Bra start för 2010 års valrörelse att SVD inleder det nya året med en artikelserie om hur landets politiker använder sociala medier:
- Bra för att sociala medier faktiskt är en tredjedel av medielandskapet idag
- Bra för att det finns ett intresse för politik som utspelar sig i samtalen bland landets medborgare via tjänster på nätet som bör tas tillvara mer än det ofta görs av politiker idag. Sammanhang där de bör delta och föra en dialog med sina väljare för att det är relevant för både dem och målgruppen.
- Bra för att kunskapsnivån ser fortfarande ser väldigt olika ut.
Varje artikel är ett steg i rätt riktning och bidrar till det ovanstående! Idag innehöll SVD en artikel om Sociala medier ny PR-kanal, kommentar av redaktionschef Martin Jönsson om hur politiker och journalister möter samma utmaningar i de sociala medierna och en uppföljande bloggpost om hur artikeln om sociala medier blev en snackis.
Detta följdes sedan ikväll upp av en artikel (där intervjun gjordes via Twitter) om att gräsrötterna tar makten på nätet. Fantastisk och snabb komplettering av den första artikeln som fick kritik för att bara fokusera på riksdagsledamöterna. Gräsrotsartikeln närmar sig det riktigt intressanta med sociala medier och politik. Hur vi oberoende av tid och plats kan föra diskussioner och därmed skapa förståelse och engagemang för partipolitiska perspektiv motsvarande den som gjorts inom partierna över hela landet alltid. Men här görs den än mer tillgänglig. Än mer relevant. Här vill jag också lyfta fram wikin Valbar som Martin Lindvall sammanställt för den politiskt intresserade:
”En förteckning över bloggar, mikrobloggar och Facebook Fan Pages (inte vanliga Facebookprofiler) som används av hel- och deltidspolitiker som verkar i riksdag, kommun och landsting – det vill säga riksdagsledamöter, region- och landstingsråd samt kommunal- och oppositionsråd.”
Tänkte ge ett finskt aktuellt exempel som kan vara intressant för svenska politiker vid sidan av Obamas välkända sociala medieanvändning, Piratpartiets bevisade resultat av en stark nätnärvaro, Jens Stoltenbergs valframgångar och uppdaterade Gordon Browns sociala medienärvaro.
Den finlandssvenska dagstidningen Hufvudstadsbladet hörde av sig idag för en intervju efter att de sett min bloggpost om SVDs artiklar och ställde frågor om den finske statsministerns bloggande. Matti Vanhanen valde nämligen att före jul berätta om att han inte ställer upp för omval i sommar i sin blogg på Centerns hemsida. I bloggposten från den 23 december förklarade han varför och även sina skäl för att använda bloggen* som plattform för att släppa nyheten på detta sätt. Han menade att tidpunkten och plattformen skulle innebära att ev. ”prinsar och kronprinsessor” skulle lämnas ifred av traditionella medier och som intervjuande journalist Lena Skogberg skrev till mig i ett uppföljande mail:
”Ingen presskonferens, inga kommentarer utöver det, endast beskedet att Vanhanen kan tänka sig att träffa medierna på tisdagen efter julen (29.12). Så skedde också, på partiets kansli.”
Ett exempel på hur man kan använda den egna publiceringsplattformen och gå förbi journalisterna helt i det nya medielandskapet. I det nämnda fallet dessutom med en avsikt att förhindra journalisterna att jaga presumtiva kandidater men ändå skapa extra stort intresse för den kommande presskonferensen genom den diskussion som kunde ske i bloggosfären. Spekulationer hade förekommit men enligt Lena Skogberg kom beskedet som en total överraskning för de flesta i Finland. Det här är en aspekt av sociala medier som politiker bör ta tillvara och som kan vara på sin plats att lyfta när snacket går om relevansen för en politiker att lägga tid på sociala medier. Vilket det gör. Ständiga avfärdningar inom varje parti för användandet av sociala medier med kommentarer såsom ”hur ska man ha tid och varför?” de som Annika Beijbom, fp väljer att kalla ”analog-kramare” i en kommentar på min postning.
Sociala medier ger även politiker ytterligare plattformar för kommunikation. En möjlighet de kan använda när de t.ex. inte får utrymme att ge just sina perspektiv i traditionella medier genom morgonsoffor, debattartiklar eller intervjuer. Kommunikationsmöjligheter att använda för att sätta sina perspektiv i relation till omvärlden i den stund de sker och diskuteras bland människor och inte bara när de står på agendan för nästa sammanträde. Det är att vara relevant. Och närvarande. Två viktiga nyckelord för att i slutändan upplevas vara värd ett kryss, en röst.
SVD har verkligen kickat igång diskussionerna om sociala mediernas roll i komm
Annika Beijbom säger
Roligt!! Och lycklig för att jag äntligen fick in twitterwidgeten på bloggen för egen maskin med kod och allt.
/Annika
:)
Niclas Strandh säger
Brit fortsätter att skriva om valrörelsen och sociala medier
This comment was originally posted on FriendFeed
peter ahlm säger
Kvaliteten på en demokrati är beroende av en kommunikation. Den politiska kommunikationen håller på att förändras. PopVox.info är ett exempel på de nya möjligheterna i det nya medielandskapet – demokrati 2.0 i Stockholms Kommun!