Kommenterar en ny undersökning som visar att SD och Afs är största parti i sociala medier och menar att sådana studier måste tas med en nypa salt. Av en mängd olika anledningar. Det är inte synonymt med att vara en äkta rörelse bestående av faktiska individer.
”Det går inte att skilja ut riktiga människor från botar eller enstaka användare med en stor mängd fejkprofiler i undersökningen.
Siffrorna säger heller ingenting om hur mottagarna reagerat på budskapet.
Men mediestrategen Brit Stakston menar att det inte alltid spelar så stor roll.
Det är de traditionella medierna som är målet
Det är ofta spridningen som är viktigast, och det gäller i synnerhet när populistiska partier ska marknadsföra sig.
– När du trendar i ett flöde sätter du agendan. Du skapar en berättelse och bygger upp det så kallade narrativet, säger Brit Stakston.
Hon liknar sociala medier vid en språngbräda som ofta låter små ytterlighetsrörelser nå de etablerade nyhetsredaktionerna. När tidningar och tv-kanaler lyfter upp ett ämne från Facebook och skriver om det sätter de det också på kartan.
– Det är de traditionella medierna som är målet. När de lyfter upp ett ämne som diskuterats i sociala medier legitimerar de det som annars bara sagts ute på nätet.”
Läs hela artikeln här:
Lämna ett svar