Stakston

Digitalisering, kommunikation och PR

  • Hem
  • Kurser & föreläsningar
  • #backademokratin
  • To be or not i Almedalen?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat – från bok till podd
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

You are here: Home / Digitalisering / Svettigt att vara nätföretag under det amerikanska valet

Svettigt att vara nätföretag under det amerikanska valet

augusti 14, 2020 by Brit Stakston Leave a Comment

Nätjättarnas enorma dominans snedvrider konkurrensen och påverkar människors möjlighet att utöva sina demokratiska rättigheter. Båda sakerna kommer att vara heta under det amerikanska valet.

Frågan om nätjättarnas dominans kommer därmed att aktualiseras på många sätt inför det amerikanska valet denna höst.

Det pågår sedan en tid en utredning om nätjättarnas dominans på marknaden och hur de snedvrider konkurrensen. Ett led i denna utredning var det kongressförhör som skedde med Amazon, Apple, Facebook och Google i slutet av juli. Det arbetet kommer sedan att landa i en rapport som är tänkt att presenteras i slutet av augusti med förslag för justeringar av de så kallade anti-trustlagarna. Eftersom de inte är anpassade för den här nya typen av företag har de inte kunnat tillämpas.

Läs mer om detta hos Blankspot i artikeln om ”Hösten ser svettig ut för nätjättarna”.

Filed Under: Digitalisering, I media

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery