Here we go again. Det är listdags igen. Där männen dominerar.
Årets siffror för Twitterbarometern presenterades igår på mediedagarna, MEG. Sveriges mest inflytelserika twittrare utses enligt Aitellus mätning efter följande variabler:
- Hur många svenska följare ett svenskt konto har
- Hur många svenska följare följarens konto har
- Hur många retweets ett konto fått
Män dominerar och inflytande likställs alltså med kvantitet från en plattform:
- där man enkelt kan RT:a sina egna inlägg och be sina vänner RT:a det man gör
- där ett litet kluster av vänner enkelt kan sätta igång en RT-fest
- där man kan publicera tweets flera gånger om dagen för att ständigt få nya retweets
- där man alltså helst bör följa följare med många följare
- där man för att anses vara inflytelserik ska producera tweets i parti och minut för att öka sannolikheten för retweets
Att vara inflytelserik kan ju inte på allvar mätas efter hur mycket tid man spenderat på twitter rent kvantitetsmässigt. Visst vem bryr sig men det besvärande är att det presenteras som något reellt mått. För de som inte är på twitter så blir det ännu en sån här exluderande pseudostatusmarkering som en medieelit håller på med.
Dessutom underligt urval av yrkeskategorier. Om det ska vara medieyrken så fattas t.ex reklamare, marknadschefer, ledarskribenter, mediechefer eller vad det kan vara. Men eftersom komiker finns med så varför inte skådespelare också eller vad hände med bibliotekarier och lärare? Kategorierna verkar ha utformats efter vilka som är mest profilerade på twitter, så man säkert kan fånga upp dem som syns mest. En kategori som visar det är den kategori där jag själv medverkar PR/socialamedieexperter. En PR-konsult är sannerligen inte med automatik en sociala medieexpert. Eller tvärtom. Den kategoriseringen är ju irrelevant.
Jag vet att det är högst naturligt att vi människor så himla gärna vill sortera in oss i gamla kända små boxar. Men låt mig ändå protestera i samma tak som listorna kommer. Twitter är alltså ett verktyg som uppskattats för öppenheten och det icke-hierarkiska demokratiska kommunikationssättet. Det är det vi gått i spinn runt med just den plattformen.
Grundarna själva säger att Twitter ska ses som seger för mänskligheten och i då blir det extremt bakåtsträvande att kategorisera användarna efter gamla kvantitets- och räckviddsmått. Men det är klart vi 300 småpåvar älskar ju vårt kungadöme, den här digitala ankdammen, och laddar redan nu med RT:knappen för att säkra en ännu högre plats nästa år. Och vi kommer bara följa dig om du har många följare.
/Brit Stakston
Närrelaterat: Kvinnor, it och mångfald hur gör vi?
Det här är inlägg 44 av 100 i bloggutmaningen #blogg100, här kan du läsa vilka andra som deltar.
[…] har skrivit tänkvärda inlägg, till exempel Nina, Vian, Whinar, Horunge deluxe och Brit, och Stockholms stadsbibliotek har kommit med boktips för de som är nyfikna på att läsa mer om […]