Stakston

Mediestrategen Brit Stakston. Allt om digitalisering, kommunikation, medier och PR

  • Hem
  • Föreläsningar & workshops 2024
  • #backademokratin
  • Almedalen 2025?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

Du är här: Hem / Arkivet / Undersöknings-PR och skrämseltaktik om Facebook

Undersöknings-PR och skrämseltaktik om Facebook

mars 5, 2012 by Brit Stakston 11 kommentarer

Lusten att finna felen med vårt interagerande i digitala medier tar sig ständigt nya galna uttryck. Idag dundras en undersökning ut som bla i DN får rubriken  ”Facebook sprider olycka”.

Framgångsrik undersöknings-PR för avsändarna men negativt på så många andra sätt. Vem vinner på den här trivialiseringen och förminskande av digital kommunikation? Jag filar på ett inlägg men låt mig bjuda på några intressanta bakgrundsperspektiv som får mig att undra hur denna nyhet ens platsar i media.

Undersökningen är startad som ett event på Facebook. Jag minns hur intresserad jag blev i somras av det som presenterades som ”Sveriges största Facebook-studie” vilket ju lät fantastiskt intressant. Jag gick till eventsidan på Facebook och läste:

”Vi har alla våra funderingar över Facebook. Hur mycket snokar man egentligen på Facebook? Finns det skillnade mellan män och kvinnor i hur många vänner och bilder man har? Finns det skillnader mellan olika åldrar?

Nu ska vi lansera Sveriges hittills största studie på Facebook-användande som ska ta reda på detta! En anonym enkät är planerad att skickas ut i början av juni, 2011, och vi behöver Din input för att formulera bra och intressanta frågor! Det är enkelt. Du postar dina funderingar och teorier på gruppens vägg. Vi väljer ut de est intressanta, skickar ut enkäten och sammanställer resultaten.”

DÄR slutade jag läsa och bestämde att det här var trams. Inte bara för att man säger sig lansera  ”Sveriges största Facebook-undersökning” utan dels för att första frågan är ”hur mycket man snokar egentligen” dels för den högst ovetenskapliga metoden för urval ”vi väljer ut de mest intressanta”.

Tror Leif Denti säger det allra bäst själv i artikeln med rubriken ”Väggen av skryt påverkar” där det också visar sig att undersökningen är gjord som ett oavlönat sidoprojekt där Leif Denti är projektledare och att sex av hans kollegor deltar.

”Den största bristen i undersökningen är att det är ett ”bekvämlighetsurval” och inte ett slumpmässigt urval, kommenterar Leif Denti” i en artikel hos Sveriges Universitetslärarförbund..

Jag tror den kommentaren av Leif Denti själv räcker för att vi ska lägga undan den undersökningen som representativ för svenska folkets Facebook-användande. Däremot är medieutrymmet bekymmersamt.

Jag återkommer i det allvarliga i den här onyanserade skrämseltaktiken men den stora frågan som detta väcker är också mediers förhållande till undersöknings-PR. Och i förlängningen traditionella mediers inställning till digitaliseringen när det om och om igen blir så att grunda undersökningar som trivialiserar människors nya former av kommunikation får så stort utrymme eller få stå helt oemotsagda eller faktagranskande.

 

/Brit Stakston

 

 

 

 

Arkiverad under: Arkivet

Kommentarer

  1. Lotta Geisler säger

    mars 5, 2012 kl. 11:07 e m

    Facebook stressar, mest kvinnor, hör vi idag som den stora nyheten. ACK kära vänner, män och kvinnor, eller varför inte rätt och slätt människor som känner och tänker tillsammans, brottas och försöker få till det, om än svårt ibland. Håll med om att det så här inför internationella kvinnodagen så är det dags att också problematisera fler stressfaktorer som tar tid, kan vara lite beroendeframkallande. För några är det t ex fotbollsresultaten, tiden på golfbanan, tipset, travet osv – HUR MYCKET TID tar det då??? Men det kallas aldrig stress eller beroendeframkallande? Varför då? ( tänk en stund till lite underbar musik innan du kommenterar! )

    That’s What Friends Are For – Dionne Warwick & Friends HQ
    Middle 80’s Classic Dionne Warwick, Elton John, Gladys Knight and Stevie Wonder Great Song Vid

    Svara
  2. Maria säger

    mars 6, 2012 kl. 10:30 f m

    Läs studien först Brit. Metoddelen och kapitlet om studiens begränsningar. De är inte helt omedvetna – som du vill få det att framstå.

