Är i Nairobi när telefonen ringer och Kulturnytt P1 vill att jag kommenterar Trump och sociala medier. Det pågår ju många diskussioner om den centrala roll de spelat i det amerikanska presidentvalet. Vi vet att traditionella medier har varit svaga för den magiska cocktail som Trump erbjudit på twitter.
”Det innebar en rejäl förstärkning av framförallt Donald Trumps kampanj, menar mediestrategen Brit Stakston.
– Det har påverkat otroligt mycket. De traditionella medierna har förstärkt det som har skett i de sociala medierna och faktiskt underskattat sin egen kraft att förstärka genom att man faktiskt konstant återberättade det. Det finns faktiskt sammanhang även i svenska medier där jag har undrat: Men varför återges den här tweeten av Trump?”
Snacket går nu också om att Donald Trump engagerade fler användare. Min invändning kommer direkt i vårt samtal. ”Men vet vi på vilket sätt och lyfte fram hur många gånger under valrörelsen som det gjorts analyser av antal botar som retweetar Trumps tweets.
Det visar sig att det igen är data från Meltwater dvs man ser bara på antal tweets utan någon som helst vidare analys. Jag tycker man ska sluta lyfta fram sånt här som hela sanningar. Vi måste analysera datan mer. Till exempel har MIT technology review visat att 400 000 programmerade konton, så kallade bots, stod för omkring var femte valrelaterade tweet och majoriteten av dem uttryckte stöd för Donald Trump. Låt oss ha koll på sånt och andra analyser innan vi rycker enskilda siffror ur sitt sammanhang.
”– Jag tror att det är för tidigt att säga det. Vi behöver, innan vi lyfter upp de här siffrorna på det här sättet, faktiskt se om det är unika väljare med unika konton som har skickat de här budskapen. Det här är ju en del av den analys man behöver göra kring den typen av data.”
Lämna ett svar