Många instagramanvändare har reagerat mot instagrams senaste förändringar med funktioner som liknar de som Tiktok använder sig av. En längre intervju hos Sydsvenskan om detta med bla Brit Stakston.
Frågan är om Instagrams förtvivlade längtan efter att möta Tiktoks framgånsmodell är något som attraherar instagramanvändarna. I en längre artikel hos Sydsvenskan kommenterar jag några av dessa frågor så här:
”Men om video är så populärt, varför har då reaktionerna på Instagrams satsning varit så negativa? Brit Stakstons förklaring är att Instagrams algoritmer är förvånansvärt trubbiga. De skickar ut innehåll som helt enkelt inte roar människor eller matchar deras intressen. Vilket är ytterst märkligt med tanke på hur mycket data Meta har samlat in om sina användare under lång, lång tid.
Tiktok är däremot ”läskigt bra” på att hitta rätt.
– Tiktoks algoritmer är oerhört potenta. Man lämnar aldrig Tiktok utan att frivilligt botanisera i aktuella taggar och vad som rekommenderas för en. Och det du dröjt vid en minsta millisekund kommer påverka det du ser i flödet framöver eftersom det tolkas som ett intresse från användarens sida.
Ytterligare en anledning till backlashen är att Instagrams användare inte bemästrar Tiktok-formatet lika väl. Influencers som driver lönsamma konton på Instagram är rädda om sin affär och är helt enkelt mycket mer vilsna i att skapa viralt innehåll där.
Sociala medieföretag kan inte vara rädda för att testa nya trender, men Brit Stakston konkluderar att Metas beteende är väldigt nervöst. De borde värna mer om sina företags unika nisch. Alla kan inte göra allt. Eller som hon formulerar det:
– Det finns inte ”One app to rule them all”.”
Läs hela artikeln hos Sydsvenskan.
Lämna ett svar