Frågan om Polisens roll i sociala medier har varit omdiskuterad ända sedan de började använda sociala medier för två år sedan. Jag har på uppdrag av Rikspolisstyrelsen utvärderat detta arbete. Det har gjort att jag kontinuerligt följt och kommenterat Polisens arbete i sociala medier sedan dess. Det är alltid lika högaktuellt och när utvärderingen gjordes sammanfattade jag arbetet med att:
”Utvärderingen, med utgångspunkt från vald metod, visade att Polisens syfte med att finnas i sociala medier uppnås för tre av de fyra kommunikationsmål som identifierats.
Polisens användande av sociala medier bidrar till att öka dialogen, att brottsförebyggande information delas och att Polisen kan berätta om sitt arbete. Ett arbete som synliggör det Polisen gör och skapar trygghet samt är efterfrågat av allmänheten. Det fjärde kommunikationsmålet som är att Polisen vill ha tips och vittnesuppgifter för att lösa brott är också något som allmänheten efterfrågar och delvis redan görs av Polisen i sociala medier. Men det är ännu inte något alla polismyndigheter arbetar med via sociala medier. Rapporten pekar på en del viktiga utvecklingsområden. Till exempel bör polisen utveckla möjligheten att ta emot tips via sociala medier. Sociala medier bör också än mer införlivas i polismyndigheternas krisplanering. Många konton sköts idag av eldsjälar och sociala medier måste införlivas hos fler i den ordinarie verksamheten. Det är också viktigt att fortsätta att värna om myndighetsuppdraget i ton och tilltal och inte dras med i jakten på gillanden.”
Ur Polisens närvaro i sociala medier,
Just detta med att även Poliser kan jaga likes tror jag det är viktigt att tala om och tydliggöra risken med internt. Raka informationsposter har också sitt värde. Polisens kommunikationsmål uppnås inte enbart genom ett högt antal likes och delningar. Det har den senaste tiden funnits en stark trend av starka och berörande inlägg som görs av Polisen i utsatta situationer men vi behöver analysera vilka tänkbara sidoeffekter de kan ha vid sidan av att det i grunden är bra att se människan bakom uniformen.
I Studio Ett diskuteras detta nyligen efter ett omdiskuterat inlägg om Änglarna i sjukvården. Min utgångspunkt är att man måste verkligen vara varsam med den här typen av inlägg. Polisen har inte råd att mista förtroende genom att allmänheten i en utsatt situation ska börja fundera på om deras liv kan bli den nästa Facebookstatusen eller om Polisen ens kommer att kunna hantera den här svåra situationen. Allmänheten måste känna trygghet i att de som kommer att klara dessa fruktansvärda situationer är just Polisen.Detta utesluter inte att jag verkligen tycker att Polisen i sociala medier i stort är relevant och rätt. De behövs på våra digitala torg. Det råder det ingen som helst tvekan om. Men låt oss använda varje tillfälle som detta att diskutera viktiga gränssättningar och göra konsekvensanalyser.
Lyssna gärna på inslaget om ”Gråtande Poliser” där även Polisen som skrev inlägget om Änglarna i sjukvården medverkar tillsammans med tf presschef Fredrik Wallén.
Lämna ett svar