Politikers stora möjligheter till medborgardialog och engagemang tappas fortfarande bort. Trots att det är sex år sedan vi fick ett första valresultat där det var tydligt att digitala strategier har betydelse famlar partierna ännu.
Den här intervjun är gjord i förberedelserna för min intervju med Snowden så jag kollad inte mina citat. Jag menar inte att alla unga tjänstemän och politiker inte kan sitt arbete. Min kommentar var mer generell och handlade om att missa den strategiska resursen som digitaliseringen innebär. Men läs gärna min syn på hur väl Trump anammat vår samtids medielogik och hur traditionella medier inte kunnat värja sig mot hans strategi.
USA:s blivande president Donald Trump har använt sociala medier flitigt, och har också haft en medveten strategi. Men Stakston tycker egentligen att det är fel att tala om trumpifiering av debatten.
– Han har maximerat medielogiken, inte skapat den. Han har utnyttjat möjligheterna. Det blir något magiskt med 12 miljoner följare och han vräker ur sig saker. Närhetskänslan blir svår att värja sig emot.
Brit Stakston tycker också att den traditionella journalistiken har haft svårt att förhålla sig till klimatet på sociala medier.
– Journalistiken har tappat omdömet. En pressrelease med ett innehåll som på sociala medier skulle aldrig ha tagits upp, men här görs det gång på gång.
Läs hela artikeln om politiker och sociala medier.
Lämna ett svar