Det går snabbt att bygga en karriär på engagemang idag och bli en influencer. Det är enkelt att bygga ett starkt varumärke som samhällsförändrande aktivist genom sociala medier. Linnea Claeson, Cissi Wallin, Elaine Eksvärd och Mia Skäringer är några tydliga exempel på detta.
Som samhällsfenomen betraktat erbjuder digitaliseringen många möjligheter att nå ut till andra. Man hittar den flock som också brinner för liknande frågor och så är man igång. Och vem vågar ifrågasätta något av om man driver så viktiga frågor som människors lika värde?
Medielogiken har också ett pris. Den lättvunna makten och det rus man kan få av mer och mer engagemang i form av gillanden och delningar får konsekvenser. Det leder till en medial maktposition och inflytande som ofta inte står i proportion till vad de egentligen åstadkommer. Det kan också leda till en konstant hårdare skruvning av hur man driver sin fråga för att nå samma engagemang som tidigare. Man blir fartblind för sin makt, sin position och sitt eget trollande online. För det är ju så bra saker man driver!
Läs hela texten hos Blankspot om att influencers måste granskas och att de inte är en quick fix på alla möjliga samhällsproblem. Alla vill påverka men helst inte granskas.
Lämna ett svar