de som finns på plats i Almedalen ”erkänner” eller ser att det de gör är lobbyism? Fördomar som finns om att lobbyism är att det handlar om ljusskygg (dyr) manipulation och något genomgående skumt och osunt.
När lobbyism lika väl handlar om att säkerställa att politiker ges fler perspektiv och handlar om civilsamhällets möjligheter att lyfta sina frågor. Som nybliven styrelsemedlem i PRECIS vill jag verkligen tipsa alla i kommunikationsbranschen att gå på detta. Seminariet sker på engelska och bjuder på en överblick av lobbyismens olika villkor i olika länder. Deltar gör bla Larry Meyers, lobbyist från USA vars perspektiv och verklighet blir intressanta att jämföra med de som ges av de övriga deltagarna från pr-världen, idéburen verksamhet och forskningsläget.
Ett av de få närrelaterade seminarierna som öppet ochtydlig talar om påverkansmöjligehter är ett där jag också har nöjet att moderera så det får också bli ett tips här i all hast: Kan Twitter göra barnkonventionen till lag?
Vad säger du, är du en lobbyist? Berätta hur i så falla eller så ses vi på seminariet i #almedalen #lobbyism
/Brit Stakston
[…] område. Och det stämmer att det finns ett samband mellan storleken på budgeten och chanserna att nå ut med sitt budskap. Men dessa sanningar är lika giltiga alla andra veckor på året. Almedalen är […]