Kommenterar idag en aktuell undersökning av Retriever om politiker i sociala medier som TT. Ännu en gång tittar man på ett antal siffror och försöker jämföra dem och utse en vinnare.
Gjorde en enkel koll via Twitter Audit på antal följare som partierna har på Twitter och raskt förändrade sig siffrorna om man tar bort fejkprofilerna. Här en sammanställning av hur många ”riktiga följare” ett parti har:
- Centerpartiet 60%
- Feministiskt initiativ 76%
- Kristdemokraterna 58%
- Liberalerna 42%
- Miljöpartiet 25%
- Moderaterna 55%
- Piratpartiet 14%
- Socialdemokraterna 54%
- Sverigedemokraterna 47%
- Vänsterpartiet 58%
*även bland de som märks ut som falska konton vid en sådan kontroll kan det finnas en och annan procentenhet ”äkta” följare. Sådana konton som skapats för att kunna använda twitter men som aldrig interagerar.
Den enkla kollen påminner om att vi alltid måste lägga tid på att förstå vad siffrorna representerar och hur de kan ha manipulerats. Det ska också sättas i relation till det övriga medielandskapet.
Men mediestrategen Brit Stakston menar att man bör ta siffrorna med en nypa salt. Det är de polariserande frågorna där allt är svart eller vitt som fungerar bäst på nätet vilket gör att det till viss del är svårt att få till en bra dialog om andra viktiga politiska frågor.
– SD är ju också det enda parti som har engelska undertexter på sin valvideo och det finns ju ett internationellt nätverk kring de här nationella populistiska idéerna som gör att de får stor spridning. De har ett digitalt ekosystem som de andra partierna inte har. Men hela valet utspelar sig inte på nätet även om det får ett otroligt genomslag, säger Brit Stakston. Läs hela artikeln från TT bla här i Aftonbladet. SD dominerar på sociala medier.
Om jag ska sia om valet 2018 tror jag att sociala medier främst kommer vara ett bra verktyg för att mobilisera de egna leden men inte för en vettig debatt eller konstruktiva diskussioner med andra. Fikarumsjämförelsen som var flitigt använd under 2010 för samtalen online har ersatts av ett gapigt forum där det många gånger är lönlöst att diskutera. Det är också förklaringen till att många partier valt att stänga av kommentarsfälten på Youtube.
Den här valrörelsen behöver man vända sig till forum, nätverk och medier man har förtroende för och diskutera med de man känner. På nätet finns det stor risk att man blir en nyttig idiot för någon annans ärenden eller fastnar i ändlösa diskussioner.
Lämna ett svar