Stakston

Mediestrategen Brit Stakston. Allt om digitalisering, kommunikation, medier och PR

  • Hem
  • Föreläsningar & workshops 2024
  • #backademokratin
  • Almedalen 2025?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

Du är här: Hem / Arkivet / Twittercase: Påverkan by Twitter

Twittercase: Påverkan by Twitter

september 23, 2009 by Brit Stakston 13 kommentarer

I skrivande stund ger oss Saltå Kvarns VD Johan Ununger ett lysande exempel på hur man kan driva påverkansarbete genom Twitter.

COOP är enligt Saltå Kvarn själva en av deras viktigaste kunder som nu sätter press på Saltå Kvarn att sänka priserna.

Johan Ununger och Saltå Kvarn har en framgångsrik blogg som jag tidigare skrivit om här men detta har Johan hittills inte valt att skriva om där utan valt att kort twittra om så här:

Stellan Löfving, från nyhetstjänsten Foodwire frågar genast om han får citera Ununger på detta vilket han självklart får säger Ununger på Twitter vilket leder till att Foodwire igår publicerade:

Under tiden funderar Johan högt via Twitter om han ska live-sända nästa möte med COOP åtminstone för att se deras reaktioner. Idag skriver han att denna öppenhet verkar irritera COOP, jag undrar vad som hänt i samtalen mellan Saltå Kvarn och COOP sedan igår….. och vad som egentligen ligger bakom den här tweeten från Johan:

Reaktionerna uteblir inte och många ger sin support för Saltå Kvarn och säger att de i så fall t.ex. kan tänka sig bojkotta COOP för de är kundfientliga till och med skitiga eller att man säger sig vara förvånad över att COOP är the bad guys.

Hur ska COOP hantera det här? Ja, det är nog dags att de börjar förklara sig, ge sig in i direktdialogen, för vi ser ju redan i  twitterflödet hur det finns intresse för COOPs hantering av Saltå Kvarn. COOPs närvaro på Twitter idag består av en användare under namnet ”Alltidhungrig” som säger sig finnas på Twitter för att ge middagstips:

Här hittar du enkla, okomplicerade rätter och massor av smarta vardagstips så att du slipper fundera på ”Vad blir det till middag i kväll?”

förmodar att det inte är någon som kan/bör ta just denna dialog med Saltå Kvarn. Men någon form av närvaro och kommenterande är det snart dags att COOP gör.

För Johan Unungers tweets RT:as vidare, dvs skickas vidare till fler och fler. Lägg då också till att TV4 Uppsala redan uppmärksammat Saltå Kvarn som ett intressant företagsexempel på Twitter häromdagen, med en aktuell fråga finns ju snart en given nyhet. För oss pr-konsulter är det förstås spännande att se hur relationen företag och journalist knyts framför ögonen på oss. Länstidningen Södertälje har för någon timme sedan via nyhetschef Tina Lagerström som finns på Twitter uppmärksammat detta:

Fortsättning följer och det förtjänas att sägas igen: transparens, personlig närvaro, dialog och mod är det som skapar värde i de sociala medierna. Mod handlar också om att se kritik som vägen till utveckling.

Undrar om och när COOP kliver in och adresserar ett givet problem som det blir när man är helt tyst istället för att just nu bara be oss bli fan i deras Facebookgrupp.

Uppdatering: Idag fredagen den 25 september finns det en intervju i Fri Köpenskap, vecka 39, med både Saltå Kvarn och Johan Ununger om detta. Där säger COOP bland annat: ”…vi kommer aldrig kommentera pågående förhandlingar i media, säger COOPs presschef Magnus Nelin”. Det är precis vad de också kunnat säga via Twitter. Öppenhet betyder inte absolut inte att man behöver berätta detaljer om t.ex. en förhandling.

/Brit Stakston

Disclaimer: Ja, vi har jobbat med Saltå Kvarn men de är inte kunder till JMW just nu. Vi har utbildat dem i bloggandet och coachat dem i vidare användning av sociala medier. Vi  beskriver det här och Johan Ununger berör det delvis här samt i denna postning som Saltå Kvarn själva skrivit  om sig och sociala medier. Vi har alltså inte ett löpande uppdrag för Saltå Kvarn vilket gör att jag kan kommentera detta. Vi skulle inte kommentera en kunds arbete på det här sättet.

Arkiverad under: Arkivet Taggad som: COOP, johan ununger, saltå kvarn, twitter

Kommentarer

  1. Markus "LAKE" Berglund säger

    september 24, 2009 kl. 11:01 f m

    Jag gilalr citatet ”Öppenhet är tydligen läskigt”. Den metaliteten är väldigt vitt spridd, tyvärr.

    Och fortsätt gärna skriva om Saltå Kvarn här på bloggen. De är ett intressant företag och som case funkar de utmärkt.

    (Men det är bra med en tydlig disclamer i slutet…)

    Svara
  2. Johan säger

    september 25, 2009 kl. 9:13 f m

    Jag vet inte Brit. I vissa fall kan jag tycka att öppenhet är fantastiskt, men i detta fallet vet jag inte.

    För det första så hade jag inte tyckt synd om Ununger om Coop sagt: ”Hej då, lycka till i framtiden”. För egentligen handlar det ju bara om vem som är girigast. Coop vill köpa in billigare för att tjäna mer, Saltå kvarn vill sölja för dyrare av samma anledning. Så varför ska sympatierna ligga hos Saltå? För att de är era kunder? För att de är ”de mindre”? Eller vara för att de var först med att lägga ut det på Twitter?

