Ger mina perspektiv i den senaste debatten om unga och vilka kroppsideal de möter i sociala medier och vem som bär ansvar. En debatt som återigen blossat upp efter att ett antal inlägg från influencers publicerats under sommaren som sprider osunda magra kroppsideal.
Camilla Gervide som driver Bloggbevakning pekade på den ohälsosamma trenden med fokus på magra kroppar efter att ha sett ett inlägg influencern Lovisa Worge lagt upp där hon visade upp en väldigt mager ryggrad. Hon fick i sin tur många starka reaktioner och en debatt om influencers och företags ansvar drog igång.
Jag lyfter fram att just den här typen motreaktioner som vi just sett de senaste veckorna är en lika viktig del av medieutvecklingen. Att vi inte bara förfäras av spridningen av osunda kroppsideal online utan att man som ung också finner styrkan i motrörelserna.
– Osunda kroppsideal kan spridas med lätthet, men samma plattformar kan också användas för de som ger röster till, synliggör och diskuterar hur enkelt det är att försköna på nätet.
Och vad gäller ansvaret så fördelas bland alla från influencern själv men också företagen som anlitar dem. bägge dessa parter kan påverka utvecklingen och normsättningen.
Influencers har ett väldigt stort ansvar gentemot sina följare som dyrkar dem utifrån de förebilder sm de är för många. I den nära relation de har med sina följare kommer deras eget agerande, inklusive den bild de visar upp av sig själva och sin kropp betyda mycket.
Ansvaret ligger dock inte endast hos dem i egenskapen av influencers.
Även företagen som använder dem som reklampelare för sina varumärken bär ett stort ansvar för att säkerställa vilka kroppsideal de förstärker. Företagens val av vilka man anlitar som förebilder och hur de vill att de ser ut spelar stor roll och det ekonomiska incitamentet är en metod som kan vara mycket effektiv.
Konsumentmakten spelar också roll här som en viktig påverkanskraft.
Läs hela artikeln Så kan influencers pro ana-bilder skada följare: ”Fokus på magra kroppar”hos Nyheter 24.
Lämna ett svar