Nyligen publicerade Brookings Institution en unik analys av ISIS twitterkonton. En samtidsintressant och mycket viktig studie i hur digitala kanaler utnyttjas för att sprida terrorbudskap. Det ges i rapporten en inblick i hur strategiskt några kärntrupper arbetar och hur de ivrigt backas upp av supporters. I slutanalysen diskuteras huruvida det är bra eller inte att Twitter försöker hindra deras digitala närvaro genom kontinuerliga avstängningar. Rapporten visar att trots minst tusen avstängningar från twitters sida finns tusentals aktiva konton. Det finns minst 46 000 aktiva konton som i genomsnitt har 1000 följare, vilket är högre än genomsnittet för en twitteranvändare. Företaget Twitter har inte själva varit delaktiga i undersökningen men har sagt att antalet avstängda konton är fler än så. De stänger av när andra personer blockerar dessa konton, varje användare har ett ansvar att hjälpa till med detta precis som i alla andra kanaler.
Denna twittercensus analyserar data från september – december 2014 och har tittat bland annat på antal skickade tweets, antal följare, hashtaggar, tidpunkt för twittrandet, språk, geodata och vad för slags telefon som använts.
Strategin ISIS använder sig av består av koordinering och går ut på att en användare twittrar samma innehåll om och om igen under en kort period. Man dunkar ut samma budskap under en tid och sedan sprids samma innehåll vidare av en kärngrupp på cirka 2000 användare.Det här gör ju varje företag och politiskt parti dagligen det blir bara väldigt obehagligt när en hel rapport fokuserar på informationsspridning av det här slaget. En mörk insyn i hur otäckt det blir när avsändaren har syften som terrorpropaganda och informationsspridning av det här slaget. Och ger en insikt i hur 500- 2000 superaktiva konton lätt kan skapa en känsla av att de är större och fler än vad de egentligen är när de använder denna strategi.
Det finns mycket som är skrämmande, utmanande och tänkvärt på så många sätt i denna rapport. I slutanalysen lyfter Brookings Institution att det i deras visualisering av datan visar att avstängningarna från Twitter leder till en ännu starkare filterbubbla. Det blir med andra ord inget socialt tryck utifrån längre alls utan avstängningarna leder också till att ISIS-anhängare enbart möter likasinnade.
The process of suspension does create certain new risks. Most importantly, while suspensions appear to have created obstacles to joining ISIS’s social network, they also isolate ISIS supporters online, which could increase the speed and intensity of radicalization for those who do manage to enter the network, and hinder organic social pressures that could lead to deradicalization.
Överhuvudtaget är avsnittet om den publicistik de sociala medieföretagen driver väldigt intressant.
Den digitala närvaron och hur det påverkar hur det rapporteras om ISIS i media har jag skrivit om tidigare i texten ”Vi behöver medier som förstår nätet lika bra som terroristerna”.
Det oroar mig att inte kunna känna trygghet i hur media förhåller sig till den här sortens digital terrorpropaganda. För oavsett hur mångfacetterat medielandskapet är behöver vi förhålla oss till att det är de traditionella medieaktörerna som är en stor del av oljan i maskineriet. Ju större trovärdighet, vilket medierna ännu har, desto större ansvar. Media förstärker budskapet åt terroristerna. Det de traditionella medierna förmedlar ger för den stora breda massan en legitimitetsstämpel och normaliserar. Det är de traditionella medierna som är terroristernas främsta mål för återrapportering.
Exponeringen för de videos och bilder som sprids kan också, enligt twittercensusen, leda till ”lone-actor terrorism” som inspirerar andra ensamvargar till agera på liknande sätt. Allt detta förstås extremt negativa aspekter av terroristers propaganda i digitala kanaler. Men deras frekventa sociala medieanvändning har också gett en mängd metadata att analysera för säkerhetstjänster. De kan genom detta få veta var upphovsmakaren finns, när innehållet skrevs eller redigerades samt ibland även avslöja platsen var innehållet skapats. Det här har lett till att ISIS nyligen enligt Financial Times via bland annat twitter kört en kampanj för att öka medvetenheten om detta bland sina arméer och supporters. Man har spridit foldrar men instruktioner om hur man skyddar sig mot att sprida för mycket information. Det finns en mängd tidigare exempel på hur de digitala fotspåren som metadatan ger skapat insyn i hur det egentligen är. Vladimir Putin förnekade officiellt att ryska trupper var i Ukraina. Men ryska soldater tog selfies i Ukraina och genom geotaggningen av bilderna på Instagram visades i realtid en annan verklighet än den Putin hävdade.
Här kan du läsa hela rapporten The ISIS Twitter census av Brookings Institution, den finansierades av Google Ideas. Ska du till SXSW kan du lyssna på en presentation av studien. On the Media tog nyligen upp ”internet indoktrineringen”
Lämna ett svar