Skriver en debattartikel hos GP om hur hatet är en mycket effektiv politisk kampanjmetod. Samordnade kollektiva aktioner online är politiska vapen som är effektiva mot en trögrörlig demokrati och okunniga journalister. Massretweetande, fejkprofiler och uppröstningar av inlägg på forum som speglar en falsk verklighet. Och medierna förstår inte vidden av hur den digitala vapenarsenalen används. […]
Påverkan via 4chan till traditionella medier
Det finns andra forum än Facebook där den digitala opinionsbildningen få idéer eller testas. DN skriver om 4chan som en plats där diskussioner om valet pågår. Intervjua om hur det står till med kännedomen om 4chan och betydelsen av den här typen av forum inför kommande val. Allt som startar lite småputtrande och sökande i […]
Sjöström, Stakston och Paltén. Om löpning som metod för förståelse – Sanity Check 28
Sanity Check no 28 vloggen/podden jag har tillsammans med Torbjörn Sjöström, VD, Novus. Den hittas på alla de vanliga poddplattformarna också. Veckans gäst är ultralöparen, författaren och coachen Kristina Paltén. Hon sprang helt ensam genom Iran. Det blir ett samtal om rädsla, fokus och visioner.
Sjöström, Stakston och Oksanen – mer behöver man inte i en galen samtid -Sanity check no 27
Sanity Check vloggen/podden som jag kör tillsammans med Torbjörn Sjöström, VD, Novus. Du hittar den även på de vanligaste poddplattformarna. Dagens gäst som också är i behov av en Sanity Check är Patrik Oksanen ledarskribent i MittMedia, politisk redaktör på Hudiksvalls mm. Vad tror Patrik om valrörelsen i Sverige? Hur stor är traditionell medias roll […]
Att göra det mesta av Almedalen
Frågan om Almedalens vara eller icke-vara dyker upp varje år. Om jag är känd som internetentusiast så är kärleken lika start för Almedalen. Här är jag inbjuden till en aktuell paneldiskussion arrangerad av Spotlight PR. Bli inspirerad och se till att planera din bästa Almedalsvecka nu. Panelen består av förutom mig även Kenneth Hultgren, kommunikationschef […]
”Digital first” prioriteras enbart av Sverigedemokraterna
Val 2018 är ett drygt år bort och den amerikanska valrörelsen har som vanligt gett en hint om hur den digitala opinionsbildningen kommer att se ut. I Sverige är det fortfarande Sverigedemokraterna som precis många andra populistiska partier som tar kommandot. Där är den digitala närvaron alltid prioriterad. Vare sig det handlar om att reagera […]
Ständigt denna oro!
Känner du också oro? Många medier och politiker säger också att det är dags att lyssna på den där oron som finns bland människor. Särskilt efter Trumps valframgångar har detta blivit ett mantra hos såväl redaktioner som partistrateger. Om och om igen sägs det hur viktigt det är att lyssna på oron. Självrannsakande vill man […]
Mediekriget är en rökridå av Trump
Den nye amerikanske presidenten Donald Trump gjorde sitt första offentliga framträdande hos CIA som han fört fram stark kritik mot och bland annat jämfört dem med nazister. Talet var ett chockerande svamlande, helt ovärdigt en av världens mäktigaste personer första dagen på sitt ämbete. Och det står klart att kriget mot medierna kommer att vara […]
Åkesson äger i Agenda veckan efter Trumps seger
Lätt magsjuk efter en resa till Kenya vaknar jag tidigt och tittar på gårdagens Agenda i SVT. Och oroskänslan i kroppen tilltar. Tittar på programmet och valvinnaren för #val2018 är given. Om inte de traditionella medierna och politikerna tänker helt om och gör den 360 graders omsvängning som krävs för att bli relevanta utan att […]
Digitaliseringshypen i Almedalen
DI digital har intervjuat mig och några andra om Almedalsveckan. Roliga och vassa kommentarer från bla Andreas Ekström om digitaliseringshypen ”Allt som har med internet att göra måste kläs av sin mystik och sin överspända retorik. Samhället är internet. Internet är samhället. Inte förrän vi fullt ut omfamnar den tanken kommer de verkliga framstegen att […]