Skriver hos Blankspot om att gapandet på nätet trots allt mött på lite motstånd och att jag hoppas att det ska vara slutet på att ens bry sig om antal följare på sociala medier. Det politiska samtalet är ju helt kapat online och jag skriver om varför Sverigedemokraterna lyckades dominera ännu en valrörelse. All tillgänglig digital teknik utnyttjas effektivt och leder till mer medieutrymme i etablerade medier än deras position i det svenska politiska landskapet ger vid handen. Sedan har de ju en enkel position mitt emellan de båda blocken.
Skriver också om att valresultatet gett oss ett tydligt exempel på hur en mindre grupp människor kan skapa ett stort engagemang online på kort tid som inte på något sätt matchar folkopinionen. Högerextrema partiet Alternativ för Sverige startades i början av året och fick snabbt många följare på Facebook. Deras sida skapade trots att de bara hade ca 61 000 följare mer engagemang än Socialdemokraternas sida med sina 237 000 följare gjorde. Tricket för sin höga synlighet i mätverktygen är en daglig produktion av många inlägg som genast delas och kommenteras. På Twitter sker ett lika synkroniserat beteende genom retweetande. FOIs undersökning visar att även AFS stöttas av botar. De övriga partierna vid sidan av SD och AFS stöttas bara mellan 1 till 3 procent av botarna.
Det digitalt högljudda skramlande av AFS ledde till 0.31 procent av rösterna. Endast en tredjedel av deras Facebookföljare valde att lägga en röst på dem. Det ger en bra indikation på det huvudlösa i att se på ”antal följare” för att värdera digitala rörelsers koppling till verkligheten.
Avslutar texten med att resonera om hur den panik som fanns dagarna före valet måste omvandlas till hopp och handling. Inte fastna i uppgivenhet.
Läs hela texten hos Blankspot ”Verkligheten vann över gapandet på nätet”.
Läs gärna även ”Näthatet gör oss alla till förlorare”.
Lämna ett svar