Under Almedalsveckan arrangerade mitt förlag Idealistas ett seminarium om digital opinionsbildning med anledning av min kommande bok ”Tre Tweets är ingen folkstorm”. Det blev ett av de finaste minnen jag bär med mig från Almedalen 2014. En timme fullspäckad med konkreta råd från de som är enormt duktiga på digital opinionsbildning och en välbehövlig diskussion om vad som fungerar och inte fungerar. Dessutom med en publik jag är övertygad själva satt med en rad av än fler goda exempel eller misstag att lära av.
Inspelningen från seminariet Digital Opinionsbildning, tisdagen den 1 juli 2014
Vet att många av deltagarna träffades senare under veckan och fortsatte samtalen vilket gläder mig. Det var ett av Hej Digitalts mest välbesökta seminarier med över 220 deltagare på plats och det var en fröjd att moderera dessa 8 (!) grymma panelister. Något för många i panelen jag vet! Men två extra panelister dök upp under dagen och beslöt att i medskapandets anda ha alla med. Fler möten, fler briljanta tips och spännande diskussioner. Tack vare bra teknik med ljud i varje hörn och användandet av hela lokalen genom att inte låta panelen stå bakom ett bord blev det ändå dynamiskt när panelmedlemmarna satt eller stod mitt bland publiken.
I bakgrunden syns panelmedlemmarna Ehsan Fadakar, Vian Tahir och Jakob Ohlsson. Foto: Lin Kleiven
Medverkande var: Linda Engström, kommunikations- och påverkanschef, IOGT-NTO, Sofia Brändström, digital strateg SSU & grundare Maktsalongen samt Oliver Rosengren, kommunikatör Nya Moderaterna. Dessa fick representera ”traditionella organisationer” som använder digitala plattformar.
Sofia Embrén, VD från Rättviseförmedlingen fick gestalta organisationer framvuxna med hjälp av det digitala men som sedermera antagit en traditionell organisationsform för att säkra långsiktigheten. En övergång som många enfrågerörelser behöver göra för att kunna överleva. Fattarörelsen representerades av Ida Östensson och Vian Tahir från Nätaktivisterna de båda fick representera några av årets starka röster som tagit stor plats tack vare digitala medier.
Dessutom medverkade Jakob Ohlsson, kampanjchef Reform Act, ledare för S och SSUs inhousebyrå som representant för aktörer med affärsidéer kopplade till digitaliseringen och människors förändringsvilja. Dessutom medverkade Ehsan Fadakar, debattchef Aftonbladet dels för sin stora överblick av hur opinion drivs digitalt idag dels som representant för traditionella medier. För visst spelar de en stor roll i opinionsbildning fortfarande också.
Det blev också under seminariet en intressant diskussion mellan Ehsan Fadakar och Oliver Rosengren om relevansen med att dunka ut samma budskap i alla kanaler, oavsett kontext. Intressant inblick i spelet mellan medier och organisationsaktörer.
Visst kan envetet twittrande löna sig kortsiktigt – det ökar ju chansen att toppa listor över de som twittrat mest vilket var vanligt förekommande i Almedalen.Men engagerar det eller bygger relationer med väljare och journalister? Aldrig har det varit så tydligt som i Almedalen 2014 hur meninglöst mätningar över twittergenomslag mätt i antalt tweets är och hur hysteriskt man kan twittra för att synas på listor. Bättre då att lyssana på de goda exempel som gavs i seminariet. Dessutom gavs det goda insiktsfulla råd om hur man får digital kommunikation att värderas högre inom organisationer. Stort tack till alla deltagare och publiken som kom!
Ett fint möte mellan många digitala opinionsbildare och solen lyste upp mötet och deltagarna med sin värme. Foto: Lin Kleiven.
Lämna ett svar