I DN ger jag en kort kommentar om sociala mediers roll i valet 2014. I artikeln ”Viktigt att synas i sociala medier” säger jag bland annat att man kan förlora val att på att inte finnas på alla plattformar. På frågan om varför Feministiskt intitativ är det parti som är mest aktiva i sociala medier svarade jag:
– De har upptäckt att sociala medier är fantastiska plattformar för att organisera och omfamna diskussioner som rör deras frågor. Det centrala i valet tror jag kommer att vara mötet med väljare och Fi har förstått att mötet också kan ske på digitala plattformar.
Det jag också sa som inte kom med är ju att Sverigedemokraterna också är ”bra” på sociala medier. De kom in i riksdagen på sitt sätt att kunna hantera dessa medier. Deras digitala närvaro bidrog till att normalisera deras perspektiv på frågor, särskilt när alla andra partier oftast höll sig långt bort från diskussioner i kommentarsfält. För den tyste läsaren, som de flesta av oss är, innebär det att de Sverigedemokratiska perspektiven får dominera. Det är också det parti som har sitt eget digitala ekosystem som fungerar som en plats för dem att gruppera sig och vässa sin argumentering bortom de traditionella medierna (som de så föraktar).
Mer om valrörelsen senare men läs gärna min text om detta med ”Väljarröster och källkritik”.
/Brit Stakston
Lämna ett svar