Stakston

Mediestrategen Brit Stakston. Allt om digitalisering, kommunikation, medier och PR

  • Hem
  • Föreläsningar & workshops 2024
  • #backademokratin
  • Almedalen 2025?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

Du är här: Hem / Digitalisering / Ett namnbyte kommer inte rädda Twitter

Ett namnbyte kommer inte rädda Twitter

juli 26, 2023 by Brit Stakston Lämna en kommentar

Cirkusen runt Twitter fortsätter och jag vågar säga att ett namnbyte inte är ad Twitter behöver för att locka fler användare. Uppger i en intervju med TT att det verkar vara ett beslut baserat på hans sedvanliga impulsivitet och desperation över Twitters nuvarande situation.

Värt att notera är att Elon Musk i oktober 2022 köpte Twitter för cirka 440 miljarder kronor och nu har bolagets värde sjunkit med två tredjedelar. Det beror på att en rad annonsörer har valt att överge Twitter efter att de upplever att hat och hot samt falska twitterkonton blivit allt vanligare på plattformen sedan Musks tog över sajten.

Twitterköpet kommer sannerligen vara Musks sämsta affär rent monetärt. Men rent mediemaktsmässigt kanske han uppnår det han vill.

Vad gäller namnbytet så har han från början talat om X som en app för allt har jag hittills tolkat det som att Twitters kärnfunktion fortfarande skulle behålla sitt inarbetade varumärke.

Från en blå fågel till ett vitt X mot en svart bakgrund.

Läs hela TT-intervjun här. Mediestrateg: ”Namnbyte inte vad Twitter behöver”

Arkiverad under: Digitalisering Taggad som: twitter

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery