Ganska roligt att skriva en postning med den rubriken samma dag som jag just pratat bloggar, skrivit om varför företag ska ha bloggar och blivit intervjuad om bloggar.
Det gäller ju att hänga med….tipstack till Jeremiah Owyang via Twitter om Wireds artikel där man kan läsa att mikrobloggar, bilddelningssajter och Facebook är sååååååå 2004 dvs väldigt ute….
Rolig läsning även om jag inte håller med om allt. Det ger en bild av hur bloggandet kan och inte bör utvecklas i Sverige, vi ligger ju minst två år efter så vi kan ju själva bidra till hur framtiden ser ut…och det finns också en del guldkorn i texten som är väl värda att beakta som kommunikationsfenomen och fundera hur man förhåller sig till själv:
”Writing a weblog today isn´t the bright idea it was four years ago. The blogosphere, once a freswhater oasis of folksy self-expression and clever thoughth, has been flooded by a tsunami of paid bilge. Cut-rate journalists and underground marketing campaigns now drown the out the authentic voices of amateur wordsmiths.”
Hmmm härligt beskrivet om varför det är så angeläget att bloggen drivs av företagets egen vilja att föra dialog och helst med en passion i grunden för det man vill kommunicera.
When blogging was young, enthusiasts rode high, with posts quickly skyrocketing to the top of Google’s search results for any given topic, fueled by generous links from fellow bloggers. In 2002, a search for ”Mark” ranked Web developer Mark Pilgrim above author Mark Twain. That phenomenon was part of what made blogging so exciting. No more. Today, a search for, say, Barack Obama’s latest speech will deliver a Wikipedia page, a Fox News article, and a few entries from professionally run sites like Politico.com. The odds of your clever entry appearing high on the list? Basically zero.
Hmmm precis, men som sagt något år kvar dit och det går fortfarande att köra om företagen som inte har bloggar….och det går blixtsnabbt – bloggens grundstruktur är sant SEO-smörjmedel så är det…än så länge.
Sen nämns mailinglistorna och deras fördel eftersom man slipper ”trollens” bloggkommentarer….och visst direktinformation till den som frågat efter den fine enough ….men vad händer med mailinglistor när de som idag inte ens använder mail vill ha samma information…men det kanske blir en retrotrend bland dagens unga. Back to the e-mail…vi får se.
Sen kommer vi till det avsnitt som Henrik Ahlén och Björn Falkevik kommer att spinna loss till : ) för att inte tala om Björn Mellstrand när han pratar om den rörliga framtiden …
Further, text-based Web sites aren’t where the buzz is anymore. The reason blogs took off is that they made publishing easy for non-techies. Part of that simplicity was a lack of support for pictures, audio, and videoclips. At the time, multimedia content was too hard to upload, too unlikely to play back, and too hungry for bandwidth.
Social multimedia sites like YouTube, Flickr, and Facebook have since made publishing pics and video as easy as typing text. Easier, if you consider the time most bloggers spend fretting over their words. Take a clue from Robert Scoble, who made his name as Microsoft’s ”technical evangelist” blogger from 2003 to 2006. Today, he focuses on posting videos and Twitter updates. ”I keep my blog mostly for long-form writing,” he says.
Visst har vi bara sett början av t.ex. videobloggandet, det kommer bli stort bland t.ex. unga killar som inte alltid har det skrivna ordet som sin starkaste uttrycksform (jo det är därför fler tjejer bloggar…) men även en talför och talvan VD kommer att tycka att det är bra mycket mer effektivt att säga några snabba reflektioner i videoformatet än att skriva ner samma sak (då skulle skrivkrampen sättas in och någon dessutom vilja redigera texten). Men jag tror som med allt annat att det är kompletterande kommunikationstjänster…allt utifrån behov. Inget ersätter allt annat.
Sen utnämns förstås mikrobloggandet som det senaste svarta – fast det visste vi ju redan ; ) Mikrobloggandet är helt enkelt vad bloggandet var 2008 menar artikelförfattaren och framhäver styrkan i att tvingas vara kortfattad (ja, ja jag vet att jag är långrandig…ofta).
Owyangs uppföljande tweet får summera:
What’s interesting is that the Wired opinion doesn’t have a single piece of data in it’s article –go read Sifry’s state of blogosphere.
Själv är jag på väg till London för att ge input till en kunds sociala mediestrategier ….fem år framåt i tiden….det enda man kan säga är väl att vi vet är att det kommer finnas många nya spännande kommunikationstjänster…och att idag år 2008 i Sverige så är vi långt från den bild som ges i Wired vad gäller både bloggandet och användandet av mikrobloggar. Men artikeln ger oss en fingervisning och den ger oss konsulter ett ansvar som det är bra att bli påmind om…
Brit Stakston
Robert säger
Intressant inlägg!
Rörlig media tillgänglig direkt är helt klart något som verkar ligga varmt om hjärtat hos många när man nämner framtid, men samtidigt så funderar jag på hur många som kommer vilja titta på när Kalle Kula visar sin nuna för allmänheten?
Orkar folk sitta och lyssna & titta på någons tre minuters utläggning över något vardagsämne? Och tänk om man skulle få höra Carl Bildt tala istället för att läsa hans texter, skulle han ha lika många läsare då? :)
Henrik Ahlen säger
Visst spinner jag loss på detta!
Apropå ”även en talför och talvan VD kommer att tycka att det är bra mycket mer effektivt att säga några snabba reflektioner i videoformatet än att skriva ner samma sak” så hörde jag en intressant sak häromdagen från en informatör på en offentlig verksamhet: ”Om någon här ska skriva en text på vår web så måste den först granskas och godkännas av våra jurister, men om vi lägger upp en video istället så behövs inte det”.
Sen tycker jag även att kommentar-Robert har en intressant frågeställning kring att video tar tid jämfört med text. Men det kommer ju nu smarta funktioner som eliminerar denan nackdel, som automatisk text-transkribering, indexering så man bara behöver köra den den av videon man är intresserad av, taggning av videoinnehållet av tittarna etc.