Östterike tar ut svängarna ordentligt vad gäller trenden med 50-60-tals reklam. Pin Up flickorna hyllas i den pågående reklam och PR-kampanjen för Kattus Frizzante, ett mousserande vin. Modesty Blaise-bröst ligger till och med i lä här. Den nya målgruppen, unga kvinnor, vill Kattus nå genom att välja Pin Up-temat. VDn för Kattus säger i ett […]
Blogginlägg ur det äldre arkivet
Sociala medieutvecklingen 2007-14. Här finns ett arkiv med de 600 bloggposter som beskriver sociala medieutvecklingen i Sverige med start 2007. De finns publicerade i originalutförande hos kommunikationsbyrån JMW där jag var verksam under dessa år.
Jag vill jobba på McDonald’s!
En studie har genomförts bland 3-5 åringar som visar att t.ex. en morot förpackad i McDonald’s papper upplevs som godare än en morot i annan förpackning. Samma sak gällde för pommes frites, chicken nuggets, juice eller mjölk. Visst går det att förfasa sig över reklam till barn och McDonald’s starka position i barns medvetande men […]
Fetmatrenden
Mer idrott i skolan efterfrågades på DN debatt under sommaren och frågan följdes upp i bla Svenska Dagbladet. TV-tablåerna är fyllda med program som berör samma fråga även om det ofta görs lite snaskigare. Feta barn-frågan är het. Vad ska vi göra då? Hela befolkningen i Europa blir ju faktiskt allt fetare. Men ibland blir […]
Teliareklam och Marlboromän
De senaste veckorna har Telias sommarkampanj med fria samtal gått. Utanför min port har jag varje morgon mötts av den barbie-ken-liknande östermalmsgossens drömska blick med konturerna av sitt headset inbränt på kinden. Och det har stört mig lika mycket. Varje dag. Nu har den äntligen tagits ner. Fri cancer är den enda möjliga association. Varje gång […]
Harry Potter-feber
Med en veckas Harry Potter-filmrally i ryggen är det så dags att avsluta det med kvällens premiär av filmatiseringen av den femte boken. Storheten i detta ligger bland annat i att en alldeles vanlig regnig vardag som vuxen få en känsla av samma magi som infann sig när man som 10-åring hade en oläst storklassiker […]
Då kändes resan så lång. Omöjlig.
FN förklarade åren 2005-2014 som en dekad för utbildning för hållbar utveckling vars ambitioner var relevanta långt utanför skolans verklighet. Då kändes resan så lång. Omöjlig. Men idag är läget helt annorlunda; CSR-frågor prioriteras av företag, Al Gore, Oljekommissionen, WWF och en mängd andra frivilligorganisationer har satt mer än isbjörnarna och smältande glaciärer i centrum, […]
- « Föregående sida
- 1
- …
- 57
- 58
- 59