Under nattens Super Bowl blev det strömavbrott under 30 minuter och varumärket Oreo tog chansen och fick snabbt ut en twitterannons som adresserade den oväntade händelsen:
Power out? No problem. twitter.com/Oreo/status/29…
— Oreo Cookie (@Oreo) February 4, 2013
Och med över 14 000 retweets har de utsetts till en av de absoluta vinnarna i den, under Super Bowl, oerhört prestigefyllda reklamtävlingen. Diskussionerna om reklamen kan t.ex. följas under taggen #adbowl, #brandbowl eller för fullständig översikt hos (svenska) Adland som samlar allt runt Super Bowl sen många år.
Reaktiv proaktivitet är en konst
Det stora med Oreohändelsen är förstås att man verkligen arbetar med styrkan i sociala medier. Att i realtid så snabbt kunna agera på oväntade händelser. Vi kallar det för att vara reaktivt proaktiv och det är verkligen den absolut starkaste möjligheten med sociala medier. Tack vare digitala plattformar kan man snabbt, smidigt, kostnadseffektivt ta saker på volley som dessutom kommer att upplevas som galet relevant.
Det blir tydligt när man läser intervjun med Oreos byrå 360i att man riggat för det här. Man har haft en beredskap, och alla ansvariga i teamet från kreatörer till varumärkesägare fanns på plats. Vid sidan av det uppenbara som fingertoppskänsla, kreativitet och snabbhet ska man inte underskatta en fjärde komponent för att lyckas här. Mod. Det krävs mod för att vara riktigt snabb och relevant. De kunde snabbt fatta beslut och godkänna den oplanerade annonsen och såg det oväntade som en möjlighet och agerade därefter:
”…when the blackout happened, the team looked at it as an opportunity,” agency president Sarah Hofstetter told BuzzFeed.”
Ur How Oreo got that Twitter Ad up so fast, Buzzfeed
Här kan ni läsa mer om den strategi 360i har gjort för Oreo tidigare.
Har ni det som krävts?
Så vad tror du om ditt företags beredskap, hur stor är den för att göra en ”Oreo”? Vem annars i Sverige har du sett varit bäst riggad för det här? Det finns ju massor av tillfällen för att vara online med full beredskap, ha varumärkesgeneralerna stand-by för att godkänna aktiviteterna även när det är event som inte är så reklamhypade som Super Bowl är.
Undrar hur många som ens tänker på att rigga på detta sätt för att kunna agera på vad som händer under t.ex. Melodifestivalen, större idrottsevenemang eller kommande prinsessbröllop. Det är väl just nu den bästa svenska motsvarigheten vad gäller uppmärksamhet. Vad tror du, skulle ni ha det som krävs och det oväntade dyker upp?
/Brit Stakston
Länkar:
Fler kreativa annonser under strömavbrottet, Quick-thinking brands take to social media to capitalize on Super Bowl power outage.Adland skriver om Brands capitalize Super Bowl blockout
Det här är inlägg 13 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar.
[…] can still dunk in the dark”. Detta retweetades över 12000 gånger och succen var ett faktum. Brit på JMW har skrivit mer om det. Låt mig bara tillägga att de företag som har modet att genomföra något sådant är […]