Stakston

Digitalisering, kommunikation och PR

  • Hem
  • Kurser & föreläsningar
  • #backademokratin
  • To be or not i Almedalen?
  • Kontakt
    • Om Brit Stakston
  • I medierna
  • Publicerat – från bok till podd
  • Digitalisering
  • Arkivet

Powered by Genesis

Politikers digitala avsked

oktober 3, 2014 by Brit Stakston Leave a Comment

Idag presenteras de nya ministrarna. Ett nytt medieinslag detta valår och post-valrörelsen är de avsked man kunnat följa från politiker och deras medarbetare de senaste veckorna. På Twitter, Facebook, Instagram och deras bloggar har man kunnat följa deras väg ut från Rosenbad. En insyn i något som inte delats på detta sätt tidigare. För åtta […]

Filed Under: Opinionsbildning Tagged With: supervalår, val2014

10 sätt som nätet haft påverkan på valet 2014

september 15, 2014 by Brit Stakston 1 Comment

Pekar här på tio tydliga tecken som visar hur digitaliseringen påverkar politiken. Dessa tio perspektiv var synliga redan förra valet och samtliga har förstärkts under supervalåret 2014. Hoppas dessa tankar kan inspirera journalister och forskare när de börjar sina eftervalsanalyser. Tror att det är rätt väg att gå för att finna nya vägar till engagemang […]

Filed Under: Opinionsbildning Tagged With: sociala medier och politik, supervalåret, val2014

Så påverkade sociala medier supervalåret

september 13, 2014 by Brit Stakston Leave a Comment

Var kampen om opinionen sker i det nya medielandskapet måste studeras och analyseras ur ett demokratiperspektiv och inte ses som en kamp mellan medieslag. Och absolut inte reduceras till en fråga om vilket parti som hade flest följare på Facebook eller vilket inlägg som retweetats mest. Det handlar istället om nya möjligheter för väljare att använda sin medborgarmakt och vad det innebär för demokratin.

Filed Under: Opinionsbildning Tagged With: supervalåret, val2014

Konsten att aldrig glömma kamerorna #buffelknuff

september 12, 2014 by Brit Stakston 1 Comment

Bilderna av en fäktande Stefan Löfven kommer att dominera dagens valdebattdiskussioner.  Vi vet det alla som följde debatten hur irriterad Stefan Löfven blev när Annie Lööf lyfte upp Energimyndighetens prognos och kontrade genast ”Det är bara käbbel”. När Annie Lööf sedan lämnar talartstolen och går fram mot honom med rapporten och vill överlämna den med […]

Filed Under: Opinionsbildning Tagged With: #buffelknuff, #buffelknuffen, Annie Lööf, Stefan Löfven, val2014

Valkommunikation på fler sätt

augusti 26, 2014 by Brit Stakston Leave a Comment

Fick möjligheten att för DN spana lite på vad som görs bland partierna utanför det vanliga valarbetet i valstugor, debatter och i mötet med väljare. Finns förstås en mängd sätt att roa eller diskutera politik på. Läs gärna artikeln så får du reda på vad jag tyckte var brutaldåligt! Förutom det som nämns i tidningsartikeln […]

Filed Under: Opinionsbildning Tagged With: val2014

”Väljarröster” och källkritik

augusti 22, 2014 by Brit Stakston 2 Comments

Det finns självklart enorma för- och nackdelar med att be om väljarinspel under pågående valrörelse. Vare sig det gäller telefonväkteri eller hashtaggskampanjer så ger det stort utrymme för relevanta väljarröster men lika lätt extremt väl planterade inspel från båda håll. Det här är ingen förvånad över, men som tittare borde man få veta det. Många […]

Filed Under: Opinionsbildning Tagged With: val2014

En ishink för kampen mot ALS

augusti 21, 2014 by Brit Stakston 1 Comment

Utmanades imorse av Jessica Bjurström, VD på Komm i den sedan några veckor aktuella uppmärksamhetskampanjen för ALS där man häller ishinkar över sig, kallad #IceBucketChallenge eller #ALSIceBucketChallenge. Det började med videoklipp där man hällde hinkar med isvatten över sig, utmanade tre vänner och angav någon välgörenhet man ville stötta. Efter en tid kom utmaningen att […]

Filed Under: Opinionsbildning Tagged With: #ALSIceBucketChallenge, IceBucketChallenge, nätaktivism

”Det är för lågt” – om att sluta vädja om tolerans

juli 15, 2014 by Brit Stakston Leave a Comment

Post-Almedalen är alltid en speciell känsla. Extra så i år efter detta supervalår. Visbys kyrkklockor ringde för mångfald och ärkebiskopen Antje Jackelén blev hetast i Almedalen med motiveringen: ”en stark och samlande röst för alla människors lika värde”. Özz Nujen drog fler personer än någon partiledare på plats och det får det att klia i […]

Filed Under: Opinionsbildning Tagged With: Daniel Boyacioglu, Maktsalongen, mänskliga rättigheter, Mireya Echeverría Quezada, Politism, Rasism, vithetsnorm

Från cell till fågelsång – gör kampanjerna för Dawit någon nytta?

juli 3, 2014 by Brit Stakston Leave a Comment

Förra årets arbete med kampanjen Sitt med Dawit följdes i år upp av ett seminarium med rubriken ”Gör opinionsbildande kampanjer någon nytta?”.  Sitt med Dawit var ju en framgångsrik kampanj som även utsågs till Hetast i Almedalen 2013. Manifestationen bestående av en mörk cell, där man som deltagare blev inlåst för att under  15 minuter […]

Filed Under: Opinionsbildning Tagged With: Almedalen, Daniel Boyacioglu, Dawit Isaak, Kerstin Neld, martin schibbye, pressfrihet, sitt med dawit, Thomas Mattson

Digital opinionsbildning under ett supervalår

juli 1, 2014 by Brit Stakston Leave a Comment

Under Almedalsveckan arrangerade mitt förlag Idealistas ett seminarium om digital opinionsbildning med anledning av min kommande bok ”Tre Tweets är ingen folkstorm”. Det blev ett av de finaste minnen jag bär med mig från Almedalen 2014. En timme fullspäckad med konkreta råd från de som är enormt duktiga på digital opinionsbildning och en välbehövlig diskussion […]

Filed Under: Opinionsbildning Tagged With: Almedalen, Cecilia Elmqvist, digital opinionsbildning, Ehsan Fadakar, Hej Digitalt, Ida Östensson, Jakob Ohlsson, Linda Engström, nätaktivism, Sofia Brändström, Vian Tahir

  • « Previous Page
  • 1
  • 2
  • 3

Stakstontweets

Tweets by @britstakston

StakstonInsta

Loading...

Gallery