    Svara

Trackbacks

  1. Facebook sprider inte olycka, du sprider olycka « Humble & Bug skriver:
    mars 5, 2012 kl. 7:20 e m

    […] Brit Stakston skriver alldeles utmärkt om tveksamheten bakom undersökningsmetoden och problematiken som uppstår när den här typen av “undersöknings-PR” används. Som hon skriver: DÄR slutade jag läsa och bestämde att det här var trams. Inte bara för att man säger sig lansera  ”Sveriges största Facebook-undersökning” utan dels för att första frågan är ”hur mycket man snokar egentligen” dels för den högst ovetenskapliga metoden för urval ”vi väljer ut de mest intressanta”. […]

    Svara
  2. Stark kritik mot nyhet om Facebook skriver:
    mars 5, 2012 kl. 8:09 e m

    […] Brit Stakston är också kritisk: ”Vem vinner på den här trivialiseringen och förminskande av digital kommunikation? Jag […]

    Svara
  3. Jonas Mosskin» Blog Archive » Gör Facebook oss olyckliga? skriver:
    mars 5, 2012 kl. 11:21 e m

    […] Stakston på JMW blir trött på budskapet och är bl.a. skeptisk till urvalet som är ett så kallat bekämvlighetsurval. Forskarna har skapat ett Facebookevent och utifrån […]

    Svara
  4. Svenska forskare sprider osanningar om Facebook « inUseful skriver:
    mars 6, 2012 kl. 11:00 f m

    […] Vi var många som ifrågasatte forskningsstudien som låg bakom detta alarm (lyssna gärna på Maktministeriets podcast). Tyvärr har vi fortfarande inte fått se undersökningen som ligger bakom de alarmerande uppgifterna. Men baserat på vad som framkommit hittills finns flera skäl att ifrågasätta de ganska långtgående slutsatserna som dragits, både av Denti och hans forskarkollegor Ida Nilsson och Isak Barbopoulos, men inte minst av Dagens Nyheter och andra nyhetsmedier. […]

    Svara
  5. Dagens snackis – Facebook | skriver:
    mars 7, 2012 kl. 2:46 e m

    […] I twitter- och bloggflödet idag är dagens snackis Facebookundersökningen som är gjord av Leif Denti (Doktorand i psykologi på Göteborgs universitet) och Ida Nilson (PR-konsult på Valentin Byhr). Det som det snackas om är bland trovärdigheten i resultatet då metodik och urval ifrågasätts. Några som har höjt kritiska röster om undersökningen är bland annat Deeped och Brit Stakston. […]

    Svara
  6. Facebookforskare kritiseras | Lagras skriver:
    mars 8, 2012 kl. 2:28 f m

    […] • Brit Stakston på kommunikationsbyrån JMW kritiserar studien • Mikael Zackrisson på konsultbyrån Inuseful kritiserar studien • Niclas Strandh, bland annat […]

    Svara
  7. Teoknologi » #017 Älska ditt arbetsmiljöproblem som dig själv skriver:
    mars 10, 2012 kl. 4:28 f m

    […] Brit Stakston – Undersöknings-PR och skrämseltaktik om Facebook […]

    Svara
  8. JMW Kommunikation » Vilken världsbild vill vi förmedla? skriver:
    mars 10, 2012 kl. 12:44 e m

    […] både i Nyhetsmorgon på temat sociala medier skildras negativt och i två inlägg i veckan: ”Undersöknings-PR och skrämseltaktik om Facebook” och senare apropå nyhetsbevakningen ”Medier om sociala medier gör larmjournalistik”. […]

    Svara
  9. Facebookenkäten som landade hos DN | Ajour skriver:
    mars 22, 2013 kl. 6:38 e m

    […] Andra inflytelserika bloggare, bland annat Deeped Niclas Strandh och Kristina Alexandersson från Stiftelsen för internetinfrastruktur, menar att metodologin lämnar en del övrigt att önska. Mediestrategen Brit Stakston går steget längre och hävdar att undersökningen är ”trams” och att den främst handlar om onyanserad skrämseltaktik. […]

    Svara

Lämna ett svar till Jonas Mosskin» Blog Archive » Gör Facebook oss olyckliga? Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery