Instagram är på allas läppar nu. Av en mängd olika anledningar. Utvecklingen från bildapp till stort socialt nätverk i Facebooks ram ställer nya krav och inte har börsnoterade Facebook råd med att Instagram bryter mot COPPAs regler. De kan inte riskera att bilder från unga användare dyker upp i sökresultaten i det nya Facebook Graph Search. Tyvärr sker detta retroaktivt för Instagrams användare och när nu 13 -årsgränsen implementeras hårt kastas användare ut.
Användandet ökar
Det finns miljoner förtjusta användare som tar en bild med sin telefon, redigerar den (oftast) och publicerar bilden på Instagram. Ofta skickas bilden också vidare till annan vald socialamedietjänst (Facebook, e-post, Flickr, Ttwitter, Tumblr eller FourSquare) .
Enligt nypublicerade siffror från Instagram över antal användare finns det idag:
- 90 miljoner aktiva användare per månad
- 40 miljoner foton per dag
- 8 500 gillanden per sekund
- 1 000 kommentarer per sekund
Från bildapp till bildnätverk
Instagram var när den lanserade i huvudsak uppfattad av användare som en bildredigeringsapp mer än ett bildnätverk. Den lanserades i 2010, inledningsvis bara möjlig att använda i Appleprodukter för att två år senare utvecklas för Android. Men det som först uppfattades som en rolig app för att redigera bilder utvecklades snabbt till en oerhört levande social nätverkstjänst som under 2012 också fick en webbnärvaro. Det ligger ju i bildens natur att engagera, i ett brus av information är bilden ett starkt sätt att kommunicera som lätt väcker känslor. Bilden som digitalt socialt objekt kommunicerar genast och engagerar dem man publicerar bilden för.
Här kunde man lära känna sitt nätverk och andra genom deras bildspråk och för många blev det ett mer nischat nätverk där man inte följde samma personer som i alla andra sammanhang. Det blev ett renodlat socialt bildnätverk med bilden i centrum där konversationerna runt bilderna växte och spreds med hjälp av hashtaggar. Genom en märkning av bilder genom taggar möts instagrammare med samma intresse vare sig det gäller Justin Bieber, Nyhetsmorgon eller ett favoritresmål. Livsstilsbloggarna finns idag på Instagram och följs av tiotusentals personer. Paparazzibilder blir helt ointressanta när kändisarna dels själva lägger ut sina bilder dels deras vänner vilket lett till att nyhetsmedier följer aktuella personer på Instagram. Här ges ju unik inblick i deras vardag.
Företagen hittat till Instagram
Med tiden har förstås företagen också hittat användningsområden för Instagram. Det ger en unik möjlighet att i bild kunna gestalta känslan runt ett företag samt engagera användare som älskar att kommunicera i bilder. Tävlingar med bilden i centrum finns, mycket handlar om att ge en insyn i verksamheten genom att bjuda på en unik bakom-kulissen-känsla. TV-serier eller filmer arbetar ofta på det sättet eller släpper nyheter som att det kommer en ny säsong, artister ger inblick från turnéer och kändisar bjuder in till sin vardag.
Jakten på likes
Många riktigt unga älskar Instagram och har sina vänner där och i Instagramlogiken är densamma som i många andra sociala medieplattformar. Den bygger på en jakt efter likes och en lust att få reaktioner runt sin bild. Såpass att det utvecklas helt unika strategier för det. Taggandet är ett sätt, att ange en tagg till en bild ger mig möjlighet att ta del av allas bilder med samma tagg. Har utvecklat en kultur att man på instagram kan se 10-20 taggar på en bild. Ett annat sätt är att man byter namn. Går till såhär, en kändis lägger ut en bild på sig själv när hen äter lunch med bästa kompisen ABC och nämner henne i kommentarsfältet. Instagramanvändaren som följer kändisen upptäcker då att den här superkändisens kompis, ABC, inte har ett instagramkonto så byter man ut sitt användarnamn mot ABC och vips börjar många följa personen, för de tror att det är kändisens bästis.
Det där var två av många sätt att nå ut till fler användare. Och det här gränserna lätt suddas ut och kan bli problematiskt beroende på hur medveten man är om hur öppet det man lägger ut är som mycket ung. Vilket av erfarenhet inte är fallet ens för tonåringar alltid.
Det finns helt enkelt en ambivalens mellan att vilja å ena sidan få galet många att gilla en bild å andra sidan bli förvånade över att mindre trevliga personer gillar ens bild och tar kontakt. Det är som om man glömmer bort att bilden i sig faktiskt också kan gillas av människor som inte är lika snälla som de kompisar man har så kul med online.
I jakten på likes och i lusten att fler ska interagera med det innehåll man lagt ut så är grundreaktionen att det är kul när någon börjar prata och plötsligt kan man befinna sig i långa samtal med en mycket ung person. Integriteten är möjlig att passera snabbt via Instagram. Det kan starta så oskyldigt som det briljanta exemplet som min gode vän Petter Karlsson berättade om häromdagen. Det kan hända att du gör något kul med din avatar, någon hittar din bild och vill kanske ha hjälp med hur du gjorde den där roliga grejen och plötsligt befinner du dig i ett långt samtal där skärmdumpar på inkorgen från mailen skickas från personen som vill göra samma sak, där lösenord/adress lätt hade kunnat synas etc. I de flesta fall en vardagssituation som är helt okomplicerad. Men vi vet också att nätet består av människor med helt andra agendor och syften med sin närvaro på nätet och där det är lätt att passerande lager av intimitet och de kan missbrukas.
Det här är inte lätt och vi måste som föräldrar föra samtal med våra unga om detta. Inte för att kontrollera och hindra eller avskräcka. För att medvetandegöra om världens olika dimensioner precis som vi gör i alla andra sammanhang. Vi skulle inte låta dem prata med vem som helst hur som helst på ett shoppingcenter och låta en 10-åring gå iväg och fika med en okänd person. Idag sker det ju det där fikasamtalet med just okända hur lätt som helst på t.ex. Instagram.
De upplopp som skedde i Göteborg runt uthängningssajter där bilder spritt sig från Instagram visar ju också att det här inte bara kan bli till problem för riktigt unga användare. Även här gavs vittnesmål från unga att det finns så många dimensioner av detta som vi måste tala om i skolans värdegrundsarbete. Händelserna i Göteborg satte press på Instagram om att lämna ut kontouppgifter och det är långt ifrån den första gången. Detta sammantaget leder också till det som skett i veckan.
Unga användare portas nu
De senaste veckorna har nu unga användare portats från Instagram och får därmed inte tillgång till sina bilder längre. Oerhört olyckligt för de barn som investerat kärlek och tid på sin bildhantering. Förhoppningsvis har de inte fotat allt direkt i appen utan valt att redigera bilder tagna med fotokameran, i så fall finns i alla fall bilderna kvar. Instagram har alltså förtydligat sina Terms of Conditions och aktivt vill kontrollera ålder och stänger av det man uppfattar som unga användare eftersom det annars bryter mot Children´s Online Privasy Protection Act COPPAs regler. Enligt dessa regler får man ej kommunicera med barn under 13 år utan föräldrars tillåtelse. En lag som syftar till att skydda barn från marknadsförare eller olovligt användande av deras data i marknadsföringssyfte. Hur de hittar dem kan man undra, men det är nog mycket möjligt att man dels sett över sina inställningar så det är möjligt att enklare hitta mycket unga användare dels utgår från anmälningarna som kommer in.
Min uppfattning är att det här är en av konsekvenserna just i den utveckling som skett från en bildapp till ett brett stort aktivt socialt nätverk som lyder under amerikansk lagstiftning. Integrationen med Facebook har självklart stor betydelse här. Det börsnoterade Facebook har inte råd med att man via Instagram bryter mot COPPA så tydligt genom att den tjänsten inte varit tydliga gentemot sina användare om vilka regler som gäller. COPPA är det Facebook och därmed Instagram har att förhålla sig till som de kommersiella företag de är som verkar på en marknad. Då måste de förhålla sig till de lagar som finns om kommunikation med unga online.
När de nu lanserar Facebook Graph Search kan de inte riskera att bilder från barn under 13 år förekommer i sökresultaten.
Lagar anpassade efter en nätverklighet
Jag tror att vi å ena sidan ser en naturlig utveckling och försök från nätföretag att ta det ansvar som förväntas av dem å andra sidan ser vi också att utvecklingen och användandet ligger före juridiken, som så ofta förr. Det är ofta en hyfsat sund utveckling i ett samhälle att lagstiftningen inte är för snabbfotad men nu när vi har ett scenario där nätet har den plats det har i våra liv måste man se över en del lagar t.ex. inom marknadsföringsområdet.
Även i Sverige idag har vi ju egentligen en marknadsföringslag som inte är helt anpassad för t.ex. Facebook eller bloggandet för företag. Principiellt skulle en mängd företag kunna anmälas som påstår saker som inte är helt vederlagt, en Facebookstatus och ett blogginlägg lyder ju under marknadsföringslagen men varken ses eller värderas som det av användare, men lagstiftningen skulle nog i många fall se det som omöjligt att identifiera som reklam. Ett blogginlägg kan inte alltid tydligt identifieras som just reklam och det där med reklamidentifieringen är ju centralt i marknadsföringslagen.
Idag får föräldrar och unga ofta ljuga för att ge tillgång till tjänster vilket är osunt men kanske är den fria tillgång utan åldersgräns inte möjlig just nu. I den tid vi lever i där vi alla försöker lära oss den här nya infrastrukturen. Precis som vi lärt oss att hantera vem som gör vad på vägarna. Det kanske i bästa fall leder till sunda samtal om nätet och alla dess fantastiska möjligheter och vad man kan se upp för. Jämförbart med många andra åldersgränser som finns i samhället.
Instagram för kids
Facebook för barn har det talats om länge och det ser vi nog kommer att hända runt Instagram också, ett sätt att anpassa sig efter nätbeteenden hos de under 13 år. Vi ser också att tekniken utvecklas i samklang med uppenbara problem som missbrukande av bilder och det finns alternativ till Instagram. Exempel på tjänster som adresserar problemet med bilder som sprids såsom de i upploppen i Göteborg är applikationen SnapChat. Den bild eller det meddelande jag sänder till någon av mina vänner bara är synlig mellan 3-10 sekunder för mottagaren. Försöker mottagaren trots allt att skärmdumpa meddelandet eller bilden aviseras avsändaren. Facebook har det liknande ”Poke-App” bygger i grunden på samma sak.
Igen handlar det om människan
Återigen landar vi i detta med att utgå från att människor på nätet är både goda och onda. Och visst behöver vi se till att detta med transparens pris diskuteras med unga. Att den transparens de visar är ett oerhört förtroende som tyvärr inte alltid vårdas av andra. Vilket också är den kontext som Facebook bygger sin affär i.
/Brit Stakston
Det här är inlägg 3 av 100 i den bloggutmaningen #blogg100 som Fredrik Wass startat, här kan du läsa vilka andra som deltar och vilket stort intresse det finns för den roliga utmaningen.
Helen Larsson säger
Härlig läsning för mig som just nu vänder upp och ned på varenda sten för att hitta det goda exemplen hur man kan jobba med Instagram. Tack för bra läsning!