    Om Coop hade Tweetat ”Saltå Kvarn är för giriga. Vi kan tyvärr sluta att sälja deras produkter för tillfället.” Hade det varit till deras fördel då?

    Svara
  3. Brit Stakston säger

    september 25, 2009 kl. 9:31 f m

    Hej Johan,
    Åh ja, visst öppenhet kan alltid diskuteras – och ska diskuteras! Kul med dina tankar.

    Jag tror att var man lägger sina sympatier måste avgörs genom den information man får men det var inte mitt huvudsyfte med postningen.

    Jag kommenterar mer öppenheten än själva sakfråga och det är vad som är lysande. Hur företag för dialog med sin omvärld och t.ex. journalister via Twitter.

    Saltå Kvarn är inte kund till oss. Vi har inga uppdrag för dem just nu och har inte haft så sen våren 2009. Vi har heller aldrig haft dem som löpande uppdrag dvs månadsarvoderade. Vi har jobbat med deras sociala medienärvaro såsom jag beskrivit ovan.

    Relationen mellan COOP och Saltå Kvarn och prisbilden av ekologisk mat lämnar jag helt åt Johan Ununger och Saltå Kvarn att kommentera.

    Svara
  4. Klaus säger

    oktober 7, 2009 kl. 11:32 f m

    Jag anser inte att det handlar om transparens. Jag anser att det handlar om ett oerhört oetiskt sätt att kommunicera en massa information under pågående förhandling.

    Vad är nästa steg? Att börsbolag bloggar och twittrar om sin verksamhet för att påverka börskurser?

    Detta är per definition olagligt.

    /Klaus

    Svara

Trackbacks

  1. Det här med Twitter – Blogtrain skriver:
    september 23, 2009 kl. 4:05 e m

    […] för att du ska få lite grand att bita i redan nu, så rekommenderar jag att du läser det här inlägget. Det är skrivet av Brit Stakston, konsult på kommunikationsbyrån JMW, och handlar om ett […]

    Svara
  2. Twitter Trackbacks for JMW Kommunikation » Blog Archive » Twittercase: Påverkan by Twitter [jmw.se] on Topsy.com skriver:
    september 23, 2009 kl. 5:07 e m

    […] JMW Kommunikation » Blog Archive » Twittercase: Påverkan by Twitter http://www.jmw.se/2009/09/23/twittercase-paverkan-by-twitter – view page – cached I skrivande stund ger oss Saltå Kvarns VD Johan Ununger ett lysande exempel på hur man kan driva påverkansarbete genom Twitter. — From the page […]

    Svara
  3. Mest intressant just nu – Saltåkvarn vs. COOP « Pratbloggen skriver:
    september 23, 2009 kl. 5:26 e m

    […] han vilket ledde till att Foodwire kablade ut nyheten. Efter ytterligare tweets från Saltå Kvarn spred sig allt snabbt. Den retweetades av många, både med sympatier och ifrågasättanden men med en […]

    Svara
  4. Slumpnavigerat 27 sept 2009 | Slumpnavigator skriver:
    september 27, 2009 kl. 2:25 e m

    […] Twittercase: Påverkan by Twitter Det här är rasande intressant. Den självklara vi tiger-strategin prövas när en förhandlingspart söker opinionsstöd från allmänhet och varumärkesambassadörer. Skalar man emellertid bort kanalen finns det flera historiska exempel och jag är inte säker på att det finns någon vinnare här. Hur som helst belyser det ett element som måste vara med när man planerar för olika krisscenarion.   […]

    Svara
  5. GTF-bloggen » Blog Archive » Lite dagsfärska länkar på temat sociala medier skriver:
    september 30, 2009 kl. 8:24 f m

    […] Läs om hur Saltå Kvarn använder Twitter och Coop inte riktigt vet hur man agerar. http://www.jmw.se/2009/09/23/twittercase-paverkan-by-twitter/ […]

    Svara
  6. JMW Kommunikation » Blog Archive » Företag och sociala medier. Just do it. skriver:
    oktober 2, 2009 kl. 7:35 f m

    […] såsom t.ex. Twitter kan användas för opinionsbildning eller för att ge information, lyssna och föra en dialog med sin omvärld. I en tidigare postning […]

    Svara
  7. Lästips at Symposia skriver:
    december 17, 2009 kl. 12:26 f m

    […] Twittercase: Påverkan by Twitter […]

    Svara
  8. Prisvärt och bra, dyrt och dåligt « Pratbloggen skriver:
    januari 8, 2010 kl. 4:16 e m

    […] plocka bort dyra leverantörer från sina hyllor. Förra året fick Saltå Kvarn sig en duvning med hänvisning till deras priser. Att Saltå i möjligaste mån tar fram varor som är ekologiskt odlade och i stort […]

    Svara
  9. Coop och Leksandsbröd skriver:
    mars 3, 2010 kl. 9:48 f m

    […] För det första är det bara förlorare som tror att förhandlingar sköts vid förhandlingsbordet. Att bidra till handlingsfrihet och att påverka förhandlingspositioner är något som PR-byråer gör varje dag och är förvånansvärt duktiga på. Det borde inte vara ett okänt fenomen för Coop. Bara i dagligvarubranschen kan jag på rak arm komma på ett antal liknande exempel: Skånemejeriers mjölk på Citygross, Icas bojkott av Gilette och Saltå kvarn som hade problem med Coop. […]

    Svara

Lämna ett svar till JMW Kommunikation » Blog Archive » Företag och sociala medier. Just do it. Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery